EHX Soul Food: kvalitní Boost/Drive za skvělou cenu

O existenci overdrivu Soul Food od Electro Harmonix jsem sice už nějakou dobu věděl, ale přiznám se, že v dnešní době, kdy se každý měsíc objevují na trhu desítky nových efektů, mně tato novinka po čase vypadla z paměti. K vyzkoušení a následnému testu této krabičky mě přivedla vlastně až zvědavost, a to po přečtení několika diskusních fór, kde je Soul Food přirovnáván k legendárnímu zkreslení Klon Centaur.

Dnes už nevyráběný Centaur z dílny Billa Finnegana je mnohými kytaristy považován za absolutní špičku v kategorii Boost/Drive a tomu samozřejmě odpovídá i cena, za kterou si z druhé ruky můžete Klon Centaur pořídit. Originál v dobrém stavu je např. na ebay nabízen za 2 200 dolarů, což je za zkreslovací krabičku absurdně vysoká částka, a to nejen pro českého muzikanta. Oproti tomu EHX Soul Food vás v českých obchodech vyjde na asi patnáct stovek, takže moje zvědavost byla tím pádem o to větší.

Předem chci upozornit, že následující recenze není srovnávacím testem obou efektů a důvod je prostý - na Centaura jsem vzhledem k jeho ceně a obtížné dostupnosti neměl nikdy možnost si zahrát. Na youtube sice najdete spousty ukázek, ale jako všechna videa, věnující se hudebním nástrojům a příslušenství jsou tyto klipy pouze informativního charakteru. Navíc, pokud máte zvukovou část videa zprostředkovánu přes počítačové plastové bedýnky, tak je vypovídající hodnota takové ukázky téměř nulová. Ale zpátky k Soul Foodu.

Krabička s potiskem v barvě slonové kosti je osazena potenciometry ovládajícími hlasitost, zkreslení a míru vyšších středů (trochu zavádějící označení Treble). Hlavní panel nese ještě kovový footswitch a červenou aktivační diodu. Kromě vstupního a výstupního jacku na bocích šasi je čelní strana efektu vyhrazena pro souosý napájecí konektor 2.1 mm (9V AC). Baterie je přístupná po odšroubování spodní části.

Uvnitř efektu na malém tišťáku footswitche najdeme minipřepínač, kterým volíme mezi bufferovaným a true bypass režimem. Obvod využívá operačního zesilovače TL072, hlavní deska je pájena systémem SMD a výrobce mě docela potěšil výběrem kvalitních kondenzátorů. Technickou stránku máme za sebou a teď k tomu nejdůležitějšímu - jak to hraje?


První seznámení se Soul Foodem jsem absolvoval s kombem Fender Blues Deluxe a starším japonským stratem Fernandes, osazeným dvojicí single coilů Fender Noiseless a kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan SH4.

Při čistém kanálu komba a korekcích Soul Foodu nastavených na 12 hod. dostal zvuk singlů nenásilné, plné středy s detailními, ale neukřičenými výškami. Celý sound je frekvenčně hezky vyrovnaný a krabička podtrhne charakter nástroje bez toho, aby ořezávala basy.

S humbuckerem samozřejmě naroste gain, středy se zahustí, ovšem bez nepříjemného nasálního témbru. S nastavením gainu na cca 9 hod. a vytaženou hlasitostí se ze Soul Foodu stává krásně transparentní booster, jenž citlivě reaguje na dynamiku pravé ruky a rozumí si se single coily i humbuckery.

Jediné, co bych efektu v případě kombinace se singly asi vytknul, je nastavení průběhu tónové clony, kdy v poslední třetině dráhy potenciometru Treble je vysokých frekvencí možná až příliš, ale pokud se budete pohybovat v nižších hodnotách, tak se korekce chová velmi dobře.

Efekt jsem poté zkusil zapojit do Marshallu JCM 800 2204 s bednou ESH 2x12 osazenou Celestiony V30 a letitým Les Paulem Tokai s krkovým snímačem DiMarzio PAF Pro a kobylkovým keramickým Gibsonem 500T.
Zesilovač jsem nastavil na lehký crunch a zkoušel hýbat s korekcemi efektu - v tomto případě se mi na hardrockový beglajt subjektivně nejlépe osvědčilo nastavení Volume: 12 h., Gain: 4 h. a Treble 9 h. Zvuk měl tu správnou porci zkreslení, pěkně čitelné basy a byl dostatečně průrazný.

S přidaným gainem na Marshallu, stejných korekcích u Soul Foodu a silném kobylkovém "pětikilu" už měl zvuk všechny atributy moderního high gain soundu - dlouhý sustain, masivní, přísné středy s pevnými konturami a hezky prokreslené basové spektrum, které nemělo tendenci k zahlcování nebo ke zbytečným a z pozice kapelového soundu destruktivním výletům do frekvenčního teritoria basového bubnu.

Co bych na závěr řekl o Soul Foodu? Z mého pohledu vyrobil Electro Harmonix mimořádně kvalitní overdrive, jenž exceluje především v oblasti středně silného zkreslení a clean boostu a disponuje širokou paletou zvuků použitelných s čistým i zkresleným kanálem aparátu.

Transparentnost, čitelnost, muzikální středy, výborně navržené rozmezí a průběh potenciometru Drive a nízká cena - to jsou silné stránky tohoto napohled nenápadného efektu, který bych doporučil k vyzkoušení nejen kytaristům, ale i basistům, kteří hledají dobrý overdrive s nadstandardně pozitivním poměrem cena/výkon.

Tagy: