Čím je zvuk organičtějsí, tím víc to lidský mozek bude bavit
Veškerá naše produkce začíná v Abletonu, ať už je to práce na singlech, hudba pro divadlo nebo live set. Ableton je za nás nejlepší software na trhu na kreativní práci, v průběhu let jsme už zkoušeli dělat ve většině „áčkových” DAW, ale nic nám nesedělo tak dobře jako právě Ableton. Zveme vás dovnitř procesu tvorby naší dvojice Himalayan Dalai Lama.
První singly z roku 2014 jsou tvořené v Cubase, ve kterém David nahrával a míchal ještě v dobách před Himalayan Dalai Lama. Problém nastal, když jsme se chtěli začít prezentovat live setem. Vzhledem k tomu, že jsme měli dva laptopy, které bylo potřeba v reálném čase synchronizovat, zároveň jsme chtěli jednotlivé části live setu modulovat a k tomu ještě dohrávat akustické bicí, tak byl Ableton jedinou schůdnou variantou. To však neznamená, že jsme během tvůrčího procesu zůstali jen u Abletonu. Celá deska Orange Coloured Rose Leaves (vydaná v roce 2018) je produkovaná, nahraná a smíchaná v Pro Tools. Poslední LP Isolated Bonds vzniklo v kombinaci Albeton a LUNA, což je DAW, ke kterému máte přístup, pokud si pořídíte hardware od Universal audio. A v neposlední řadě na pár test mixů používal David Logic Pro, který má sice přehledné uživatelské rozhraní, a vcelku dobrý výsledný zvuk, ale my jsme pro něj zatím nenašli stále využití.
Jak už jsem zmínil, poslední deska Isolated Bonds vznikala trošku „hybridním” způsobem, a to nejen kvůli pandemické situaci a několika lockdownům, které proběhly. S ohledem na to, že David žije v Praze a já v Brně, tak jsme na vzdálenou spolupráci celkem zvyklí. Musíme sice počítat s trošku většími nároky na organizaci dat a s nepřeberným množstvím zásilek z wetransferu, ale jinak to asi v dnešní době s elektronickou hudbou nejde, pokud nemáte vlastní studio, kde se můžete pravidelně scházet.
Prvotní nápady/smyčky/beaty vznikaly v Abletonu, a pokud jsme je dotáhli do nějaké ucelenější formy, která se dá označit jako demo, tak poté proběhl export jednotlivých stop do Luny, kde se řešilo aranžmá a mix. U Abletonu je potřeba ocenit skvělou práci s midi, kterou v jiných DAW budete hledat jen těžko. Ať už to byl Elektron Analog Rytm na beaty nebo Juno 60 na pady, většinou byl u začátku midi sync z Abletonu, který nám umožnil se plně soustředit na hledání zvuku. Ableton má také v zásobě velké množství použitelných efektů, ať už audio či midi. I přesto, že jsou to jen stock efekty, které jsou součástí Suite verze, tak například Multiband Dynamics, Resonators nebo Chorus používáme v produkční fází i v mixu. S kreativním procesem nám dost často pomáhá abletonovský Max for Live, za zmínku stojí třeba LFO a Convolution reverby.
Svůj pohled na věc připojil také můj spoluhráč David: „Já jen doplním, že pro mě ještě značná část hudební produkce v poslední době znamená automatizace a porozumění různým typům syntézy. Na začátku si řeknete, že by bylo dobré automatizovat třeba reverb, nebo hlasitosti, ale to je úplně první vrstva možností. Když jsem v tom šel víc do detailu, objevil jsem stovky nových možností. Zkoumám tedy teď, co všechno a v jakých spojeních se dá efektivně v hudbě automatizovat. U zvuku je důležité, aby se neopakoval strojově, čím víc organický je, tím víc to lidský mozek bude bavit, nebude mu vadit opakování které se subliminálně mění, tak, že si toho nevšimnete pokud o tom nevíte, ale ta změna tam v hlubších vrstvách je.“
Další důležitá věc při tvorbě skladby je práce s energií, ale o tom třeba zase někdy příště.
A jak svou hudbu skládáte vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.