Chris Corner

Chris Corner (IAMX): Dělejte poctivé věci a nekopírujte

Dekadentně-elektronická parta IAMX kolem svérázného umělce Chrise Cornera je českým fanouškům dobře známá, což ostatně dokazuje i úspěch jejich nedávného koncertu v Brně. V rozhovoru s nimi jsme neřešili spotřebu kokainu a podobné věci (i když by to asi bylo zajímavé), ale zaměřili jsme se na jimi používané nástroje. Jejich zvuk je totiž dost originální, takže jsem si říkal, že by mohlo být zajímavé zjistit, co se na tomhle soundu podílí a jak vznikají některé nápady. Odpovídal Chris, Janine a Sammi.

Aniž bychom se zbytečně hrabali v hudebních škatulích, můžeme jednoduše říct, že elektronická složka hraje ve vašem stylu velkou roli. Můžete vyjmenovat vaše nejoblíbenější nástroje, které používáte, když skládáte hudbu?

Chris: Akustická kytara je často na začátku celého procesu. Dále jednoduché, ale efektivní analogové syntezátory s arpeggiatorem, loopovací zařízení… Nedávnou jsem si pořídil groove box Circuit, který si skvěle užívám. Jako DAW používám Logic Pro X a samozřejmě se to neobejde bez lahve červeného vína.

Používáte ve studiu i na pódiu ty samé nástroje, nebo se nějak liší?

Chris: Liší se. Většina věcí na deskách je softwarových. Na pódiu ale nevidím laptopy moc rád. Potřebuju něco „tvrdého“ a stabilního. Potřebuju mašinu, která byla vyrobená tak, aby přežila bouři našich koncertů. Proto miluju Bass Station. Nejen že je to brutální šelma, co se zvuku týče, ale je také elegantní, jednoduchý a robustní.

Na váš oblíbený Bass Station II jsem se zrovna chtěl zeptat. Můžete nám říct, proč jste si zrovna vybrali tenhle analogový synťák a dát nám příklady vašich songů, kde jeho zvuk zřetelně uslyšíme?

Janine: Ano, mám k Bass Stationu dlouholetý vztah, byl to první synťák, jaký jsem kdy měla. Hrála jsem na basu a zranila si ruku, kterou jsem pak nemohla používat asi rok. Dostala jsem Bass Station a zamilovala se do něj. Pak jsem přišla do IAMX a přinesla si ho s sebou. Miluju tu mašinu. Má zdaleka nejlepší basový zvuk ze všech syntezátorů, které znám, ale i jeho skřípavé výšky jsou super. Líbí se mi také to, že má velké klávesy, ale celkově je relativně malý. Bass Station můžete slyšet v North Star (takový ten výrazný basový zvuk, který prostupuje celou skladbou), No Maker Made Me a I am Terrified (je tam takové sólo, které zní jako varhany, tak to je taky Bass Station II).


Krom Bass Station II používáte od Novation také MIDI klávesy Launchkey. Je nějaký důvod, proč tento nástroj oproti ostatním preferujete?

Sammi: Je to můj nejoblíbenější kontroler. Je lehký a robustní, což oceňuju při pódiovém používání. Zatím se vždy se vším vypořádal, ať už se na našich divokých koncertech dělo cokoliv. Velikost jeho kláves navíc perfektně odpovídá mým malým prstíkům!

Používáte během koncertů pouze zvuky, které reálně hrajete, nebo doplňujete vystoupení o nějaký playback a samply?

Chris: Používáme pouze zvuky synťáků. V některých místech pak kombinaci sekvencerů a analogových prvků nástrojů.

Existují nějaké nástroje, o kterých sníte, ale zatím jste neměli šanci si je pořídit?

Chris: Originální Fairlight CMI systém by byl super!
Janine: Já miluji zvuk kontrabasu. Bylo by super jeden mít.
Sammi: Já bych chtěla akustické pianino, ale muselo by to být takové to se svícny. A pak bych ještě chtěla cembalo.

Když kupuješ nový nástroj, na co se při výběru zaměřuješ.

Chris: Musí být jednoduchý, výkonný a unikátní.

Je nějaký nástroj nebo zvuk, který tě v poslední době hodně zaujal?

Chris: Existuje dost zajímavá aplikace Filtatron od Moogu. Pak software, který se jmenuje Break-Tweeker. Během cestování se bavím používáním Novation Circuit. Vymýšlím na něm nové nápady a loopy.

Nebudu asi první, když řeknu, že zníte dost originálně. Jak by zněla vaše rada ostatním hudebníkům, jak najít originální zvuk a formu?

Chris: Neřeknu... Dělejte poctivé věci a nekopírujte. Dělejte hudbu, kterou chcete poslouchat. Pokud budete mít trochu štěstí a bude to dobré, zafunguje to. Pokud to máte nastavené tak, že chcete znít jako ostatní, pak se na to vykašlete.

V dnešní době může dělat skoro každý hudbu doma. Přijde ti to jako všeobecný benefit pro hudbu, nebo tím klesá všeobecná kvalita produkce?

Chris: Myslím, že to dává šanci tvořit i těm, kteří si to dřív nemohli dovolit. Problém je s hudebním průmyslem, ne s hudebníky! Vždycky se dají najít zajímavé věci, stačí trochu hledat.

Tohle je mimochodem ta další skladba, kde uslyšíte Bass Station II v plné parádě...

Tagy: