Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Efekty Vox Tone Garage: kvalitní krabičky nejen do garáže

Na letním hudebním veletrhu v americkém Nashvillu představil britský Vox pětici analogových pedálů z nové série Tone Garage. Pod označením V8 Distortion, Straight 6 Drive, Flat 4 Boost, Trike Fuzz a Double Deca Delay se, jak je z názvů patrno, skrývají čtyři zkreslovací efekty (tři z nich používají elektronku 12AX7) a delay osazený dnes opět populárními chipy BBD. Novinky už lze v současné době vyzkoušet i v českých prodejnách s hudebními nástroji.

Všechny krabičky z řady Tone Garage mají identické rozměry 87 x 132 x 63 mm a váhu 420 g, šasi tvoří poctivý hliníkový odlitek, knoby jsou ve tvaru kuřecích hlaviček (tzv. chicken knobs, známé např. z komb Vox AC30), k zapnutí efektu slouží odolné switche, přepínaní je True Bypass. Na čelní straně vedle vstupu pro adapter nalezneme přepínač standby/on (v poloze standby je odpojeno napájení, takže se baterie zbytečně nevybíjí ani pokud je v efektu zapojen vstupní jack) a napájení obstarává buď 9V adapter nebo šestice tužkových baterií velikosti AA.

Vývojáři Voxu u této série nepoužili napájení klasickou 9-ti voltovou baterií, protože efekty osazené lampou mají vyšší odběr 240 mA a využívají technologii Hi-Volt, umožňující přivádět na předzesilovací elektronku napětí 200V. Výsledkem je velmi kompaktní zvuk, blížící se svým charakterem a dynamikou celolampovému aparátu. Na rozdíl od 9V baterie vydrží šestice 1.5V AA článků pracovat až 7 hodin (u elektronkových pedálů s odběrem 240 mA). U dvou polovodičových efektů je výdrž baterie mnohonásobně vyšší.

V8 Distortion - masivní high gain zkreslení s dlouhým sustainem a razantním atakem, ideální na hard and heavy. Efekt využívá obvodu osazeného elektronku 12AX7. Stejně jako u další dvojice pedálů je lampa ukryta pod odolným plexisklem. Ovládací prvky tvoří potenciometry hlasitosti, basů, presencí a míry zkreslení. Přepínač Mid Shift dodává zvuku větší důraz v pásmu vyšších středů.

Plus: dynamika, čitelnost, dostatek gainu, přirozený sustain

Minus: snad hodně naostřený zvuk při nastavení potenciometru Tone za 3/4 dráhy (možná výhoda u podladěných nástrojů)

Straight 6 Drive - opravdu dynamický overdrive s poměrně rozsáhlým nastavením gainu, kulatějším, kultivovaným tónem a muzikálními, dobře se prosazujícími středy. Ovládání identické jako u V8 Distortionu, přepínač Bright zvýrazní presence. Obvod opět používá lampu ECC83/12AX7.

Plus: některá nastavení evokují zvuk Voxe AC30, dynamika

Minus: při aktivaci přepínače Bright je zvuk až příliš ostrý


Flat 4 Boost - variabilní drive/booster, lze jej využít jako overdrive, mid-booster, treble-booster nebo pro ohřátí tónu tranzistorových aparátů. Vhodný jak k nakopnutí a zvukovému "rozsvícení" čistého kanálu zesilovače, tak k prodloužení sustainu a přidání středových frekvencí při sólech (mid-boost switch). Potenciometry Level, Low, High a Gain, předzesilovací elektronka shodná s předchozími modely. Britský časopis Guitarist udělil efektu ocenění "Guitarist Choice".

Plus: velmi transparentní tón (především při nižších hodnotách gainu), všestrannost, přepínač Mid Boost

Minus: nic mě nenapadá

Trike Fuzz - příjemně frekvenčně odladěný fuzz (stejně jako fuzzy z 60.let používá ke zkreslení tranzistory) s možností přidání až tří oktáv, přičemž spodní oktáva je při zapnutí fuzzu nastavena fixně. K přepínání dalších oktáv slouží switch "Octave" s trojicí modů. První, označený znaménkem +, přidává ke spodní oktávě ještě oktávu horní, v modu "Both" jsou zapojeny tři oktávy (spodní, horní a druhá spodní oktáva) a přepnutím na znaménko - prochází signál pouze přes dvojici spodních oktáv (-1, -2). Ovládání obstarávají knoby celkové hlasitosti, gainu a potenciometry "-2 Vol" (hlasitost druhé spodní oktávy) a "+1 Tone" pro vyšší oktávu. Trike Fuzz už stihnul získat v testu amerického Guitar Playeru cenu Editors'Pick.

Plus: široké možnosti nastavení, intuitivní přimíchávání dalších dvou oktáv do základního zvuku

Minus: dle mého subjektivního názoru specifičnost zvuku (ostatně jako téměř u každého fuzz/octaveru), před koupí doporučuji rozhodně vyzkoušet

Double Deca Delay - výborný analogový modulation delay osazený trojicí chipů BBD V3025. Ovládání Level - umožňuje určovat poměr efektovaného a čistého zvuku, Modulation - přidává hloubku chorusu, Feedback - nastavení počtu opakování, Time - nastavuje čas delaye. Switch s mody Short, Both a Long přepíná mezi maximálními časy efektu (Short do 300 ms, Long do 900 ms, Both - oba režimy). Double Deca Delay je dalším zástupcem pedálů Tone Garage, jenž byl oceněn titulem "Guitar Player Magazines Editors' Pick".

Plus: neztenčuje signál, vkusně navržený obvod modulace (od decentního chorusu až po vintage Leslie sound), transparentní plný zvuk

Minus: není stereo

Testováno na kytarách Ibanez RG 550 LTD se snímači Seymour Duncan SH6 Distortion a modifikovaným Ibanez V7 a Fender Strat MIJ osazen snímači HSS OBL. Aparatury Marshall JMP1 plus Marshall EL84 20/20, ESH a tranzistorový Gallien Krueger.

Všechny pedály ze série Vox Tone Garage disponují nejen solidním mechanickým zpracováním, ale především výborným zvukem a to za poměrně příznivé ceny. V případě efektů s elektronkou 12AX7 je lampa ve zvuku skutečně znát, což připisuji hlavně technologii Hi-Volt, která dodává elektronkám potřebné napětí.

Zdá se, že Vox neponechal nic náhodě, o tom mimo jiné svědčí také postup při vývoji efektů, na kterém se podílely týmy inženýrů z americké, japonské i britské divize společnosti a určité pozitivum má i fakt, že pedály jsou vyráběny v Japonsku. Myslím, že u některých butikových firem byste za podobnou kvalitu zaplatili citelně vyšší částku. Doporučuji k vyzkoušení všem milovníkům poctivého analogového zvuku.

Tagy vox tone garage Distortion

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY