Přejít k hlavnímu obsahu
Foto: Brandon Hoogenboom (Unsplash)
Jan Sládek -

Domácí nahrávání #2: Nejnutnější vybavení

Většina seriálů o domácím nahrávání perfektně řeší technickou stránku věci. Tenhle seriál taky, ale spíš okrajově. Podělím se o svoji zkušenost s budováním domácího studia. Snad vás ušetřím vlastních chyb a vyhozených peněz. A jako vždy zdůrazňuji: your mileage may vary.

Máme kliku! V různých oborech se lze dohadovat, co je vlastně nezbytné. V oblasti nahrávání je to prosté: je tady nějaké fyzické minimum. Vezmu do podle pořadí v řetězci. V souladu se zaměřením seriálu dávám doporučení jen na to, s čím mám aspoň trochu najeto.

  1. Mikrofon. Levaná varianta: sm57. Střední varianta: Rode NT1A (Audio Technica 2020). Varianta na celý život: AKG 414 (de facto jakákoliv verze).
  2. Zvuková karta. Levná varianta: Audient id4. Střední varianta: Anteope Zen Go. Varianta na celý život: UAD Apollo, RME. O zvukovách kartách nás čeká celý díl. Začněte klidně levnou, časem se z ní může stát záložní karta, anebo B rig třeba na chatu či mobilní nahrávání (mám jako hlavní UAD Apollo, jako mobilní Audient id4).

  3. DAW. Levná alternativa: cokoliv co dostanete ke kartě, byť tam budou limitace. Střední alternativa: Reaper (60 dolarů malá licence, se kterou vystačíte do prvních milionů výdělku, žádná limitace). Na celý život: v plné kráse Cubase, Logix X. Ablteon, Pro Tools, proč ne. Je toho požehnaně. Všechna DAW mají stejný princip, takže znalosti jsou přenosné. Největší roli hraje to, kolik hodin v DAW odpracujete. Pokud jde o mne, mám Reaper. Pro moje potřeby stačí, je lehký na výkon počítače. Na čem ušetřili, jsou nativní pluginy, ty jsou sice zvukově ok, ale uživatelsky moc přívětivé nejsou.

  4. Poslech. Všichni chceme hezký mikrofony, ale fyzika je neúprosná. Jsou to naše uši a hlava, co stojí za našimi rozhodnutími v nahrávání i mixu. Bude o tom celý díl, proto zde jenom krátce. Kdybych měl vybrat jen jednu jedinou věc, jsou to sluchátka. Nevyhnete se jim stejně. Jako první doporučuji uzavřená (nepouští zvuk ven), protože ta jsou použitelná jak při nahrávání, tak při míchání. Míchaní na sluchátka není lehká disciplína, ale dá se v ní dojít daleko. O tom si povíme zase někdy jindy, tady jen zmíním, že hlavní je mít sluchátka, kterým dobře rozumíte. V mém případě Sony MDR 7506. Jsou levná a dostupná už řadu let, taková sm57 mezi sluchátky. Jsou nepříjemně středová? Ano. Na kritický poslech mi to celkem vyhovuje, jejich handicapy však rychle odhalíte. Jsou pohodlná – na to nezapomeňte, jestli vám sluchátka nesedí, hledejte jinde. Časem si nejspíš pořídíte jiné a lepší druhy poslechu, ale každá minuta na jedněch stejných sluchátkách vám dává relevantní referenční poslech. Když to zjednoduším, špatné rozhodnutí daleko spíš uděláte na špičkovém poslechu, který neznáte, než na horším poslechu, který znáte.

Více ve videu:

Tagy Domácí nahrávání jak na to mikrofon zvuková karta DAW poslech sluchátka studiová sluchátka

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY