Přejít k hlavnímu obsahu
Zvukovka
Zvukovka
Roman Jež -

Desatero muzikanta: zvukovka

Zvukovka neboli Soundcheck musí předcházet každému vystoupení. Je to jakési nutné „zlo“, bez něhož byste se pak na pódiu mohli zbytečně trápit a vaši fanoušci by nedostali to nejlepší z vaší muziky.

Před koncertem je potřeba prověřit, jestli je všechno správně zapojeno a vyřešit případné problémy. Dál je nutné nastavit poslech pro jednotlivé muzikanty kapely, aby se všem dobře hrálo a vydali ze sebe to nejlepší. A konečně je potřeba nastavit zvuk pro dav vašich fanoušků a ostatních posluchačů, aby si mohli koncert užít a jejich přízeň vás provázela i nadále.

Metallica, zvukovka v Nimes ve Francii (2009). Technici předtím vyzkoušeli a nastavili všechno potřebné, takže kapela se už věnuje detailům a rovnou zkouší konkrétní místa některých songů.

Desatero na zvukovce

1 – Buďte dochvilní
Začátek zvukovky je čas, kdy už mají být všichni připraveni a čekat na zvukařovy pokyny. Kdo má složitější chystání nástroje (bubeník, klávesák), musí se samozřejmě dostavit dřív, aby všechno v klidu zvládl.

2 – Všichni na svých místech
Po celou dobu zvukovky musejí být všichni na pódiu u svých nástrojů. Nikdy nevíte, kdy bude potřeba vašeho umu, aby i kolegové měli skvělý poslech, nebo aby se jejich nástroj dostal i do vašeho odposlechu. Kávičku a debatu o zážitcích ze včerejšího mejdanu nechejte raději na jindy.

3 – Plňte zvukařovy pokyny
Zvukovka může mít jen jednoho vedoucího, který ji řídí. Tím je vždy zvukař. On ví nejlépe, co je v daný moment potřeba udělat, aby vše proběhlo hladce a v pořádku. Překotná aktivita muzikantů na pódiu může způsobit problémy nebo vzájemnou nervozitu.

4 – Buďte trpěliví
Nechtějte hned od začátku vše precizně slyšet a řešit svůj odposlech. Postup nastavování zvuku má své zákonitosti. Zvukař musí nejdříve zprovoznit cestu vašeho nástroje do mixu a nastavit spoustu parametrů. Následně se musí věnovat zvuku, který jde z PA. Pak teprve má smysl řešit váš odposlech a směrování vašeho nástroje k uším kolegů.

5 – Přihlaste se o odposlech
Jen vy víte, co potřebujete slyšet a co je třeba ve vašem odposlechu změnit. Pokud se zvukař mající na starosti odposlechy sám nezeptá, přihlaste se sami. Jinak by se vám během vystoupení špatně hrálo a nemohli byste si vystoupení užít vy ani vaši fanouškové.

Zvuková zkouška z pozice zvukaře

6 – Nepředvádějte se
Pokud jste vyzváni, hrajte to, co po vás mistr zvuku chce. Na zvukovce není místo pro demonstrování, co všechno umíte a čím pak ohromíte vaše skandující publikum. Je dobré předvést tiché i hlasité party a ukázat různé zvuky, aby zvukař mohl všechno správně nastavit.

7 – Nerušte kolegy
Pokud zvukař pilně pracuje na zvuku vašeho kolegy, dejte svému nástroji i sobě pauzu. Jinak všechny rušíte a rozhodně nepřispíváte k hladkému a zdárnému průběhu celé zvukovky, potažmo i koncertu.

8 – Uši máme většinou na hlavě
Aparáty a odposlechy směrujte na sebe. Pokud vám bude monitor nebo aparát hrát do nohou nebo dokonce na kolegu, špatně se uslyšíte a vyšší hlasitostí jen vyrobíte větší hluk na pódiu. Mnohdy takto můžete nepříjemně útočit na uši prvních řad posluchačů pod pódiem a fandům pokazit celý koncert.

9 – Nechtějte slyšet úplně všechno
Ani odposlechy nejsou všemocné a nemůžou vám zprostředkovat celou kapelu. Je dobré slyšet jen potřebné (pro basistu třeba velký buben, hihatku a sólový zpěv) a ostatní party vnímat spíše orientačně. Tím se váš poslech zpřehlední, budete se v něm lépe orientovat a v neposlední řadě budete chránit svůj sluch před zbytečným hlukem.

10 – Nemusíte přehrát celý repertoár
Abyste zjistili, jestli vše funguje a jak se vám hraje dohromady, není nutné zdržovat sebe i další zúčastněné přehráváním celého repertoáru. Abyste poznali, co je třeba ještě změnit a doladit, stačí přehrát jen nějakou reprezentativní část písničky (sloka a refrén). Šetřete svou energií, abyste pak během vystoupení mohli odevzdat stoprocentní výkon.

Zvukovka Toto, Ueno Gakuen Hall, Hiroshima, 2016. I tady už proběhlo technické nastavení a kapela se dál věnuje jen dolaďování odposlechů a projíždění konkrétních míst a songů.

Telegraficky

- Udržujte své nástroje a kabely v dobrém stavu. Řešení technických problémů, o nichž už měsíce víte, nenechávejte na zvukovku před vystoupením.
- Během zvukovky vypněte mobily a z pódia vyhostěte všechny persony non grata.
- Používejte InEars. Čím je na pódiu větší klid, tím lepší zvuk může zvukař namíchat.
- Pokud nemáte InEars, používejte špunty do uší. Budete šetřit své zdraví a všechno dokonce uslyšíte zřetelněji.
- Mějte vizuální kontakt, ať můžete na sebe reagovat a užít si pak hraní jako celá kapela.
- Zvukovka končí, až je vše řádně nastaveno a všichni jsou spokojeni. Ale ani o sekundu déle.
- Po zvukovce vše hned nachystejte na první song koncertu.

Tento pán už jistě bolestný proces zvukové zkoušky mnohokrát absolvoval.

Příště

V dalším díle se budu věnovat živému vystoupení se vším všudy. Co je důležité, co ne, jak za chodu řešit případné nedostatky, jak vystupovat. Hlavně ale, jak si celý koncert užít se spoluhráči i vašimi fanoušky.

Tagy Desatero muzikanta

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY