Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Co zásadního na světové scéně přinesl muzikantům rok 2022

Co se v uplynulém roce událo v oblasti modelingu? Jak dopadne kauza firem BluGuitar versus Blackstar? Dlouho očekávaný návrat Pantery v novém složení. Dojde spojením Korgu s Darkglass Electronics k rozšíření produktové nabídky finského výrobce? Výběr témat, která by v oblasti hudebních nástrojů a gearu beze zbytku naplnila titulek tohoto článku, bude stejně jako tento můj výčet vždycky subjektivní. O to více budeme rádi, když ke klíčovým událostem hudebního průmyslu v roce 2022 přispějete v diskuzi pod článkem svým vlastním tipem.

1. Modeling neskončil, modeling trvá

Modeling, ať v hardwarové či softwarové podobě, je dnes už stabilní součástí hudebního průmyslu a celá řada hráčů jej využívá jak na koncertech, tak při studiové práci. Důvod je prozaický – zmíněná technologie nabízí v mnoha případech reálně působící zvuk, mobilitu a flexibilitu, což společně s cenou, která je neporovnatelná ve srovnání s finančními náklady na pořízení odpovídajícího počtu klasických zesilovačů, boxů, efektů atd., vytváří lákavý produkt přístupný širším muzikantským masám.

Na špici modelingu se z kvalitativního hlediska stabilně drží výrobky značek Fractal Audio, Kemper nebo systém Helix od Line 6, ale v půli minulého roku zahájila masivní ofenzivu finská firma Neural DSP, která má bohaté zkušenosti s vývojem plug-inů. Jejím želízkem v ohni, jež může na nejvyšších pomyslných stupních modelingového žebříčku zahýbat s pořadím, je preamp/multiefekt Quad Cortex, označovaný výrobcem jako „nejvýkonnější podlahový modeler na světě“.

Neural DSP Quad Cortex a Nux MG-30

V průběhu několika posledních měsíců šplhají prodeje Quad Cortexu do vysokých čísel a do svého signálového řetězce začínají tento procesor zařazovat i basisté nebo klávesisté. Společnost Neural DSP se díky tomu stala jednou z nejagresivnějších štik v letošním prémiovém modelingovém rybníku, a zájem o nadupaný model QC přetrvává i přes cenovku pohybující se okolo 1850 eur.

Quad Cortex boduje nejen zvukem postaveným na architektuře DSP SHARC (2 GHz) a algoritmech SMT, ale také širokými možnostmi routingu, nízkou latencí, kompaktními rozměry a v neposlední řadě poměrně intuitivním ovládáním sestávajícím z velkého (7 palců) multidotykového displeje a speciálních footswitchů plnících zároveň funkci editačních enkoderů.

Rok 2022 přivál nový vítr také do skupiny modelerů nižší cenové kategorie, kde z hlediska poměru cena / výkon doposud vládla hlavně značka Mooer nebo levnější produkty firem Boss a Line 6. O změnu se postaraly dostupné modely z asijských dílen Valetonu, Donneru a především značky Nux, jejíž preamp/multiefekty MG-300 a MG-30 s 32-bitovým zpracováním signálu zaznamenávají celosvětový nárůst prodeje.

Před několika dny se v evropských obchodech navíc objevila první várka nového kompaktního modelu MG-400 vybaveného duálním DSP enginem a velmi příznivé recenze si vysloužil i pedálový amp/cab simulator NGS-6 Amp Academy, využívající koncepci evokující emulator Ampli-Firebox z produkce americké firmy Atomic.

2. Korg je při chuti, koupil firmu Darkglass Electronics

Poté, co divize Korg USA převzala známého výrobce basových aparátů a efektů Aguilar, oznámila společnost akvizici dalšího etablovaného jména v oblasti basového gearu, značky Darkglass Electronics. Prozatím se zdá, že prodej kontrolního podílu se u finské firmy projevuje pozitivně, důkazem může být letošní široká nabídka novinek, jejichž vývojovému procesu asi do určité míry napomohla finanční injekce ze strany Korgu. Jako výhodný by se mohl navíc ukázat i proces týkající se vzájemného prolínání technologií obou značek.

Korg a Darkglass Electronics

Na trh v roce 2022 už dorazily či ještě dorazí např. programovatelná basová hlava Darkglass Exponent e500 s rozsáhlou efektovou sekcí, mini verze overdrivu Darkglass Microtubes B1K, pedálový kompresor Microtubes Infinity kombinovaný s trojicí distortionů, ekvalizerem, IR sekcí a zvukovou kartou, dvojice kompaktních zesilovačů Darkglass M 200 a Alpha·Omega 200 nebo nejnovější přírůstek v podobě inovovaného basového zkreslovače DFZ Dual Fuzz Engine.

3. Kompaktní aparáty jsou stále v kurzu aneb kauza BluGuitar versus Blackstar

Boom menších, pohodlně přenosných kytarových či basových zesilovačů sice odstartoval už před pár lety, ale ani letos tyto typy aparátů nezaznamenaly pokles obliby. Svou porci neustále se rozšiřujícího trhu si v uplynulém roce ukousli i tradiční výrobci, jako je např. značka Soldano, která se rozhodla ke své modernizované vlajkové high-gainové lodi SLO 100 připojit zmenšenou lampovou verzi SLO 30 Classic Head, osazenou koncovým stupněm využívajícím dvojici elektronek 6L6, později doprovázenou také malým tranzistorovým zesilovačem SLO-Mini, jenž svými rozměry i koncepcí kráčí ve stopách obdobně řešených modelů firem Bogner, Diezel a Friedman.

BluGuitar vs Blackstar

Důležitou součástí daného segmentu jsou podlahové zesilovače umístitelné do pedalboardu, které zahrnují celou řadu variant od nejmenších, pouze výkonových jednotek, až po špičkové vícekanálové modely, kterým v současnosti vévodí série BluGuitar Amp. Danou značku nezmiňuji náhodou – zdá se, že konkurenční boj výrobců se začíná přiostřovat, čemuž napovídá nedávný konflikt mezi konstruktérem Thomasem Blugem a britským Blackstarem.

Zakladatel BluGuitar obvinil společnost Blackstar Amps z plagiátorství, protože podle jeho názoru firma ve svém pedalboardovém zesilovači Amped 1 použila část napájecích obvodů, které v roce 2010 vyvinul a u prototypu AMP 1 použil právě Thomas Blug. Jedná se o spínaný napájecí zdroj, konkrétně typy transformátorů, jež byly vyrobeny na zakázku pro aparáty BluGuitar.

Blug se tomuto tématu věnuje zhruba v polovině obsáhlého, více než dvouhodinového videa, kde mimo jiné porovnává obvody BluGuitar Ampu 1 i Blackstaru Amped 1 a podotýká: „Když se podíváte na červené šipky, uvidíte dvě věci. Uprostřed jsou dvě cívky, což jsou dva transformátory, a když se podíváte na transformátory vlevo a vpravo, uvidíte, že vypadají velmi podobně. A když se podíváte na šipky, které přicházejí shora, je tam také další součástka, která vypadá velmi podobně.“

„Prostě rozebrali a ukradli náš zdroj i část zapojení zesilovače .... Vinutí tohoto transformátoru nenajdete v žádném jiném výrobku,“ řekl Blug a zmínil, že nebude podnikat žádné právní kroky: „Nic nepodniknu. O to tady nejde. Ale domnívám se, že je to něco, co je třeba vyzdvihnout.“

Nicméně kauza je pořád ve vývoji a Blug jí navíc dodal osobitější ráz: „Na desce plošných spojů (Blackstar) je jméno R. Clark. Pane Clarku, jestli jste dost chlap, můžete mi zavolat. Stačí napsat e-mail na adresu info@bluguitar.com a říct: 'Ahoj, já jsem pan Clark, vynalezl jsem Amped 1'. A pak si popovídáme o tom, co jste vynalezl. A o tom, co jste nevynalezl.“

Na obranu Blackstaru lze snad zmínit fakt, že většina spínaných zdrojů, umožňujících minimalizovat rozměry a hmotnost aparátů, pracuje na podobném principu, nehledě na to, že Blackstar se vývoji této technologie s použitím toroidních transformátorů věnuje už nějakou dobu. Výsledkem jsou např. nejlehčí celolampová komba a zesilovače řady St. James.

4. Společnost Mutable Instruments zavírá krám

Francouzská společnost Mutable Instruments SARL, vyrábějící syntezátorové moduly určené do systémů Eurorack, existuje od roku 2009, kdy začala distribuovat různé stavebnicové kity. Postupem času se firma vyprofilovala mezi erudované světové výrobce s širokou produktovou paletou, zahrnující filtrační jednotky, oscilátory, generátory, sekvencery a další moduly. Část firmwaru je k dispozici jako open source a značka nabízela také open source knihovny pro některé standardní DSP jednotky.

Mutable Instruments

Ještě do loňského roku vše nasvědčovalo tomu, že Mutable Instruments si svou výjimečnou a vlivnou pozici mezi výrobci stejného zaměření udrží, ovšem v průběhu letošního ledna začaly na muzikantská fóra prosakovat zprávy o tom, že firma přestala vyvíjet nové produkty, což vedení MI následně potvrdilo a dodalo, že ukončena bude s největší pravděpodobností i výroba stávajících modulů.

Před pár týdny se na oficiálních stránkách firmy objevil text, který příznivce Mutable Instruments příliš nepotěší: Výroba všech modulů byla zastavena a společnost Mutable Instruments bude trvale uzavřena v prosinci 2022. Do června 2023 se na nás můžete obracet s žádostmi o podporu a opravy. Klávesistům, producentům či zvukovým experimentátorům tak nezbývá než doufat, že know-how značky bude postoupeno jiné společnosti, která by pod svým logem případně pokračovala v odkazu MI. Zakladatel firmy Émilie Gillet vydal ještě začátkem prosince dárek na rozloučenou v podobě nového firmwaru pro digitální makro oscilátor Plaits.

5. Distortion Boss DS-1W a „aukční“ DS-1 „Kurt Cobain“

Legendární efekt Boss DS-1, notoricky známý, hojně používaný a také nejdéle vyráběný pedál na světě, si letos na své konto připsal dva milníky. Ten první zhmotňuje nová prémiová verze DS-1W z japonské edice Waza Craft, osazená kvalitními komponenty a vybavená přepínatelným obvodem Custom přinášejícím citlivější reakci na dynamiku hry, masivnější zkreslený tón s výraznějšími středy, větší porci gainu a také posílenou výstupní hlasitost (+6 dB). Nejnovější evoluce klasiky už nasbírala celou řadu kladných hodnocení.

Boss DS-1W a DS-1 „Kurt Cobain“

Milník druhý – aukční rekord: k nejdražším efektům doposud patřily hlavně vintage kousky z šedesátých a sedmdesátých let, které jsou dlouhodobě v hledáčku nejen kytaristů, ale také movitých sběratelů, což ceny raritních modelů vyhnalo do astronomických výšek. Ale ani ten nejzachovalejší originál Treble Boosteru 1966 Dallas Rangemaster či drivu Klon Centaur nebo Uni-Vibu Univox se z hlediska ceny nemůže rovnat jednomu exempláři standardního distortionu Boss DS-1, jehož hodnota tentokrát není dána výjimečnými zvukovými vlastnostmi, ale výhradně jeho historií.

Zmíněný distortion je jedním z několika kusů DS-1, které používal frontman Nirvany Kurt Cobain a efekt byl díky tomu prostřednictvím aukční síně Julien's vydražen za rekordních 75000 dolarů, čímž z prvního místa sesadil fuzz Octavia Jimiho Hendrixe, jenž dosáhl na částku 70400 dolarů. Zajímavé je, že jiný Cobainův DS-1 se v roce 2020 prodal za mnohem nižší cenu, pohybující se okolo 9000 dolarů.

Cobain by si mohl nárokovat také prvenství v kategorii nejdražších kytar – jeho akustika 1959 Martin D-18E, použitá na koncertu MTV Unplugged, byla před dvěma lety prodána za více než 6 milionů dolarů. Druhá příčka s cenovkou přesahující 4.5 milionu dolarů patří opět Cobainovu nástroji, a to Fenderu Mustang, využitém při natáčení skladby Smells Like Teen Spirit. Kurt Cobain tak s Mustangem předstihl dosavadního rekordmana Davida Gilmoura, jehož černý Stratocaster vyšel kupce na necelé 4 miliony dolarů.

6. Roland si k narozeninám nadělil akvizici firmy DW Drums

Na nákupy se letos nevydal jen Korg, ale i společnost Roland, která v roce, kdy slaví padesát let existence, přivítala do své koncernové rodiny amerického výrobce bicích souprav, firmu Drum Workshop Inc., jež si letos přípomíná identické kulaté výročí. DW bude i nadále fungovat jako samostatná jednotka, jejíž zakladatelé Chris Lombardi, Don Lombardi a John Good si ponechají vedoucí pozice.

Podle vyjádření zástupců kalifornské značky dojde díky spojení jednoho z lídrů v oblasti akustických bicích s předním inovátorem na poli elektronických a hybridních souprav k urychleních vývojových procesů, které mohou posunout daný typ nástrojů na vyšší úroveň.

Roland a DW Drums

„Ve světě akustických bicích se Drum Workshop výrazně odlišuje,“ řekl Gordon Raison, výkonný ředitel Rolandu. „Jejich výrobky, lidé a řemeslné zpracování nás vždy ohromovaly a vzbuzovaly v nás respekt v každém ohledu. Společnost DW sdílí stejný odkaz a oddanost hudebním inovacím jako my v Rolandu, a jsme odhodláni podporovat Drum Workshop v tom, co umí nejlépe.“

O DW se původně zajímala i japonská Gewa, ale firma dala přednost Rolandu, jenž za sto procent akcií DW zaplatil přibližně 65 milionů dolarů. Spojení Rolandu s Drum Workshopem by v budoucnu mohlo dostat i širší záběr – DW totiž vyrábí, prodává či distribuuje také značky PDP, Latin Percussion, Gretsch Drums nebo Slingerland.

7. Legendární Pantera znovu na scéně

Závěrečný příspěvek sice nepatří do oblasti muzikantského gearu, ale vzhledem k tomu, že tato kapela zaujímá významnou pozici v historii moderní hudby a především v devadesátých letech výrazně ovlivnila vývoj metalového žánru, by bylo záhodno zmínit, co se v táboře Pantery letos událo.

Pantera

Když texaský kvartet, jehož začátky sahají do roku 1981, vydal album Cowboys from Hell (1990), tak se metalová scéna otřásla v základech a kapelám jako Slayer nebo Metallica přibyl konkurent s jasným tahem na bránu a originálním soundem. Po úspěšných letech a několika platinových albech vydala Pantera v roce 2000 svůj devátý studiový počin Reinventing the Steel a o tři roky později se cesty členů rozcházejí – bratři Abbottovi zakládají Damageplan, zpěvák Phil Anselmo působí v různých projektech a poté se s basistou Rexem Brownem potkává v kapele Down.

8. prosince 2004 přichází pro bývalou Panteru první rána. A to doslova – na koncertu Damageplan je přímo na pódiu zastřelen kytarista Dimebag Darrell Abbott. V průběhu dalších let dochází k opakovaným spekulacím, zda zbytek skupiny neobnoví činnost s novým kytaristou, ale veškeré predikce vzaly za své poté, co v červnu 2018 umírá kvůli srdečním problémům bubeník Vincent Paul Abbott (Vinnie Paul).

O to překvapivěji zapůsobilo letošní prohlášení zbývajících členů Phila Anselma a Rexe Browna, kteří potvrdili, že Pantera by měla v pozměněné sestavě absolvovat v příštím roce celosvětové turné. Legenda se vrací se Zakkem Wyldem (Black Label Society, Ozzy Osbourne) na kytarovém postu a za bicími sedí Charlie Benante z thrashmetalových Anthrax.

Ještě před začátkem oznámené šňůry už znovuzrozená Pantera stačila odehrát několik „zahřívacích“ festivalových koncertů v Jižní Americe. Podle nedávno zveřejněných informací by měla kapela v rámci evropské části turné 2023 navštívit i Česko. Pro skalní české fanoušky bude stěžejní datum 12. června, kdy se Pantera po dlouhých 24 letech představí v pražské O2 areně.

Tagy zhodnocení roku NUX EFX korg Roland Drum Workshop Darkglass Electronics boss Pantera BluGuitar blackstar Mutable Instruments Neural DSP

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY