Přejít k hlavnímu obsahu
Dorota Nvotová | Foto: Miro Trimay
Dorota Nvotová | Foto: Miro Trimay
Pavel Zelinka -

Dorota Nvotová na nové desce ukázala svou zamyšlenější podobu

Slovenská herečka a cestovatelka Dorota Nvotová už více než patnáct let paralelně vede kariéru zpěvačky a skladatelky. Její šestá řadová deska nazvaná Ten tentokrát z rockového středobodu zabrousí až to rozmáchle muzikálových vod. Nenuceně a přirozeně.

Bylo by překvapením, kdyby se mnohovrstevnatý talent Doroty Nvotové nepřelil i do hudební oblasti. Vždyť zpěvačka je nejen dcerou herečky Anny Šiškové, která ji vychovávala spolu s divadelním a filmovým režisérem Jurajem Nvotou, ale jejím otcem je hudebník Jaroslav Filip. Na divadelních prknech se ocitla už jako devítiletá v dětském muzikálu Bambi, směrem k hudbě jí pak nasměroval i vztah s bývalým manželem Whiskym, zpěvákem punkové Slobodné Európy. Z jejich společné kapely Overground se kariéra Nvotové plynule přelila do sólové dráhy. Svou debutovou bezejmennou desku vydala v roce 2004.

Od té doby se toho v životě této energické ženy stalo opravdu hodně. My se teď soustředíme na její hudební cestu, která na třetí desce Just zabloudila dokonce až do milovaného Nepálu. S letošní novinkou se Dorota ale vrací domů, kde měla v koronavirové pauze čas v klidu připravit nový materiál. Ten nakonec vyšel na podzim tohoto roku na šestí řadové kolekci nazvané Ten.

Jedním ze silných impulzů ke vzniku nového materiálu bylo blížící se výročí úmrtí otce Jara Filipa. Při této příležitosti v loňském roce vyšel singl Tabák, který i přes zjitřenou dobu silně zarezonoval na slovenské hudební scéně. Skladbu nečekaně následovalo devět dalších kompozic.

Jak ale ve velmi komplikované době sehnat peníze na nahrávání? Dorota přišla s nápadem na nezvyklou crowdfunding akci „kup si písničku na album“. Nápad zafungoval okamžitě, za dva týdny byly potřebné finance po kupě (seznam dárců najdeme v bookletu). Dokonce vznikl pořadník na další skladby do budoucnosti.

Následná uvolněnost je z desky doslova hmatatelná – tématy i celkovou atmosférou nahrávky, která obloukem obchází současné problémy a často se noří do minulosti. Vedle melancholických vzpomínek na otce vykresluje Dorota ve skladbě Lúzer dialog o chlapech mezi sebou a svou mámou, herečkou Annou Šiškovou. Silná samostatná žena často řeší vztahové problémy („keď nevieš rubat drevo, mi sem nelez“ v titulní skladbě), většinou je ale nad věcí a komentuje dění z pozice pozorovatele. „Už nechcem spievať o sebe, to dokáže dnes každý. Tak budem spievať o láske, čo kulminuje v daždi,“ zpívá Dorota Nvotová v úvodu skladby V daždi s jednoduchou klavírní smyčkou, která má až filmový charakter. Jeden z posledních textů Milana Lasici tak hladce zapadá do zamyšlené nálady alba.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

První text, který posluchači padne do oka při otevření digipackového bookletu Ten, je informace, že album bylo nahráno analogovým způsobem, všechny nástroje najednou a naživo jako na koncertě. Pro tento způsob si Nvotová vybrala správné spolupracovníky. Vedle ostřílené rytmické dvojice ze skupiny Talent Transport (Marián Slávka bicí, a Filip Hittrich baskytara) tým doplňují multiinstrumentalista Tomáš Sloboda a hráč na banjo Majo Džubák.

Oba nováčci si vzali na starost aranžmá skladeb, frontman Le Payaco pak usedl dokonce na producentské sesli. Album i díky způsobu nahrávání „z jedné vody naživo“ působí jako výborně nasnímaný živák. Ten z filmově rozněžnělého úvodu nenápadně přechází až do jamově hravé podoby, kdy předposlední Bobule v závěru spouští nespoutané sólování jednotlivých nástrojů.

Celé album má sevřenou podobu, a to i přesto, že řada skladeb (např. Kompas nebo Ten) se v průběhu stopáže láme do zcela nové podoby. Blues v baladách se střídá se swingem nebo popem, desce se ale daří vyhýbat se přehnaným, divadelně popisným manýrám. Písničky z desky obstojí samy o sobě, i když z materiálu desky nakonec nevyčuhuje jediný singlový háček. Silou Ten je právě její kompaktnost a muzikantská bezelstnost.

Ženská hudební ofenziva na Slovensku stále sílí. Vždyť jen slovenské Slnko records letos přineslo výborné desky Ivany Mer, Sisy Fehér, Blanch Biancy Mackové, Terrible 2s Lucie Piussi a Agnes Lovecké, a to ještě před pár dny překvapila posluchače svou novou deskou Katarzia. Dorota Nvotová do femininní vlny přinesla s Ten silný příspěvek, který se hlásí do TOP10 slovenských dlouhohrajících desek roku 2021. Nenuceně a ve výsledku přirozeně.

Dorota Nvotová - Ten

Dorota Nvotová – Ten

Slnko records, 2021, 39:14

80 %

Tagy Dorota Nvotová Recenze alb Talent Transport Le Payaco

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY