Caline Scuru S6: analogový multiefekt z Říše středu
Multiefekty jsou mnohými muzikanty vnímány jako zbytečně složité a vzhledem k digitálních technologiím zvukově často nepoužitelné mašinky. Řada výrobců jde dnes však již jinou cestou – nabízí i multiefekty analogové. Navíc po hříchu jednoduché. Jedním takovým, Caline Scuru S6, se budeme zaobírat v našem testu.
Jak to vypadá?
S výrobky čínské firmy Caline jsem se poprvé setkal teprve nedávno a přes její širokou nabídku efektových krabiček, multiefektů, multiadaptérů a podobných produktů jsem ji zpočátku považoval jen za další z mnoha čínských značek, které za neuvěřitelně nízké ceny produkují také neuvěřitelně nízkou kvalitu. Pak jsem si pár krabiček od této značky vyzkoušel a trochu jsem si poopravil názor.
První sympatie multiefekt sbírá už jen díky odolné kovové šasi, která by, nebýt zbytečně „divokého“ nápisu uprostřed, byla i krásně jednoduchá a přehledná. No... alespoň, že nehraje všemi barvami a je stroze černobílá. Multiefekt Caline Scuru S6 nabízí tři základní efekty – distortion, chorus a delay, z nichž ke každému je přiřazena trojice potenciometrů. Jediným dalším ovládacím prvkem je pak páčkový přepínač, aktivující externí efektovou smyčku a potenciometr fungující jako Master Volume. Na zadní straně efektu nalezneme nástrojový vstup, vstup pro adaptér (není součástí balení), efektovou smyčku, Aux vstup pro připojení externího audio zařízení, vstup pro sluchátka, výstup a XLR výstup pro hraní přímo do mixu.
Kvalita zpracování a jednotlivých komponentů je odpovídající ceně i zemi původu, nečekejte tedy žádné ultrapřesné lícování, naopak počítejte s nutností sem tam nějakou tu matičku či šroubek lehce nebo raději preventivně dotáhnout. Ale jinak vše funguje jak má, snad jen ty potencimetry bych z hlediska snadnější a citlivější manipulace uvítal o chlup větší.
Jak to hraje?
Distortion, chorus, delay – trojice základních efektů, které zpravidla najdete v pedalboardu většiny kytaristů. Indikaci, že je efekt zapojen do signálové cesty, vyřešil výrobce tím, že se podsvítí trojice ovládácích potenciometrů k příslušnému efektu. Je to sice působivé a máte přehled, které tři potenciometry k efektu patří, ale na druhou stranu to znepřehledňuje nastavené parametry efektu. Obyčejné grafické oddělení přímo na šasi, s diodou vedle spínače by asi postačilo.
Po zvukové stránce jsou efekty celkem dobře použitelné a hezky se spolu pojí. DISTORTION není sice ani zdaleka tak kultivovaný jako kupříkladu legendární DS-1 a na můj vkus je možná až příliš střapatý, ale žádná velká tragédie to také není, určitě se s ním dá pracovat a to i při maximálních hodnotách gainu. CHORUS je povedený, přirozeně „špinavý“ a na čistý zvuk zní krásně retro. Použití se zkresleným zvukem už trochu pokulhává a při vytočení ovladače Rate někam za polovinu jeho dráhy už je to hodně psychedelický výlet, ale někdo možná právě takový zvuk hledá a ocení. Posledním efektem je DELAY, který nabízí jednoduché ovládání v podobě potenciometrů Mix, Repeat (určující počet opakování) a Time (určující délku zpoždění). Ozvěny velmi přirozeně, s každým opakováním ztrácí na čistotě a zřetelnosti, až se nakonec příjemně rozpijí. Tak nějak to má u analogového delaye být. Rytmické hraní je s tímto delayem trochu obtížnější, ale s přimhouřenýma očima se dá efekt využít i tímto způsobem.
Závěr
Caline Scuru S6 je s přihlédnutím k ceně, která jen lehce přesahuje dva tisíce korun, celkem příjemným překvapením. Profesionální hráč, který už přesně ví co hledá a co od efektu očekává, asi raději sáhne po samostatných a několikanásobně dražších krabičkách. Pro ty, kdo začínají, nebo efekty zatím využívají jen v minimální míře, může být Caline S6 dobrým odrazovým můstkem do světa efektů i multiefektů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.