Přejít k hlavnímu obsahu
Dynaudio Lyd 5
Dynaudio Lyd 5
Roman Jež -

Dynaudio Lyd 5: dánská kvalita v kapesním balení

Vždy mi vrtalo hlavou, proč malá přímořská země je velmocí ve vývoji a výrobě špičkových reproduktorových soustav. Ani dnes se zřejmě odpovědi na hamletovskou otázku nedobereme, pokusíme se ale podrobně podívat na dánský produkt Dynaudio Lyd 5.

Firma Dynaudio se od svého založení v roce 1977 věnuje výrobě studiových monitorů ve všech cenových kategoriích. Současně pilně pracuje na vývoji nových technologií. I proto se dlouhodobě drží na špičce světové produkce a jejich monitorové systémy můžeme najít ve většině světových studií jako jeden z referenčních poslechů. V dnešní recenzi se podíváme na nejmenšího příslušníka studiové řady Lyd, aktivní regálový monitor Dynaudio Lyd 5.


Dílenské zpracování

Po vybalení a pohlazení beden (úchylce to všech zvukových bláznů) nebude nikdo pochybovat o tom, že výrobě monitorů byla věnována maximální péče. Pevné masivní tělo a bílá lesklá přední deska s osazenými reproduktory rozhodně nebude rušit vzhled vaší designově vyladěné režie. Výškový reproduktor je proti poškození chráněn kovovou zábranou a basreflex je vyveden na zadní straně boxu.

Zadní panel, ovládací prvky
Do monitoru jde přivést symetrický i nesymetrický signál pomocí konektorů XLR (canon) a RCA (cinch). K regulaci úrovně slouží pouze přepínač -6 dB, 0 dB a +6 dB. Vedle ledkové kontrolky módu je aktivace Standby. K nastavení frekvenční odezvy reprosoustavy slouží přepínače Bass Extension, Sound Balance a Position. Trošku mi chyběl plynulý regulátor vstupní úrovně, který bývá u této cenové kategorie běžný. Na druhou stranu je takto zabezpečeno přesně shodné nastavení obou monitorů.

Nastavení frekvenční odezvy monitorů.

Instalace
Ideálně by jakékoli monitory měly s posluchačem tvořit rovnostranný trojúhelník. Protože tyto malé nearfield monitory jsou určeny k blízkému poslechu, je jejich nejvhodnější umístění do vzdálenosti 1 - 1,5 m od poslechového místa. Výškové reproduktory je dobré mít ve výšce uší a monitory by měly mířit na zvukového mistra. Pokud je to jen trošku možné, jejich vzdálenost od zdi by měla být alespoň 60 cm. V opačném případě máme k dispozici přepínač Position. Manuál doporučuje jejich orientaci na výšku. Teoreticky ani poslechem jsem ale neshledal problém v jejich horizontální orientaci.
Pokud nejsou monitory na samostatných stojanech, je vhodné, aby neležely přímo na desce stolu, ale byly podloženy nějakým silným tlumicím materiálem. Může se tak zabránit přenosu nízkých kmitočtů na nábytek, a tím pokřivení reprodukce nízkých pásem. Dobré je také eliminovat odrazy od hladkého povrchu pracovní plochy, které umějí zvukový obraz pěkně rozmazat a deformovat.

Instalace monitorů

Při umístění monitorů se zadními basreflexy blízko zdi se dá vyzkoušet ucpání basreflexů molitanem nebo jiným pohltivým materiálem. Tím se eliminuje jejich funkce a nejnižší basová pásma nebudou tak zdůrazněna.

Koncepce monitorů

Dynaudio Lyd 5 jsou aktivní dvoupásmové boxy s basreflexovou ozvučnicí. O rozpohybování dvou reproduktorů se stará zesilovač 2 × 50 W třídy D. Dělicí kmitočet 5,2 kHz zvolili vývojáři poněkud výš, než bývá u dvoupásmových reprosoustav zvykem.
Monitory jsou vybaveny zvukovým procesorem, který se stará o vyváženou dynamickou reprodukci celého pásma při různých úrovních hlasitosti. Nastavení DSP a tím frekvenční odezvy se děje prostřednictvím tří přepínačů na zadním panelu monitoru. Pomocí Bass Extension lze nastavit nejnižší kmitočet reprodukce basů, Sound Balance slouží k nastavení frekvenční křivky. V podstatě se jedná o zdvih nebo potlačení výšek i basů. Poslední přepínač Position jde použít k potlačení basového pásma při umístění monitorů blízko zdi.

Testy

Poslechový test
Subjektivní poslechový test jsem prováděl před měřením, abych nebyl zatížen placebem „co oko vidí, ucho slyší“. Ke srovnávání dlouhodobě používám sadu svých osvědčených „etalonů“ - songů různých žánrů od popu, přes rock, metal, contry, jazz, až po vážnou hudbu.
Po prvním zběžném poslechu jsem nabyl dojmu, že mám před sebou neutrální celkem srovnaný studiový poslech, který bych se nebál použít jako svůj pracovní nástroj. Dynamický středový poslech si nehraje na velké bedny a je poplatný svému určení. Všechny nástroje nahrávky jsou dobře lokalizovatelné, basy jsou pevné, výšky čisté.
Pořád mi ale přece jen něco chybělo. Po přepnutí na své oblíbené skotské Tannoy Reveal, které se na mě usmály, jsem na to přišel. Lyd 5 jsou poněkud zamračené. Když jsem přepnul zadní přepínače Sound Balance do polohy B (bright), pousmáli se na mě i Dánové. Při změně žánru jsem došel ke zjištění, že Lyd 5 zdůrazňují nízké středy. Kontrabas, conga nebo i akustická kytara působily větší naplnění nahrávky. (měření prozradilo pásmo od 130 Hz do 170 Hz) Zvuk se ale nezahlcoval a neztratil na dynamice. Největší překvapení mě čekalo při poslechu metalu a varhanního koncertu. Tam se Lyd 5 tvrdě prosazovaly zvýrazněnými nasálními středy (měření odhalilo zhruba 2,5 kHz). Na tuto nelinearitu by si zřejmě šlo časem zvyknout, protože lépe prozrazuje, co se v této nadmíru důležité oblasti frekvenčního pásma odehrává. Raději bych se ale bez ní obešel.

Orientační měření
Pro účely recenze jsem provedl orientační měření charakteristiky monitorů růžovým šumem ze vzdálenosti 1 m. Stejnému testu jsem podrobil i své oblíbené Tannoy Reveal a Yamaha NS-10M, které jsem využil i při subjektivním poslechovém testu. I když žádné měření nemůže plně postihnout reprodukci a věrnost přednesu, do určité míry potvrdilo dojem z poslechu. Výsledky jsou na obrázku Frekvenční charakteristika.


Technické parametry
ozvučnice:                            bass reflex
dělicí kmitočet:                    5,2 kHz
výškový reproduktor:          1“
basový reproduktor:            5“
maximální tlak SPL:            106dB
zesilovač:
výkon (výšky/basy):            50 W / 50 W
typ:                                         třída D
vstupy:                                  XLR symetrický / RCA nesymetrický
frekvenční rozsah:              50 Hz - 21 kHz (při Bass Extension -10 Hz)
rozměry:                               170 × 260 × 211 mm
váha:                                     5,7 kg

Závěr

Jak se dalo očekávat, z dílny čtyřicetileté dánské firmy vyšel další výborný produkt. Monitory Dynaudio Lyd 5 jsou vybaveny dostatečným arzenálem nastavení, proto jdou doladit ku spokojenosti náročného ucha většiny zvukových inženýrů. Vzhledem k velikosti a konstrukci jsou Lyd 5 vhodné k postprodukci, mixu a masteringu jako jeden z několika referenčních monitorů. Monitory Dynaudio Lyd 5 jednoznačně patří k tomu nejlepšímu, co lze v dané kategorii pořídit.

Vychytávka 1: Pokud je zapnuta funkce Standby, monitor se po několika minutách přepne do pohotovostního módu. Odpojí se výkonový zesilovač a monitor výrazně sníží svou spotřebu. Tento stav je indikován změnou zelené barvy ledky na červenou. Při příchodu signálu se po několika sekundách monitor opět aktivuje.
Vychytávka 2: Je-li monitor umístěn blíž u zdi a basy by byly nadhodnoceny, je možno přepnout Position do polohy Wall. Tím se omezí nízké kmitočty, na nichž v blízkosti pevných překážek vzniká stojaté vlnění a dochází tak k jejich zdůraznění.
Vychytávka 3: Spodní omezení přenášeného pásma monitorů jde nastavit pomocí přepínače Bass Extension na 50 Hz, 60 Hz, nebo 70 Hz.

klady
– referenční zvuk a skvělá dynamika
– široké možnosti nastavení
– standby mód
– naprosto tiché zapínání a vypínání
– poctivé dílenské zpracování

nedostatky
– chybí vstup na konektor jack 6,3 mm
– chybí plynulý regulátor hlasitosti
– basreflex vyvedený dozadu

série Lyd Frekvenční charakteristika Další studiové produkty firmy Dynaudio
Tagy Dynaudio monitory

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY