Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek -

EHX Hot Tubes Nano: víc než návrat ze záhrobí

Firma Electro Harmonix je dodnes známá pro své legendární průlomové efekty, které se v sedmdesátých letech navždy zapsaly do dějin kytarového vybavení. Od jednoho z dodnes nejuznávanějších delay pedálů Deluxe Memory Man přes dodnes vyhledávaný analogový syntezátor Microsynth až po zkreslovací krabičky, například Big Muff a nebo právě Hot Tubes. A právě Hot Tubes Nano se nyní vrací jako součást vlny reissue vydání starých efektů.

Modernizace nabídky EHX je skutečně na místě. Nejen, že se mnohé vintage efekty přestaly dávno vyrábět, ale pokud už nějaký z druhé ruky seženete, připravte se, že vaše peněženka utrpí velkou ránu – nehledě na prostor na pedalbordu.

Jedním z nešvarů starého Hot Tubes je bohužel jeho rozměr, shodný se starými velkými krabicemi jako vzpomínaný Memory Man – a ve velkém šasi se přitom vždy skrýval poměrně malý obvod. Nová reinkarnace Hot Tubes tak začíná modernizaci právě ve smrsknutí rozměru na – pro moderní EHX charakteristický – „Nano“ formát, tedy v podstatě již standardizovaný rozměr po vzoru mnoha dalších výrobců. A to bez zbytečných zásahů do designu obvodu či bez jakékoliv digitalizace – a dokonce i ten vizuální design zůstává zachován a krabička se tak pyšní tradičním vzhledem, jen v mnohem přijatelnějším formátu.

Hot Tubes opravdu není složitý efekt. Na krabičce najdeme tradiční ovládací prvky Volume, Overdrive a Tone pro ovládání hlasitosti, míry zkreslení od crunche až po pořádné zkreslení a tónové clony, tedy barvy zvuku. Tónová clona je v Hot Tubes postavená až za zkreslovací obvod, nabízí tedy možnost poměrně dramatického filtrování a krabička tím získává široké zvukové možnosti.

Posledním ovládacím prvkem je přepínač Tone Bypass, kterým se dá tónová clona odstranit z cesty zkreslení. Zvuk tak nabyde na hlasitosti, je celkově ostřejší, nabuzenější a není nijak zabarvený – podobně jako kdybyste si postavili takový bypass obvod do kytary a nechali signál běžet ze snímače přímo na výstupní jack. Samozřejmostí pak je LED signalizace sepnutí efektu a true bypass zapojení. To všechno se skrývá v pevné kovové krabičce osazené kvalitními jack konektory a možností napájení 9V adaptérem i baterií.


Zvukově pak efekt disponuje klasickým zvukem vytavených lampových zesilovačů ze 70. let – odtud také bere svůj název „Hot Tubes“. Zvuk je tlustý a šťavnatý, podobně jako u starého vytaveného Marshallu, ale bez uši ničící hlasitosti. Overdrive je bohatý na harmonické frekvence, i přes vysokou míru dostupného zkreslení ovšem dobře reaguje na stažení hlasitosti na kytaře a všeobecně také na dynamiku hraní – podobně, jako opravdový lampový zesilovač.

Nejedná se o moderní komprimovaný hi-gain, proto se pedál dá využít jak ve spojení s čistým zvukem, tak pro nakopnutí již přebuzeného aparátu. V obou případech ctí charakter nástroje i aparátu, jen zvuk příjemně naplní.

Zajímavostí je také to, že Hot Tubes je, podobně jako například ProCo Rat, známý také svou využitelností i s basovou kytarou – z uživatelů vintage Hot Tubes pedálu s basou lze jmenovat například Kim Gordon ze Sonic Youth. Basáci zejména ocení tučnost zvuku, díky které pedál příliš neseřízne spodky a basa tak zůstává stále mohutná. Stejně tak se na basové kytaře mnohem lépe využije široký rozsah potenciometru Tone, který umožňuje zkreslení basy výrazně oříznout pro hutný tón bez nepříjemných a pro baskytaru nevhodných vysokých frekvencí.

Bez jakékoliv nadsázky se jedná o jednu z nejlepších reinkarnací klasických pedálů Electro Harmonix z posledních let. Nano Hot Tubes nejsou pouze návratem ze záhrobí, jedná se o plnohodnotný comeback, který nemění koncept ani zvuk legendárního pedálu, jen jej představuje v moderním, přátelském formátu.

Tagy EHX Bass Big Muff

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY