Co zásadního na světové scéně přinesl muzikantům rok 2023
Které kytary značky PRS jsou roku 2023 nejprodávanější? Proč legendární producent Mike Varney nefandí současným shredderům? Konstruktér ikonického drivu Klon varuje před jeho padělky. Kytarista Mark Tremonti zakládá vlastní značku. Společnost Rode koupila firmu Mackie. A proč Behringer odmítl nabídku Moogu? Výběr témat, která by v oblasti hudebních nástrojů a gearu beze zbytku naplnila titulek tohoto článku, bude stejně jako tento můj výčet vždycky subjektivní. O to více budeme rádi, když ke klíčovým událostem hudebního průmyslu v roce 2023 přispějete v diskuzi pod článkem svým vlastním tipem.
1. Nejprodávanějšími modely firmy PRS jsou „Telecastery“ NF 53 a Myles Kennedy
Dlouhodobě nejoblíbenějšími modely z produkce Paul Reed Smith byly v minulosti verze Custom 24, které poté na prvním místě vystřídala stratovská edice Silver Sky, postavená podle preferencí kytaristy Johna Mayera. Letos se ale na pomyslném trůnu usadil telecasterovsky laděný PRS NF 53, následovaný příbuznou signaturou Mylese Kennedyho. Obě kytary zaznamenaly úspěch přesto, že novinky byly uvedeny na trh až v červnu letošního roku. Nutno dodat, že daná informace se týká výhradně nástrojů z amerických dílen.
Třetí příčka patří podle přehledu výrobce zmíněné variantě PRS Silver Sky, čtvrtou pozici obsadil nestárnoucí PRS Custom 24 a na pátém místě se umístil luxusní PRS Modern Eagle V. Společnost také uvedla nejoblíbenější povrchové úpravy – vévodí jim světle šedý lak Moc Sand, jenž za sebou nechal transparentní úpravu Black Doghair a laky Fadded Whale Blue, Yellow Tiger a Cobalt Smokeburst. Zaměstnanci marylandské továrny PRS letos strávili výrobou kytar celkem 219 316 minut, což je více než 3 600 hodin.
2. Bill Finnegan varuje před padělky Klonu Centaur
Konstruktér mýtického overdrivu Klon Centaur, jehož ceny na portálu ebay letos vystoupaly nad hranici 10 tisíc dolarů, varuje před stále rostoucím počtem padělků, tvářících se jako originály. Tvůrce Klonu Bill Finnegan se proto rozhodl na Instagramu podělit o několik rad, jak modely z jeho dílny rozpoznat.
„Jedním z vodítek, že se jedná o padělek, může být šasi odlité pod tlakem: všimněte si tří kruhových otisků v odlitku (dva z nich jsou na obou stranách nožního spínače),“ napsal Finnegan k fotografii kopie Klonu, kterou mu poslal jeden z napálených majitelů. „Povšimněte si také vyvýšené části segmentu, tvořícího prostor pro baterii – tato vyvýšená část se nevyskytuje v žádném z krytů odlévaných do písku, používaných u originálních Centaurů.“ Konstruktér zároveň doporučuje detailnější kontrolu typu potenciometrů, které se poměrně často liší od verzí instalovaných v originálech. Další tipy přináší přiložené video.
3. Bývalý kytarář Fender Custom Shopu zkrachoval
John Cruz, někdejší elitní kytarář divize Fender Custom Shop, kterého firma v roce 2020 propustila kvůli kontroverznímu příspěvku na Facebooku, si nedlouho poté založil značku John Cruz Custom Guitars, věnující se výrobě butikových nástrojů, většinou na bázi Telecasteru či Stratocasteru. Společnost se ale v období pandemie covid-19 začala potýkat s finančními problémy a Cruz musel vyhlásit bankrot. Ještě než byla tato informace oficiálně potvrzena, přestal fungovat firemní web a na jednání výrobce si stěžoval i německý distributor ProGuitar, kterému značka nedodala předplacené nástroje.
„V dobré víře jsme poskytli zálohy ve výši několika set tisíc eur na nástroje, které měla vyrobit společnost John Cruz Customs Guitars, LLC. Ovšem dodána byla pouze část nástrojů, přičemž některé z nich měly vážné problémy s kontrolou kvality a k říjnu loňského roku jich značný počet stále zůstával nedodán. Nedávno jsme dostali e-mail od Johnova právníka, jenž nás informoval, že Cruzova firma ukončila činnost a zbavila se veškerého svého majetku. Peníze za zálohy, které nám stále dlužil, byly pryč a nebyla naděje, že je dostaneme zpět, ani že bude dodržena dodávka kytar, za které jsme před dvěma lety zaplatili,“ sdělil ProGuitar.
4. Rode převzal značku Mackie. A jak je to s akvizicí Moogu firmou Behringer?
Australská společnost Rode převzala koncem roku konkurenční značku Mackie, čímž posílila mateřskou skupinu Freedman Group a zároveň tak vytvořila novou „audio velmoc“, která by měla získat poměrně velký podíl na celosvětovém trhu, včetně rychle se rozvíjejících oblastí podcastingu a streamingu. Na chystaném hudebním leterhu NAMM 2024 by se tak mohly objevit první výrobky kombinující to nejlepší z produkce obou značek, tedy mikrofonní systémy Rode a mixážní pulty či monitory Mackie. Transakce, představující z technického hlediska spojení špičkových technologií a mnoha let zkušeností, má hodnotu 180 milionů dolarů a neměla by být ovlivněna téměř všudypřítomným čínským kapitálem.
Letos se na muzikantských webech spekulovalo také o druhé významné akvizici – společnost Behringer na svém facebookovém účtu sdělila, že generální ředitel společnosti Moog Mike Adams oslovil šéfa Uliho Behringera s prodejem tradiční americké značky. Asijský gigant s německými kořeny ale tuto nabídku údajně odmítl kvůli rozdílům v obchodních modelech. „Mikeovo rozhodnutí prodat Moog bylo ovlivněno jeho pokročilým věkem a závažnými chybami, kterých se dopustil na straně dodavatelského řetězce. Společnost nakoupila nadměrné zásoby, což vedlo k výraznému omezení cashflow,“ uvedl Behringer.
5. Kytarista kapely Alter Bridge zakládá vlastní efektovou značku
Firmy, vyrábějící efekty, nástroje, zesilovače a podobně, které založili někteří ze známých muzikantů (například Abasi Concepts, Solar Guitars, KHDK, Wylde Audio apod.), zaznamenávají na dnešním trhu výrazný úspěch. V brzké době by tuto kategorii značek měl rozšířit další výrobce, za nímž tentokrát stojí kytarista kapely Alter Bridge Mark Tremonti. V jednom z letošních rozhovorů se nechal slyšet, že testuje trojici pedálů, jejíž produkci by měla obstarat jeho vlastní značka. Jedním z prvních modelů prozatím ještě oficiálně nepojmenované společnosti by měl být Uni-vibe, jehož prototyp už Tremonti odtajnil v rámci představení svého současného gearu (viz přiložené video).
6. Lovec kytarových talentů Mike Varney je k současné vlně shredderů skeptický
Zakladatel labelu Shrapnel Records, který byl pro řadu kytarových shredderů 80. let vstupenkou na celosvětovou scénu, v jednom z rozhovorů uvedl, že hra dnešních mladých, technicky nadstandardně vybavených hráčů není zrovna šálkem jeho kávy. „Stále miluji technickou hru na kytaru, ale poslouchám i mnoho dalších druhů hudby,“ poznamenává Varney a dodává: „Je pro mě těžké poslouchat mnoho nových technických hráčů, protože buď jen omílají věci, které umělci ze Shrapnel dělali před 40 lety, nebo zrychlili a hrají na sedmi a osmistrunné kytary.“
„Některé z těch věcí dokážu ocenit, ale nebaví mě, protože spousta z nich zní, jako by jediným důvodem jejich existence bylo ukázat co nejbláznivější hraní na kytaru. Nevyhledávám nic, co by bylo rychlejší než nejrychlejší věci, které vydáváme, nebo co by v sobě mělo tolik časových změn (tempa, rytmických patternů a podobně, pozn. red.), že se zdá, jako by existovaly jen proto, aby se něco mohlo vyjádřit tou nejsložitější formou. Myslím, že to částečně souvisí s mým věkem,“ uzavřel Varney.
7. Fender loni odložil zakázky za 100 milionů dolarů
Poslední téma se sice týká roku 2022, ale na firmu Fender měla vzniklá situace dopad i letos – kalifornská společnost v srpnu oznámila, že loni musela zrušit distribuci produktů za celkem 100 milionů dolarů, což podle finančního ředitele kytarového gigantu Matta Janopaula představuje zhruba 600 tisíc kytar a 200 tisíc zesilovačů. K poklesu zájmu došlo po pro značku marketingově hojném období lockdownu, kdy se díky internetovým obchodům výrazně navýšil odbyt především elektrických a akustických kytar. Následný pokles objednávek musela firma řešit postavením nových skladů pro neprodané nástroje, zesilovače a podobně, a na řadu přišlo také snížení provozních nákladů včetně zpomalení výroby některých linek.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.