Přejít k hlavnímu obsahu
Zkouška kapely
Zkouška kapely
Roman Jež -

Desatero muzikanta: zkouška kapely

Zkouška je mnohdy nudný, pracný, ale důležitý proces k tomu, aby pak na koncertním pódiu vše probíhalo ku spokojenosti vaší i vašich fanoušků. Nabízím vám dnešní desatero tipů, aby vaše zkouška byla efektivní, hudebně produktivní a zábavnější.

Tímto rozjíždíme nový seriál pro začínající i pokročilejší kapely. Budu v něm nabízet pravidla a tipy pro zkoušení, živé hraní, natáčení a jiné činnosti, které neoddělitelně patří k životu jakéhokoli muzikantského seskupení.

Co všechno je dobré udělat, než může zkouška proběhnout.

Desatero na zkušebně

1 – Buďte dochvilní

Zkouška není kratochvíle nebo nezávazný mejdan. Pokud to jen trošku jde, dostavte se včas. Šetříte tak společným časem a vážíte si kolegů. Buďte kolegiální a buďte profesionálem.

2 – Jak dlouho?

Skutečně potřebujete šestihodinovou zkoušku k tomu, abyste zvládli nacvičit několik písniček? Při poctivé přípravě každého a efektivní práci jistě stačí dvě až tři hodiny včetně pauzy. Pak už upadá pozornost a zbytečně se plýtvá vaší energií. Je lépe dobře vypilovat tři songy, než s chybami prosvištět celý repertoár. Zaměřte se na kvalitu, nikoliv na množství.

3 – Vytvořte seznam úkolů

Předem si společně sepište seznam problémů, které je třeba na zkoušce řešit. To vám pomůže soustředit se na dané úkoly a nenechat se rozptylovat jinými záležitostmi. Vaše zkouška bude mnohem efektivnější, zkrátí se a nebudete plýtvat vlastní energií. Ostatní záležitosti odložte na přestávku, nebo o nich diskutujte až po zkoušce u kafe v blízkém gastrocentru.

4 – Buďte připraveni

Naučte se své party už doma. Máte na to klid a obtížná místa můžete procvičovat pomalu. Na zkoušce byste už měli řešit vzájemnou souhru a záležitosti týkající se celé skladby. Neznalostí svého partu budete zdržovat sebe i kolegy a rozhodně se nebudete cítit dobře.

5 – Vyrobte schéma skladby

Na zkoušce je často potřeba pečlivě secvičit nějaké místo s potřebným nájezdem. Je dobré mít na papíře schéma skladby, abyste se v ní všichni lépe orientovali. Vřele doporučuji také sjednotit terminologii; co je intro, co sloka, refrén, mezihra, bridge. Pokud muzikanti nemají notové party, schéma skladby domluvu značně urychlí.

6 – Mějte vizuální kontakt

Každá kapela má svého frontmana, který nutně nemusí být nejlepší muzikant nebo znalec not. Je to lídr kapely na pódiu, který pomocí komunikace těla řídí průběh skladby. Zná strukturu, a gesty nebo pomocí očního kontaktu určuje, jestli se má přidat na hlasitosti, ubrat exprese, po pauze může ukázat nástup, nebo dává signál k očekávané změně. Proto by na něj měli všichni vidět. Jedině na zkoušce si můžete domluvit a secvičit neverbální komunikaci.

7 – Dělená zkouška

Dechaři a účastníci větších orchestrů ji důvěrně znají. Některé party je dobré secvičit a dořešit jen s piánem nebo kytarou, aby pak na zkoušce celé kapely vše běželo jak na drátkách. Týká se to hlavně zpěvu, sekce dechových nástrojů i vokálů. V klidu vyřešíte frázování, nádechy a výslovnost. Na zkoušce celé kapely už na tyhle důležité záležitosti není prostor.

8 – Tichá zkouška

Skutečně je nutné mít lampy řádně nažhaveny a opájet se šťavnatými decibely i na zkoušce? V plné palbě nemáte šanci postřehnout detaily a chyby. Pro lepší zafixování schématu a pochopení vztahů jednotlivých partů je lepší vypnout aparáty i mikrofony, bubeník může rytmizovat rukama na židli. Tak uslyšíte i detaily ostatních partů, snáze odhalíte kolize a zejména si společně osvojíte strukturu písničky.

9 – Třikrát a dost

Často se stává, že se jedna písnička hraje pětkrát i vícekrát. Neustálým zbytečným drilováním se nic nesecvičí a půlhodinovým „jammováním“ se chyby samy od sebe nevytratí. Nejdříve song orientačně projeďte, pak vyčistěte problematická místa. Poté se může dát jedna tichá zkouška a na závěr finální přehrání se vším všudy.

10 – Zkoušku si zaznamenejte

Nespoléhejte na to, že si všechno zapamatujete. Dělejte si poznámky. Doma při cvičení se vám všechno rychleji a snáze vybaví a na příští zkoušce nebudete zdržovat kolegy i sebe. Každý má v chytrém telefonu hlasový záznamník. Až song vypilujete, natočte si jej. Lépe tak s odstupem posoudíte, jestli se váš part do písničky hodí, jak song funguje a co by celku ještě prospělo. U piva pak můžete všechno rozebrat.

Ukázka zkoušky, kde je porušováno nejedno pravidlo našeho desatera.

Telegraficky

- Své aparáty nesměrujte na kolegy, ale na sebe. Lépe se uslyšíte.

- Tišší nástroje nezesilujte; zkuste zeslabit hlasité.

- Nedávejte basový aparát do rohu. Tam se značně zvýší jeho basy a z kolegů si vyrobíte nepřátele.

- Používejte špunty do uší. Překvapivě vše uslyšíte lépe a zřetelněji.

- V pauzách nechejte odpočívat i svůj nástroj. Budete tak šetřit hlasivky kolegů, kteří potřebují řešit nějaký problém nebo dokonce něco sdělit i vám.

Příště

Další desatero se bude týkat zvukové zkoušky před koncertem. Zkusíme si říct, jakých chyb je dobré se vyvarovat a na co se nesmí zapomenout, aby se pak váš koncert mohl proměnit v úžasnou záležitost pro vás i publikum.

Tagy jak na to Desatero muzikanta

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY