Shadow Area

Chcete vyrazit na turné? Připravte si ho sami!

Máme pocit, že je spousta kapel, co by hrozně rády jely tour, ale nejsou si úplně jisté, jak se taková věc zařizuje, jak udělat první kroky, co zkoušet a čemu se naopak obloukem vyvarovat. Tohle je od nás takovej menší návod jak na to.

1. Všechno následující si připravte dostatečně dopředu. Tím myslíme alespoň 4 až 5 měsíců.

2. Pokud jsi v kapele, která má ohromný renomé a/nebo hromadu peněz na rozhazování (pak možná dál ani nečtěte), přiberte spřátelenou kapelu, se kterou si rozumíte. Nemusíte hrát žánrově úplně to samý, naopak. Dvě, tři kapely z různejch žánrů oslovují větší, pestřejší publikum.

3. Spočítejte si náklady a kolik peněz jste schopný do toho vrazit, když se úplně všechno podělá a nikde na vás nepříjde celkem ani jeden člověk. Pak už můžete bejt jen příjemně překvapený. Zároveň se pokuste dát dohromady stejnej ​backline (bicí, aparáty… přestavby a nošení vás začnou jinak brzo pěkně štvát a navíc se takhle složíte do menšího transportu). Počítejte s tím, že na tom proděláte.

4. Dejte dohromady města, který mají z posluchačskýho hlediska pro vás smysl. To samý platí pro data, v menších městech na vás ve středu nejspíš nikdo nepříjde.

5. Najděte si tam místo na spaní u kámošů, rodiny, známejch, na kolejích, v létě třeba i pod stanem. Držte náklady na ubytování a život na minimu. Hrát si na rockstars v Californii můžete později.

6. Poskládejte města za sebe nějak logicky. Kombinace Praha – Aš – Ostrava – Teplice, by vás přišla draho.

7. Najděte kluby, do kterých v daným městě jsou lidi zvyklí chodit na koncerty. Tohle může znít jako úplně jasná věc, ale kdekdo vám poví, že u něj můžete hrát živě, jenže normálně je tam každej pátek a sobotu jen diskotéka, na který hraje pravidelně jen DJ Ferda a DJ Jarda.

8. Zabookujte klub, zjistěte, jestli v daným městě máte známýho, kterej by se postaral o propagaci, kluby samotný na to občas dost kašlou (ne všechny, je to pojistka). V neposlední řadě sežeňte místní support, kterej s vámi zahraje za minimální náklady a přitáhne co nejvíc lidí.

9. Udělejte plakáty, video teaser, události, lidi na ně zvěte postupně a alespoň s měsíčním předstihem. Nevíme jak vás, ale nás pěkně naštve, když nám šedesátkrát příjde pozvánka na jedno tour a z toho mě zajímá jedna zastávka, která se koná v našem městě (to nepočítáme, když pak někdo na každou událost zvlášť dává ten samej post atd.).

10. Obvolejte sponzory, který by mohlo zajímat to, co děláte, nebojte se obvolávat i větší společnosti. Můžete být překvapený, kdo všechno by chtěl mít na vašem plakátě/teaseru logo.

Snad je alespoň částečně v tomhle krátkým návodu obsažený všechno podstatnější. Hodně štěstí a buďte na lidi z druhejch kapel hodný, z hejtů a nevraživý soutěživosti moc přátel nevzešlo. Jsme v tom, přeci jenom, spolu a děláme to z lásky k hudbě.

Pozdravy a hodně štěstí za Shiro Ame, Attack The Hero a Saved By The Fortune vám tímto přeje Ondřej Jidáš.

Tagy: