Digitech a jejich nezdárné opice a horké hlavy

Efektové krabičky či multiefekty od americké firmy Digitech nepatří k žádným nováčkům na trhu a nejedna "mašinka" z jejich produkce se úspěšně uhnízdila i v pedalboardech tuzemských kytaristů. I já mám pro tuto firmu slabost – a tak se v tom mém pedalboardu nedávno "usalašily" hned dvě její starší krabičky. Dosud jsem od Digitechu používal zejména jejich multiefekty, ale znáte to… ten věčný vnitřní boj mezi pohodlím "mulťáku" na úkor určité kvality zvuku a relativním nepohodlím neskladného pedalboardu, ale zato s krabičkami, co prostě hrajou. A právě to, jak HRAJE overdrive Digitech Bad Monkey a distortion Digitech Hot Head, se vám nyní pokusím vylíčit.

Jak to vypadá?

Efektové krabičky Digitech mají již léta poměrně jednotný a snadno rozpoznatelný design. Bytelné kovové šasi, odolné otočné knoflíky, kvůli nebezpečí nechtěného ukopnutí či rozhození vašeho nastavení zapuštěné na úroveň masivního nášlapného spínače, opatřeného gumovou ploškou, aby se vám v zápalu hry nesemekla nožka a který zároveň vydrží i nějaké to razantnější dupnutí. Poměrně jednotné pak bývá i ovládání efektů, alespoň co se počtu knobů týče. Zpravidla zde nalezneme čtyři.

K tomu, abychom se tedy v záplavě efektů této firmy alespoň trochu orientovali nejlépe poslouží barevné odlišení jednotlivých krabiček a samozřejmě také označení modelu na jejich vrchní straně. A konečně k orientaci, zda je efekt zapnutý či vypnutý poslouží červená ledka, umístěná mezi ovládacími prvky a spínačem. Ledka svítí poměrně slabě, takže budete-li hrát někde venku, za denního světla, můžete mít trochu problém, ale v přítmí klubu či ztemnělém pódiu je ledka vidět bez problému... a alespoň šetří baterii, pokud nemáte efekt napájen adaptérem.

Baterie je ukryta pod spínačem, k její výměně je ovšem třeba odstranit šlapku snímače, což lze pouze pomocí něčeho tenkého a kovového. V praxi se mi ale osvědčil třeba i obyčejný jack od kabelu - a ten je po ruce vždycky. Po obvodu krabičky pak nalezenete vstup pro připojení adaptéru, vstup pro jack a dva výstupy. Jeden je určen pro propojení s aparátem, ten druhý pak pro přímé připojení do mixu či nahrávacího zařízení a je vybaven simulací reproboxu.

Digitech Bad Monkey je vyveden v tmavě zelené metalíze se žlutým označením modelu, což krabičce dává skutečně trochu exotický nádech. Naproti tomu Digitech Hot Head je v křiklavě oranžové barvě s černým nápisem utopeným v plamenech. Ovládání je jednoduché, vše snadno čitelné, srozumitelné... Ovšem to, že krabičky vypadají totožně po vzhledové stránce, neznamená, že také stejně znějí. Pojďme se podívat, co tedy vlastně umí.


Jak to hraje?

Nejprve se zaměříme na efekt Bad Monkey, jehož podtitul zní Tube Overdrive a výrobce se nezdráhá jej přirovnávat k legendárnímu efektu TS-808 od firmy Ibanez. Hlavní úlohou overdrive by mělo být nakopnutí signálu, zezřetelnění tónu kytary a hlavně přidání kýženého teplého a tlustého zvuku do našeho aparátu. Tak uvidíme jak si s tím tahle "opice" poradí...

Krabičku jsem zapojil do lampového i tranzistorového zesilovače a pomocí A/B switche mezi těmito aparáty přepínal a porovnával výsledný zvuk. Korekce EQ na zesilovačích jsem nastavil "na rovno" a totéž učinil i u ovladačů Level, Low a High na krabičce. Ovladač Gain jsem nastavil na devět hodin a vzal do ruky Stratocastera. To, co se na mě vyvalilo ze zesilovače, mě upřímně šokovalo. Nádherně barevný, čitelný tón s obrovskou dynamikou, a to v případě obou typů zesilovačů.

Skoro jsem měl chuť krabičku okamžitě rozebrat a najít v ní tu ukrytou lampu. Originál TS-808 nevlastním, ale měl jsem možnost na něj několikrát hrát... a rozdíl bych odhadoval na minimální. Naopak cenový rozdíl je zde značný. I když jsem otáčel knoflíkem Gain čím dál více doprava, zvuk byl pořád naprosto použitelný a hratelný. A když jsem si pohrál i s ostatními korekcemi, zvukové možnosti této krabičky mě nepřestávaly udivovat. Pestrá škála nastavitelných zvuků od rock n´rollového crunche, přes bluesové zkreslení až po plný, táhlý tón do rockových sól. A pokud krabičku předřadíte před nějaký distortion či zkreslený kanál zesilovače, nemusíte se bát ji vzít i na metalové kolbiště. Tahle opice totiž umí být i pěkně "zlá"...


Název Hot Head - Distortion hovoří za vše. Prostě horká hlava, nebo-li řádně vytavený aparát s velkým zkreslením. Ovládání tohoto efektu je naprosto totožné s Bad Monkey a tak stačilo jen prohodit krabičky a "horkou hlavu" rovněž prohnat přes oba aparáty. O maličko lépe mi zde vycházelo spojení s lampou, tranzistorový aparát působil při nakrmení tímto distortionem (při maximálním gainu) až příliš bzučivě.

Distortion lze nastavit od crunche (ovšem o poznání ostřejšího než u předchozí krabičky) až po plnokrevný hard rockový sound, který se nejlépe prosadí v akordové hře a velmi hezky zní i při použití techniky palm muting. Na metal bych ale použil nějakou našlapanější krabičku, které Digitech také nabízí, neboť samotné zkreslení přes čistý kanál tak úplně metalové není a ve spojení se zkresleným kanálem zesilovače už vzniká trochu paskvil. Jinak se krabička směle vyrovná i mnohem dražším distortionům jiných značek a riffy alá AC/DC vás budou s touto krabičkou skutečně bavit.

Závěr

Na závěr jsem samozřejmě propojil obě krabičky hezky za sebe a málo platné, tyhle krabičky nezapřou pokrevní příbuznost a perfektně si spolu rozumí. Z tohohle spojení vychází parádní rockový, ale i bluesově nakřáplý zvuk s táhlým, hřejivým zvukem, jaký známe především od mnohem dražších krabiček. Vyplatí se pohrát si s nastavením parametrů u krabiček a zesilovačů, objevíte tak spoustu zajímavých nastavení, které vám hned tak nějaká krabička třeba ani nenabídne.

Digitech opět dokázal, že to lze udělat za rozumné peníze a přitom stejně kvalitně a mašinky z jeho továrny rozhodně nejsou jen hračky pro amatérské či poloprofesionální hudebníky (jak tvrdí někteří), ale že na jeho výrobky mohou hrát (a také i hrají) i hráči světové třídy. Každopádně v mém pedalboardu tyhle krabičky právě našly svůj domov...


+
vynikající kvalita
zvukové možnosti
jednoduché ovládání
cena

-
krabičky nejsou true bypass