Přejít k hlavnímu obsahu
Řada historických důvodů pro mastering už pominula nebo se s vývojem techniky nějakým způsobem transformovala. Důležitost druhého názoru na mix zůstává. | Foto: Veronika Tvrdá, Soundevice
Řada historických důvodů pro mastering už pominula nebo se s vývojem techniky nějakým způsobem transformovala. Důležitost druhého názoru na mix zůstává. | Foto: Veronika Tvrdá, Soundevice
Jan Sládek -

Cesta k desce #9: Mastering – druhý názor na mix je důležitý

Každá deska je jiná – to platí o všech mých deskách, patrně to platí o těch, které máte hotové vy a zcela jistě to platí o všech, které ještě já i vy natočíme. V tomto seriálu se dělím o zkušenosti se svými deskami – your mileage may vary. Dneska si řekneme pár věcí k občas nepochopenému masteringu.

Koho zajímají širší souvislosti, ovšem s praktickými dopady, nechť se mrkne na historii masteringu. Já tu opět sdělím svoje zkušenosti z praxe – přičemž diskuse je stále živá a vaše zkušenosti mohou být jiné.

Ne každý projekt potřebuje mastering...

... ale vždycky je dobré jej zvážit. Mastering bych doporučil jako téměř nutnou volbu v případě, že máte EP poskládané z různých nahrávek různé zvukové kvality a povahy. Mastering může vše zvukově sjednotit. Stejně tak bych ho doporučil tam, kde řešíte celou řadu formátů navíc často podle různých norem (TV, CD, bambilion požadavků online).

Víc uší víc slyší

Pokud jde zvukově jednoduchý projekt, navíc třeba jenom s ambicí publikace online, zvážil bych možnost nechat to zmasterovat stejného člověka, který to míchal. Na některých nahrávkách to tak dělám. Jindy se rozhodnu pro to, že mastering předám dál. Nejčastěji proto, že nevěřím svým rozhodnutím a uvítám druhý pohled – pohled zkušenějšího, na jiném poslechu dělajícího a hlavně skladbu s odstupem slyšícího člověka.

Myslím, že řada historických důvodů pro mastering už pominula nebo se s vývojem techniky nějakým způsobem transformovala. Důležitost druhého názoru na mix zůstává. Má to smysl i z jiných důvodů a má to celou řadu dalších souvislostí, které rozebírám ve videu.

Tagy Cesta k desce jak na to

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY