CMFB… Sides ukazuje odmaskovanou tvář Coreyho Taylora
Corey Taylor, zpěvák Slipknot a Stone Sour, začal brát svůj sólový projekt vážně relativně nedávno. Jako u většiny sólových věcí, i v případě desky CMFT (2020) a jejího následovníka CMFB… Sides (2022) platí, že majitel jednoho z nejvyhledávanějších rockových/metalových hlasů si tvoří jen tak pro radost a klaní se svým vzorům, většinou jen a akustikou v ruce. A jde mu to dobře.
V lecčem je skoro čtyřicetiminutové EP možná i lepší než jeho dlouhohrající předchůdce. Jak živé verze skladeb, tak i předělávky mají autentický a spontánní nádech, který za sebou leckdy zanechává zvuk původních originálů. Model, kdy se zpěvák se svými přáteli baví nad kousky svých kolegů z hudební branže, nemusí plnit očekávání na jedničku. Přesto ukazuje Taylora jako všestranného muzikanta s překvapivým vokálním zabarvením. V podání kdysi numetalového řvouna tu ožívají zapomenuté fláky, svléknuté do syrových rockových, bluesových, ale i unplugged verzí.
Thrashová verze Holier Than You, jíž Taylor přispěl na 30. výročí černého alba od Metalliky, je plnohodnotný cover, plně respektující originál včetně soudobé produkce, kytarového sóla i frázování. Drzé outro písně Whiplash na závěr zase dokazuje, že Corey míní poctu zcela vážně.
Zbytek ípíčka se pohybuje na rozhraní soft rocku, punk rocku či country. Taylor se svojí kapelou reprodukuje zvuk do dobového aranžmá, přesto si výsledek udržuje aktuální šmrnc, jako v případě předělávky All This And More (1977) od Dead Boys.
Barvu hlasu Taylor svědomitě prodává v akustické verzi vlastní skladby Kansas s banjovým a perkusním country dováděním, silně připomínající Patience od G'N'R. Akustika hraje prim i v bluesové lo-fi verzi Lunatic Fridge od Red Riders, v níž Corey s příznačnou naléhavostí kouzlí emotivní hlasové gradace. Vrcholem je úal skladba Home/Zzyzx od Stone Sour, v níž Taylor během dlouhých devíti minut ukazuje svůj cit pro melodii a harmonii za pomoci šeptajícího klavíru.
Hardrockové šlágry Shakin' (Eddie Money), Got To Choose (Kiss) nebo On The Dark Side (John Cafferty & The Beaver Brown Band) ctí autenticitu doby, v níž byly napsány. Tradiční zvuk je sem tam okořeněn doprovodnými harmoniemi či funkovými tóny. Corey Taylor svým neklišovitým rock'n'rollem bez námahy zvedá posluchače ze židle.
Co na desce oceníte jako muzikanti?
Bonusové skladby na druhých stranách singlů nemusí ze zásady plnit béčkovou funkci. Stejně tak nahrát písničku jen ze spontánní legrace může mít nakonec svůj smysl (vzpomeneme-li na desku Attack of the Killer B's od thrashmetalových Anthrax). Sólový Corey Taylor ukazuje skrze covery nebo živé skladby svoji odvrácenou hudební stránku. Původní metalové fláky umí emotivně přednést v unplugged provedení, klasické rockové hymny zpívá s úctou k originálu, punk ozvláštňuje svým hlasovým rejstříkem s grungeovým nasazením. Drzost, odvaha a plnohodnotné muzicírování z devíti skladeb na albu přímo číši. Vlídnost, agresivita, intimita i zahořklost pak dělají z metalu pop a naopak.
Corey Taylor – CMFB… Sides
Roadrunner Records, 38:35
Rock/punk/country
70 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.