DOD Overdrive 250 a Phasor 201: návrat ke kořenům
Americký Digitech před časem na svém webu oznámil opětovnou výrobu limitované reedice efektů Overdrive Preamp/250 a Phasor/201, které se na scéně poprvé objevily v roce 1974 a od té doby jsou součástí pedalboardů řady světových hráčů a vyhledávaným artiklem sběratelů. Návrat výrobce ke kořenům v podobě této dvojice pedálů udělá radost nejen starším ročníkům, kteří si tyto dnes už legendární krabičky pamatují, ale i mladším muzikantům a vyznavačům poctivého analogového soundu.
Oba efekty jsou uloženy ve shodném šasi - to je na rozdíl od originálu vyrobeno z lisovaného hliníku, dalšími inovacemi jsou modré diody (původní efekty neměly žádnou vizuální identifikaci On/Off, podobně jako např. vintage modely MXR), přepínače True Bypass a možnost připojení 9V adapteru.
DOD Overdrive Preamp/250 disponuje stejně jako předloha dvojicí potenciometrů Level a Gain, takže ovládání je maximálně intuitivní. Pozitivní zprávou je, že vývojáři Digitechu lehce pozměnili obvod, takže efekt má nyní transparentnější zvuk a potenciometr Level dosahuje vyššího zesílení. Při otáčení knobu Gain je možné z efektu dostat lehce nakopnutý booster vhodný na dokreslení sóla, stejně jako příjemný overdrive až po distortion. Zvuk je dostatečně dynamický, průrazný a hezky kulatý bez přehnaných výšek.
Dobře si rozumí se singly i humbuckery. Na stratu se zapojeným krkovým singlem, gainem na 8 hodinách a hlasitostí někde za polovinou dráhy se DOD 250 ukázal jako velmi dobrý pomocník pro zahuštění tónu - jednotlivé noty byly stále čitelné a kytara se lépe prosazovala v kapele. S nástrojem osazeným humbuckery pak dostává "dvěstěpadesátka" trochu jiný rozměr - v kombinaci se zesilovačem nastaveným na decentní crunch, gainem u DOD na polovinu a prací s volume potenciometrem na kytaře je možno z nástroje vydolovat širokou paletu zvuků, počínaje tlustým bluesovým crunchem, přes středový drive ala AC/DC až po poměrně nekompromisní high gain.
DOD Phasor/201 je podobně jako slavný MXR Phase 90 osazen pouze knoflíkem Speed, určujícím rychlost modulace efektu. Tady opravdu platí, že v jednoduchosti je síla. Phaser má tlustý, měkký analogový sound a průběh potenciometru Speed je nastaven velmi muzikálně. Společně se zkresleným aparátem je možno dosáhnout podobného typu zvuku, jaký můžeme slyšet např. u starších skladeb Van Halen. S kompresorem na čistém kanálu a potem Speed na cca 9 hodinách je phaser ideálním partnerem pro rytmičtější funkové doprovodné party.
S rychlostí na minimu a čistým kanálem s trochou delaye je efekt schopen velmi vkusně doplnit pomalejší a harmonicky širší zvukové plochy. Další výhodou jednoho masivního potenciometru, kterému na horním panelu šasi kromě footswitche nic nepřekáží, je možnost měnit rychlost modulace během hry špičkou boty (samozřejmě s citem).
Testováno na kytarách ESP Strat, Ibanez RG550LTD, Gibson Les Paul Special a zesilovačích ESH, Marshall JMP1 plus Marshall EL84 20/20 a Gallien Krueger Micro Lead.
Reissue modely efektů DOD Overdrive Preamp/250 a Phasor/201 jsou důstojnými nástupci starší generace této typové řady. Pokud na některý z nich někde v hudebninách narazíte, tak si jej vyzkoušejte, myslím, že by to nemusela být ztráta času a možná, že si nakonec domů odnesete další přírůstek do pedalboardu.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.