
Časovač: Synťák nás málem udolal, zachránily nás kytary a klavír
Když něco nefunguje, nestačí to jen překroutit přes další efekt. S kapelou Časovač jsme si při tvorbě třetího singlu Světlo ověřili, že i v době pluginů a syntezátorů stojí skvělý sound hlavně na nástrojích, které máte pevně v rukou. Synťák je fajn, ale nezachrání všechno. Jak jsme zjistili, cesta k lepšímu zvuku někdy vede zpátky k úplným základům.
Když jsme v minulosti srovnávali demáče songů s výslednými singly, na kterých se podílel producent, slyšeli jsme spoustu rozdílů. Nejvýraznějším z nich byl podíl syntetického zvuku, kterým jsme doplnili nebo v některých případech úplně nahradili původní nástrojové obsazení. A byla to rozhodně změna k lepšímu. Songy zněly moderněji, víc fresh, nepřipadali jsme si už jenom jako parta čtyř kamarádů u táboráku. Pokud jste šli podobnou cestou jako my, určitě tenhle pocit znáte.
Při produkci Světla jsme proto rovnou zařazovali víc synthů a elektroniky. Chtěli jsme ještě novější a originálnější sound, koneckonců syrový zvuk nástrojů není v našem žánru zrovna v módě. Zkoušeli jsme všechno možné, kroutili filtry a ekvalizace, vrstvili synťáky na sebe, ale čím víc jsme přidávali, tím míň nás vlastní song bavil, pořád to nebylo ono. „Čím to je? Proč nám to nefunguje?,“ ptali jsme se sami sebe. „Synťáky přece minulý singl vylepšily, tak v čem je problém?“
Začínalo to být zoufalé. Dohromady jsme hledáním a výrobou syntetického soundu strávili bezpočet hodin, ale pokaždé jsme od projektu odcházeli otrávení. Světlo pořád ne a ne svítit tak, jak jsme chtěli. Až někoho z nás napadlo pustit si pár současných českých hitů, které k nám žánrově aspoň trochu sednou. A světe div se – při pozorném poslechu z nahrávek nejvíc lezly kytary, klavír a živý bicí! Že by to vážně bylo takhle „snadný“, že by stačilo držet se toho, nač vlastně hrajeme?
Navrstvené synťáky v refrénu jsme výrazně ztlumili, pustili se do kil v klavíru a prostých powerchordů na kytaře, a z písničky se konečně začal vylupovat ten sound, který jsme tak dlouho hledali. Ne že bychom se synthů zbavili, pořád v novém singlu hrají důležitou roli. Naučili jsme se ale, že za nás neudělají všechnu práci; můžeme od nich čekat ozvláštnění, vylepšení, podporu, musíme ale stavět na pevných základech klasických nástrojů, které ovládáme.
Teprve pak synťáky ve Světle splnily svůj účel a nám se podařilo dosáhnout kýženého zvuku. Co mu říkáte? Budeme rádi za zpětnou vazbu, jak se vám výsledný sound i celý song líbí!
Jak k nahrávání svých skladeb přistupujete vy, máte podobnou zkušenost? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.