ESP LTD EC-256 FM STBLK: turbo elpíčko

U ESP LTD je druhá část zkratky stejně důležitá jako první. Černá limitka EC-256 FM STBLK je však spíš než dvojnásob omezená dvakrát tak vzácná. Nepamatuji si, že bych kdy tak vyvedené elpíčko držel v ruce a už vůbec od firmy s jinak celkem fádní ekonomickou výrobou.

Povaze metalového nástroje odpovídají hlavně krk a tělo. To první je hodně ploché a úzké možná až moc. Menzura 629 mm se ještě drží v mantinelech běžného elpíčkového standardu. Zato, že mi z hmatníku sem tam málem vypadl ukazovák, spíš můžou rádius 13 ¾ palce a krk vyprofilován do tenkého účka. Každopádně jde o podružnost, za kterou těžko někomu můžu trhat ruce, zvlášť když je každý máme jiné. Naopak tovární dohmat mi sedl jako ulitý a chválím rovněž precizní zbroušení nízkých pražců.

Obdobně tělo, osvědčené spojení mahagonu a připáleného javorového topu, si z klasického Les Paulu vzalo jen základní obrys, poťáky, kobylku Tune-o-matic, design snímačů a přepínač mezi třemi polohami. Výsledný tvar je však vysoustružený tak, aby herní komfort odpovídal superstratu. Znělá dřeva konstruktéři také používali s rozmyslem. Jiný smysl než úspora hmotnosti totiž výřez na zadní straně dolního rohu ani nemá. Pro preludování v nejvyšších polohách se vůbec nehodí. Jinak ovládání je zjednodušené, tj. každý humbucker se samostatným volume a společnou clonu. Poslední čudlík lze samozřejmě povytáhnout a jet na půl humbuckeru.

Pod sustainem se podlamuje koleno. Lepení je úplně to poslední, co by rezonanci stálo v cestě. Zvuk má ale rovněž překrásnou paletu podtónů. Čistý příjemně zvoní, ve zkresleném režim bych býval čekal, že z hambáčů poteče šťavnatý výpek, a to jsem si půjčil jen „přepychový Kemper“, tranzistor Katanu od Bosse. Takového orgastického zážitku bych se za deset tisíc nadál daleko spíš od Gretsche než montovny fádních metalových dild. Jedině poťáky bych si přeci jen představoval o něco tužší. Clona by se podle mě neměla chovat jako detektor pohybu.

EC-256 FM STBLK mě přiměl přehodnotit názor na ESP LTD. Nástroj si mě získal pohodlím, vynikající hratelností, spoustou zvukových možností a především samotným zvukem, který bych od výrobce zavedeného na tupé metalové kosy a fádní aktivní snímače vážně nečekal. A už vůbec, že s nižším rozpočtem vyprodukuje ještě zajímavější nástroj než podobně koncipovaný Modern Lunar V2 od Chapmana.