Co zásadního na světové scéně přinesl muzikantům rok 2024
Rok 2024 byl pro muzikanty zajímavý nejen technologickými inovacemi v oblasti hudebního vybavení, ale také širšími trendy, které ovlivnily jejich tvorbu, možnosti vystupování a ekonomickou situaci. Je na dnešním přesyceném trhu stále místo pro nové značky? Zamíří Fender konečně i do žánrových vod, kde hrají prim sedmistrunné kytary? Kteří známí výrobci a prodejci letos museli zavřít krám? Končí éra tištěných muzikantských magazínů? Dočkáme se cenově přístupnějších aparátů z produkce mýtické značky Dumble, která ohlásila návrat? Jak pokračuje soudní spor Gibsonu a firmy Dean? Výběr témat, která by v oblasti hudebních nástrojů a gearu beze zbytku naplnila titulek tohoto článku, bude nevyhnutelně subjektivní. O to větší budeme mít radost, když ke klíčovým událostem hudebního průmyslu v roce 2024 přispějete v diskuzi pod článkem na sociálních sítích svým vlastním tipem.
Digitální transformace hudebního průmyslu, komunitní platformy a ekonomické výzvy
Končící rok byl pro hudebníky obdobím, kdy se hudební průmysl musel přizpůsobit dynamickým změnám nejen v oblasti technologií, ale také v ekonomických podmínkách a kulturních trendech. Inovace v hudebním vybavení přinesly nové možnosti pro tvorbu a živé hraní, zatímco ekonomické výzvy přiměly muzikanty hledat alternativní zdroje příjmů a způsoby, jak oslovit publikum.
Digitální transformace zasáhla nejen tradiční formy distribuce a propagace, ale také způsob, jakým muzikanti tvoří a spolupracují. Přelomový byl rovněž posun směrem k udržitelným praktikám a návrat k vintage zvuku, který doplnil moderní technologické přístupy. Rok 2024 tak nabídl komplexní obraz, kde se inovace prolínají s tradicí a umění reaguje na proměňující se společenský kontext.
Vývoj umělé inteligence přinesl nové nástroje pro skládání, mixování a mastering hudby, kdy AI asistenti jako součást DAW pomáhají optimalizovat workflow i zvyšovat kreativitu. Stále se zlepšující technologie firem Neural DSP, Fractal Audio, Kemper či IK Multimedia nyní nabízejí ještě přesnější simulace či „otisky“ zesilovačů a efektů. Trh zároveň zaznamenal zvýšenou poptávku po butikovém gearu a vintage nástrojích, protože i přes všudypřítomnou digitalizaci muzikanti stále hledají unikátní zvuk a řemeslnou kvalitu. Díky tomu se také daří méně známým malovýrobcům s individuálním přístupem.
Stoupající náklady na živá vystupování kvůli dražším energiím a inflaci nutily hudebníky hledat alternativní způsoby financování. Crowdfunding, granty a přímá podpora od fanoušků hrály v mnoha případech zásadní roli. S rostoucími náklady na výrobu některých komponentů (zejména polovodičů) se zvýšily i ceny hudebních nástrojů a vybavení.
Streamingové služby jako Bandcamp a Patreon se staly ještě důležitějšími. Více muzikantů je využívá jako stabilní zdroj příjmu mimo tradiční koncertování a prodej hudby. Růst aplikací jako Soundtrap nebo Session přinesl nové možnosti spolupráce na dálku. Hudebníci více reflektovali společenské změny, environmentální otázky i kulturní diverzitu a projekty na podporu lokálních komunit se zařadily mezi důležité fenomény.
Návrat legendární značky Dumble
Spuštění nové oficiální webové stránky značky Dumble naznačuje, že se chystají zásadní kroky k oživení této legendární značky zesilovačů, která má v hudebním světě téměř mýtický status. Konstruktér Howard Dumble vyráběl aparáty ručně a výhradně na objednávku a vzhledem k jejich exkluzivitě i nekompromisnímu zvuku byly Dumble zesilovače nejen ikonou, ale také investicí – na trhu s použitými nástroji se jejich cena často pohybovala v řádech statisíců dolarů.
Zmíněný web je zatím spíše náznakem než detailní mapou budoucnosti firmy. Není jasné, zda budou nové zesilovače vyráběny podle původních návrhů Howarda Dumbleho, nebo zda značka přijde s inovacemi přizpůsobenými moderním potřebám kytaristů. V kytarové komunitě však už teď panuje velké nadšení a spekuluje se, zda návrat přinese dostupnější modely, nebo bude značka pokračovat ve filozofii exkluzivity.
Sedmistrunný Fender Strat: předzvěst sériových modelů?
Sedmistrunné kytary se v posledních letech staly oblíbenou volbou mezi kytaristy, kteří hledají větší zvukovou flexibilitu a hlubší tónový rozsah. Je trochu zvláštní, že tomuto trendu stále odolává Fender, jenž až na několik málo výjimek delegoval produkci „sedmiček“ na své dceřiné firmy (Jackson, Charvel, Squier), ale zcela vlastní edici dosud v masovějším měřítku nenabídnul.
Proto se s nebývalým zájmem setkal nový sedmistrunný Strat s upravenou elektronikou a dvouoktávovým hmatníkem, navržený pro kytaristu kapely Suicide Silence Chrise Garzu, což samozřejmě zadalo důvod ke spekulacím o uvedení daného modelu na trh. Pokud se predikce řady fanoušků Fenderu potvrdí, mohlo by jít o zásadní krok této ikonické značky směrem k moderním hráčům a progresivním hudebním stylům, kde dominují značky jako Ibanez, Schecter, ESP a další. Fender by se však mohl odlišit svou schopností přinést klasický vzhled a mnoha lety prověřený zvuk Stratu.
Výrobce aparátů Divided by 13 zamířil pod křídla firmy Two Rock
Výrobce zesilovačů Divided by 13 přešel do stáje společnosti Two-Rock Amplifiers, protože jeho zakladatel Fred Taccone se rozhodl odejít do důchodu. Respektovaná americká butiková značka Two-Rock oznámila, že bude pokračovat ve výrobě šesti klíčových modelů Divided by 13 (FTR 37, AMW 39, BTR 23, JRT 9/15, CCC 9/15 a CJ 11) s důrazem na ruční výrobu a vysokou kvalitu. Spolumajitelé firmy Two-Rock také zmínili, že akvizice obohatí jejich nabídku o další aparáty osazené špičkovými obvody s britským či americkým zvukovým charakterem.
Odešel kytarář par excellence James Tyler
James Tyler, renomovaný kytarář známý zejména díky svým špičkově provedeným modelům typu Strat, letos zemřel ve věku dvaasedmdesáti let. Jeho odkaz spočívá nejen v mistrovsky zvládnutém řemesle, ale také v průkopnickém přístupu ke kytarovému designu, který ovlivnil generace hráčů. Tyler, jenž byl jednou z nejvlivnějších person daného oboru, kombinoval u svých nástrojů nadčasovou eleganci klasického Stratocasteru s moderními prvky, jako jsou pečlivě vybrané typy snímačů, modifikovaný hardware nebo vylepšená ergonomie pro rychlé a technické hraní.
Během svého života Tyler spolupracoval s mnoha slavnými hudebníky a jeho nástroje používali hráči jako Steve Lukather, Michael Landau nebo Scott Henderson. Vedle toho byl vášnivým pedagogem a zastáncem uchování historických hudebních tradic. Organizoval mistrovské kurzy na prestižních institucích a publikoval odborně zaměřené knihy.
Circa74: nová značka firmy Taylor
Společnost Taylor Guitars letos uvedla na trh novou značku s názvem Circa 74, která představuje zajímavý vstup do zatím příliš neprozkoumaných teritorií. Firma, nesoucí název odkazující na rok založení Tayloru (1974), slibuje propojit inovativní přístup k výrobě akustických aparátů a kytar s odkazem na tradiční design a filozofii společnosti. Circa 74 cílí na začínající a středně pokročilé hráče hledající kvalitní, dostupné akustické kytary, komba atd. kombinující moderní technologie s vintage estetikou 70. let.
Pro stavbu nástrojů by měly být využívány udržitelné materiály, kvalitní hardware, snímače i elektronika a vlastní systém korpusových výztuh pro lepší rezonanci a mechanickou stabilitu. Zavedení značky Circa 74 ukazuje, že Taylor Guitars chce posílit svou přítomnost i v segmentu střední třídy. To může představovat novou konkurenci pro zavedené hráče v této nástrojové kategorii, jako jsou Yamaha, Sigma, Cort a další.
Řetězec Sam Ash Music vyhlásil bankrot
Prodejce Sam Ash Music, největší rodinný řetězec hudebních obchodů ve Spojených Státech, byl letos po podání návrhu na bankrot nucen uzavřít všechny své pobočky. V červnu 2024 získala většinu jejích aktiv mexická firma Gonher Music Center, která za převzetí zaplatila 15,2 milionu dolarů. Akvizice zahrnovala zboží, ochranné známky, duševní vlastnictví a zákaznická data, ale ne kamenné prodejny. Gonher se nyní zaměřuje na obnovení online prodeje značky Sam Ash, přičemž plány na znovuotevření obchodů nebyly doposud oznámeny.
Co chystá Marshall pro příští rok?
Budoucnost firmy Marshall, která se strategickým spojením se společností Zound Industries stala součástí celku Marshall Group, neviděli z důvodu této transakce někteří fanoušci zrovna růžově, ale jak se zdá, fúze brzy umožní posílit produktové portfolio tradičního britského výrobce zesilovačů o nové modely. Rodina Marshallů si ponechala ve firmě téměř čtvrtinový podíl a tím pádem má nezanedbatelný vliv na další směřování značky.
Podle dostupných informací plánuje Marshall v příštím roce rozšíření nabídky a návrat na veletrh NAMM, kde by měl představit produkci v čele s novou generací digitálních zesilovačů a softwarových systémů. Vývoj těchto modelingových technologií má na starost švédský Softube, s nímž Marshall spolupracoval už na předchozích projektech včetně mimořádně úspěšné kolekce sluchátek řady Major nebo série přenosných aktivních reproduktorů.
Fernandes: japonský výrobce se po více než půlstoletí existence loučí
Japonský výrobce Fernandes Guitars, založený v roce 1969, byl znám především produkcí kvalitních kopií amerických kytar, baskytar a inovativním snímacím systémem Sustainer, jenž se opět dostává do módy, což potvrzuje celá řada jeho nových uživatelů, mezi které v současnosti patří například Joe Satriani nebo Steve Vai. V červenci 2024 firma oznámila ukončení činnosti a přípravu na bankrot kvůli dluhům přesahujícím částku 2,75 milionu dolarů. Hlavními důvody byla rostoucí konkurence a expanze trhu s použitými nástroji, což vedlo k poklesu prodejů a finančním potížím.
Konstruktér Randall Smith opustil Mesa Boogie
Randall Smith, zakladatel společnosti Mesa Boogie, opustil firmu tři roky poté, co ji v roce 2021 koupila společnost Gibson. Během svého působení ve funkci hlavního designéra zesilovačů dohlížel na uvedení nových produktů, včetně řady Mark VII. Gibson ve svém prohlášení vyjádřil vděčnost za Smithův přínos a uvedl, že jeho odkaz bude nadále inspirovat budoucí modely zesilovačů. Přesné důvody jeho odchodu nebyly zveřejněny a sám Smith se k situaci veřejně nevyjádřil. Zatím poslední novinkou z dílen Mesa Boogie je reedice velmi žádaných high-gainových aparátů z osmdesátkové série Mark IIC+.
Soudní spor Dean vs. Gibson se vrací na začátek
Odvolací soud zrušil původní rozsudek ve sporu firem Dean Guitars a Gibson o ochranné známky týkající se tvarů kytar jako Flying V, Explorer, SG a dalších. Rozhodl, že při původním procesu byly nesprávně vyloučeny důkazy o obecném používání těchto tvarů před rokem 1992. Soud tak nařídil nový proces, který tyto informace zohlední.
Dean Guitars rozhodnutí samozřejmě vítá, protože od roku 1977 vyrábí modely V a Z, které jsou hlavním předmětem sporu. Gibson naopak trvá na tom, že jejich tvary kytar jsou ikonické, a plánuje dále bránit své ochranné známky. Tento nový vývoj by mohl významně ovlivnit trh s nesčetným množstvím kopií kytar tradičních značek.
Digitální doba: končí tři významné kytarové magazíny
V současné digitální éře došlo k zásadním změnám ve způsobu, jakým hudebníci konzumují obsah, což ovlivnilo i tradiční média. Tři významné kytarové magazíny – americký Guitar Player a britské publikace Total Guitar a Guitar Techniques oznámily ukončení své činnosti v tištěné formě. Nicméně všechny zmíněné tituly plánují i nadále pokračovat prostřednictvím webových stránek, kde budou nabízet exkluzivní články, rozhovory, lekce a recenze.
Pro kytaristy po celém světě představují tištěné magazíny určitou nostalgii a zdroj inspirace, ale s rostoucím důrazem na online obsah, videonávody, podcasty a interaktivní platformy klesá o tištěná média zájem. Mladší generace upřednostňuje rychlý a snadno dostupný obsah, nehledě na ekonomickou stránku věci, kdy tisk a distribuce časopisů jsou poměrně nákladné, zejména v době klesajícího počtu předplatitelů.
Frank Marino Audio: efektová značka člena Mahogany Rush
Frank Marino, legendární kytarista kapely Mahogany Rush, letos oficiálně představil svou vlastní řadu kytarových efektů, které odrážejí jeho osobitý přístup k tónu nástroje. Pedály jsou navrženy tak, aby zachytily Frankův charakteristický zvuk kombinující prvky blues, hard rocku a psychedelického rocku. V nabídce firmy Frank Marino Audio v současné době najdete ručně sestavované drivy Juggernaut a Dragonfly, clean boost Maxoom, kompresor Sus IV, analogový chorus Universe a envelope filter CryingMoon.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.