Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley - Čt, 28.06.2018 - 12:00

ESP E-II M-I Neck Thru: takový normální zabiják

Spojíme-li značku ESP, aktivní snímač EMG 81, průběžný krk, ostře řezané tvary a černou barvu, nemůže nám vyjít nic jiného, než nekompromisní zvukový „zabiják“. Jak obstojí kytara ESP E-II M-I Neck Thru NT BLKS v ostrém testu?

Jak to vypadá?

Tvarově se jedná o klasický superstrat se všemi prvky, které jsou dnes již pro značku ESP typické. Co se materiálů týče, výrobce vsadil na osvědčené materiály a to sice na olši pro výrobu těla, javor pro průběžný krk a na hmatník je použit eben. Reverzně otočená hlava nástroje nenese klasické logo firmy ESP, ale pouze typové označení nástroje E-II M-I.

S jakýmže nástrojem máme tu čest, zjistíme až při pohledu na hmatník, kde na dvanáctém pražci nalezneme místo klasických dvou teček nápis ESP. Orientační značky jsou ve formě klasických perleťových teček a hmatník nese 24 pražců typu extra jumbo. Saténově černý lak dodává kytaře patřičnou image, se kterou koresponduje i černěný hardware. Struny jsou tažené skrz tělo, přes kobylku typu Tune-o-matic. Ladící mechaniky jsou uzamykatelné a jsou stejně jako kobylka od firmy Gotoh. Není tudíž asi nutné dodávat, že obojí funguje bez nejmenší chybičky.

Nástroj je osazen jediným aktivním snímačem EMG 81 a k jeho ovládání slouží pouze potenciometr Volume. Ten je umístěn poměrně dost blízko snímače a strun, což na jednu stranu výrazně usnadňuje hraní „houslových“ tónů, ale na stranu druhou, při trochu „rozevlátější“ hře občas překáží. Kytara je dodávána v pevném kufru a je již z výroby špičkově seřízena.


Jak to hraje?

Už při hře „nasucho“ se projevuje krásně dlouhý sustain a hlasitost nástroje. Po zapojení do zesilovače se vše jen potvrzuje a kdo zná snímače EMG 81, tak ví, že jejich hlavní přednosti vyniknou nejlépe v hi-gainových zvucích. Díky trochu kroceným basům zvládají i opravdu brutální zkreslení u podladěných kytar, bez zbytečného zahuhlání. Ale ani v čistých rejstřících se tyhle snímače neztratí a tak ESP E-II M-I dokáže hrát i zvonivě, čitelně a ušlechtile, ovšem s patřičně výrazným atakem.

Hlavní zbraní této kytary je ale zvuk zkreslený, a tak se mu budu věnovat trochu obšírněji. Ten je skutečně živý, i při velkém zkreslení je stále dost konkrétní v basech, s dominantním středním pásmem a výjimečnou čitelností všech strun. I přes patřičně hutný a masivní zvuk produkovaný aktivním snímačem je zvuk jasný a je-li to potřeba, tak při sólech skutečně hezky zpívá. Průběžný krk a uchycení strun skrz tělo navíc dává do zvuku takřka nekonečně dlouhý, vyrovnaný sustain. Zvuk je agresivní, ale spíše s dřevěným nádechem, což se mi líbí mnohem víc, než častěji slýchaný a pro mě osobně nepříliš příjemný nádech kovový.

Kytaru jsem nijak nešetřil a ona pořád skvěle hrála i ladila. Vynikající výběr materiálů, hardwaru a špičkové zpracování z tohoto nástroje dělá jeden z nejlepších (alespoň co se týče nástrojů určených pro tvrdší žánry), na které jsem v poslední době hrál.

Závěr

Tahle kytara lze snadno shrnout drobnou parafrází na slavný film Olivera Stonea, kterou jsem si dovolil vetknout i do titulku recenze – takový normální zabiják. Strohá výbava i ovládání vás nesvádí ke zbytečnému kroucení a přepínání všeho možného a nechává vám tak spoustu prostoru pro hru samotnou. Mít tuhle skvělou a pořádně vostrou hračku po ruce vás ale přirozeně bude něco stát. Bezmála šestačtyřicet tisíc není sice úplně málo peněz, ale za kvalitu Made In Japan se prostě platí.

Tagy ESP ESP E-II M-I Neck Thru
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY