Digitech FreqOut: šílený sustainer
Americká firma Digitech do toho poslední dobou šlape takovým způsobem, že momentálně atakuje pozici inovačního leadera v segmentu kytarových krabiček. Tedy zdaleka už to není jenom jejich dávno kultovní Whammy stokrát jinak, ale celá řada upgradovaných nebo úplně nových nápadů.
Posledních pár let Digitech přichází pravidelně se zajímavými produkty, které v dnešním kytarovém světě získávají stále silnější odezvu. Zkoušeli to již kvalitními efekty řady HardWire, které však u zákazníků příliš nezarezonovaly (kvůli designu nebo snad hmotnosti?). V nabídce z ní zůstala pouze polychromatická ladička (mimochodem, používám její free aplikaci v mobilu). Pravý průlom nastal až se současnou řadou efektů, o kterých pravidelně informujeme.
Mohli jste si už přečíst články od moderního pohledu na starou klasiku, jako je Ventura Vibe, špičkovou studiovou kvalitu v krabičkové verzi Polara Stereo Reverbu, zajímavůstky typu emulátoru dvanáctistrunné kytary Mosaic, zapojení progresivní technologie impulsní odezvy v podobě emulace kytarových reproboxů CabDryVR, přes divoký mini-synth Dirty Robot, až po vyloženě průkopnickou kapelu v krabičce TRIO Band Creator a bicímu automatu s vtipně inovativním ovládáním SDRUM. A protože sám se už delší dobu zabývám problematikou tzv. nekonečného sustainu, tak jsem se již ve fázi informací o novince začal těšit na generátor zpětné vazby – natural feedback creator Digitech FreqOut.
Když se mi konečně dostal do ruky, nejdřív jsem ocenil design balení. Všechny, kdo se domnívají, že to je nepodstatný detail, z toho už dávno vyvedly např. produkty Apple. První dojem je velice důležitý, naznačuje, že ve firmě si zákazníka považují, prohlubují jeho smyslové zážitky, díky kterým si vytváří silnější vazbu k jejich výrobku. A tady se to zdařilo na výbornou. Po otevření krabičky je totiž uvnitř další kryt, tentokrát průhledný, pod nímž si FreqOut trůní jako vzácný exponát na výstavě.
Musím říci, že i mě dostalo, jaký dojem luxusu dokáže vytvořit kousek plastu, a to už v hudebním marketingu mám leccos za sebou. Zvlášť když to porovnám například s dojmem z ještě dražší custom americké specialitky, na kterou jsem se těšil podobně a která ovšem dorazila v ošuntělém hnědém kartonu bez jakýchkoli informací (zaplatil jsi, tak tady to máš, co bys ještě chtěl, žeáno). Ale samozřejmě, jedno plastikové víčko ještě jaro nedělá. Naštěstí Digitech v masírování mých pozitivních pocitů pokračoval i dál. A stejně dobře na mě působila změna rozměrů bytelné kovové krabičky, která je o dost nižší než obvyklé efekty, ale zároveň výrazně širší, než třeba dnes rozšířené mini a mikro efekty.
Nevím, jestli to má co dělat se správně navrženými proporcemi, ale moje dojmy ohledně kvality, důvěryhodnosti, stability a odolnosti jsou jednoznačně pozitivní – tleskám. Další „simply clever“ detailem jsou mírně utopené gumové nožičky na spodní straně. Takhle totiž nejen že efekt neklouže po tvrdém povrchu, ale zároveň na něho jdou bezproblémově nalepit suché zipy na přichycení do pedalboardu. Obvykle to totiž je buď anebo. Buď se nožičky musí odšroubovat nebo hůře odlepit, anebo se suchý zip musí něčím podložit. Tyto pocity jsou těžko přenosné pomocí slov, obrázků nebo videa, proto si bude každý muset ověřit sám na vlastní kůži, jestli jsem jenom podlehl vychytralým marketingovým trikům, nebo to má skutečně něco do sebe.
Generátor kontrolované zpětné vazby není nic nového, ale Digitech k němu přistoupil invenčně a přidal dost dříve neviděných vychytávek, které z FreqOutu dělají vrcholně zajímavou věcičku. Již duální koncentrický ovladač Gain/Onset si zaslouží bližší vysvětlení. Gain samozřejmě řídí úroveň efektovaného signálu, který může a nemusí (přepínač Dry) být přimíchaný k signálu původnímu. Netradiční Onset pak nastavuje, jak rychle se efekt začne projevovat. Když například chceme, aby zpětná vazba vyplula z normálního zvuku (jak se to děje při klasickém způsobu pomocí vytaveného zesilovače), tak nastavíme čas delší. Když chceme produkovat zvuky netradičnější, nastavíme čas krátký a efekt tak nastupuje třeba okamžitě, s čímž výborně spolupracuje výše zmíněný přepínač Dry, kterým můžeme úplně vypnout původní signál a slyšíme pouze efektovaný. Tím se dostáváme až do teritorií, kterým vládne eBow (jiné udělátko na tvorbu nekonečného tónu). Navíc Momentary miniswitchem můžeme footswitch přepnout do módu momentary (jak jinak), kdy efekt funguje pouze při sešlápnutém pedálu, což se dá ve stylu killswitche velmi elegantně využít na netradiční zvukové přizdobení. Srdcem krabičky je pak ovladač Type, kterým můžeme navolit celkem sedm druhů zpětné vazby od temného hučení až po harmonické kvílení.
Pro ilustraci možností efektu jsem v ukázce zkoušel jednotlivé typy feedbacku i práci s dry a momentary switchem. Na konci je slyšet i bezděčná fintička, kdy ze zahraného akordu si monofónní sustainer „vybere“ jenom jeden tón a organické doznění ostatních tónů vytvoří zajímavý efekt, který je jinak anatomicky nehratelný. Nějaké pihy na kráse by se sice našly – od jemných elektronických artefaktů tušených na pozadí až po občasné „chcípnutí“ signálu při silném vibrátu, vytahování nebo „pákování“, ale všechno to měrou vrchovatou překonávají možnosti a maximální jednoduchost zapojení, protože na rozdíl od dalších generátorů feedbacku není nutné nic montovat do kytary nebo se učit nové techniky hraní. Vyzkoušejte si to, bude vás to bavit stejně jako legendárního Mr. Fastfingera ve výše přiloženém videu.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.