Domácí dvojice Ensoi ušlehala elektronicky atmosférický debut
Prozatím neznámá dvojice Ensoi, složená ze členů Narcotic Fields a Lesní zvěře, přichází po dvou letech činnosti s debutem Water Rings. Na něm posluchačům nabízí na elektronice postavené písničky s mezinárodními ambicemi. Introvertní nahrávka disponuje zajímavými nápady a tu a tam mírně odosobněnou atmosférou.
Olomoucká kapela Narcotic Fields i brněnská sebranka Lesní zvěř debutovali na domácí scéně v roce 2009. Olomoucká pětice trip-hopem nasáklým albem Erase, brněnské trio eponymní deskou, kde roubovala nu-jazz s živelnou improvizací. Obě kapely – alespoň se to na první pohled zdá – v poslední době nehýří velkou aktivitou. Zdání ale klame. Spojením Lesní zvěře s Horňáckou muzikou Petra Mičky vznikla ostře sledovaná Hrubá Hudba, Roman Vičík z Narcotic Fields pak kryje záda Jiřinovi Jirákovi v jeho kapele Nylon Jail. Teď se o slovo hlásí další člen kvinteta z moravského univerzitního města – zpěvačka Tereza Kopecká. Ta se před dvěma roky hudebně spojila s bubeníkem Lesní zvěře Martinem Čechem a společně jako Ensoi začali tvořit autorskou muziku.
„Společnou tvorbou začaly vznikat skladby, které postupně bez jasných předchozích představ či stylové danosti přirozeně vyústily v náš styl, kde hlavním tvůrčím zdrojem jsou pocity a reakce na konkrétní prožitky a životní situace,“ sdělují Martin a Tereza v promo materiálech. Tereza do dua přenesla své sklony pro texty v cizích jazycích. Vedle angličtiny, která dominovala oběma deskám Narcotic Fields, přidává hned několik textů ve španělštině. Samotné jméno kapely – Ensoi, což znamená „existence“ – spolu s atmosférickým klipem k písničce Meditation můžeme brát jako metafyzický základ dvojice, která se na debutu Water Rings soustředí především na hudební stránku tvorby. Textová výplň spíše doplňuje základní zasněnou linku tvorby Ensoi.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
Po hudební stránce je od prvních vteřin jasné, že máme co do činění s prací ostřílených mazáků. Martin Čech, autor muziky a producent alba, není pouze vynalézavý bubeník, ale také muzikant ovládající celou řadu elektronických instrumentů. Celé album je tedy postavené na třech základních elementech: atmosférické elektronice, suverénním vokálu a variabilní rytmice. Výsledkem je výrazně atmosférické popové album s doslova naleštěným soundem (tomu pomohl ze své pozice i Roman Kašník z brněnského Reset studia). Ensoi se tímto liší od většiny domácích elektronických nováčků, kteří naopak často volí návrat k jednoduché, často analogové elektronice. Ensoi tak můžeme brát za jisté residuum časů, kdy na domácí scéně vládli Alvik, The Ecstasy Of Saint Theresa, Khoiba nebo Ohm Square. To znamená kapely, které v popu nechávaly zapustit řadu postupů z taneční scény, jazzu a ambientu. Ensoi v tomto směru svou tvorbou nepokrytě vyznávají hudební postupy plus mínus 15 let staré, což není vůbec důvod, proč bychom měli nahrávku zatratit. Naopak, zvukem i podáním jim nejde vytknout vůbec nic. Jen ze zvoleného území nemají tu a tam potřebu podnikat odvážnější výpady, čímž z celé kolekce dělají sofistikovanou, ale přeci jen předvídatelnou záležitost. Na druhou stranu, jedná se o první desku po dvou letech fungování. Solidní základ je na Water Rings tedy vystavěn, v budoucnu je možné z jeho podesty vyrážet všemi směry. Kéž k tomuto kroku najdou Ensoi odvahu!
Ensoi – Water Rings
vlastní náklad, 2021, 33:42
elektronika, downtempo, ambient, nu-jazz
70 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.