Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek -

Fender Bassman 500t: neláme záda a už ani peněženku

Málokterá firma ovlivnila hudební svět a svět hudebního vybavení tak, jako Fender se svým revolučním zesilovačem Bassman. Aparát, oblíbený kytaristy i basisty, inspiroval obrovské množství dalších výrobců aparátů a dost možná změnil svět zesilovačů navždy. Poslední dobou se řada Bassman vrací a označuje arzenál tří zesilovačů – 100W lampového Bassman 100T, 300W lampového Super Bassman 300 a nyní i hybridního 500W Class D zesilovače Bassman 500T.

Bassman 500T spadá mezi moderní Class D zesilovače s lehkými pulzními transformátory. Tyto zesilovače, populární zejména v posledních letech, můžeme znát také od velkého množství konkurenčních firem a obvykle jsou snadno rozeznatelné díky malým rozměrům a extrémně nízké váze. Tyto zesilovače pak často svým vzhledem připomínají autorádio a označují se s úsměvem za zesilovače kapesní – velmi snadno je totiž přenesete v kapse gigbagu vašeho nástroje.

Fender se ovšem soustředí na svou tradiční estetiku, 500T se tedy na první pohled neliší od velkých a těžkých lampových modelů 100T a 300 či všeobecně od klasického designu tzv. "blackface" Fender zesilovačů. Od stříbrné látky přes kryty potenciometrů až po font nápisů – tento zesilovač jednoduše křičí: "Fender!" Stačí ovšem zesilovač zvednout a je jasné, na čem jsme – zesilovač váží pouze něco málo přes 7 kg, řadí se tedy neomylně mezi Class D pulzní zesilovače.

Člověk by i znejistěl – vždyť to neváží, bude to vůbec hrát? Pochybnosti se ovšem rozplynou při prvním zapojení a otočení volume doprava. Zesilovač byl testován s novým modelem bedny 410 NEO Bassman, osazeným lehkými a poměrně citlivými neodymiovými reproduktory Eminence s nastavitelnou úrovní horny. Již při zapojení 8 ohmového boxu díky čemuž se výkon sníží na 350W, aparát nepochybně hraje více než dostatečně nahlas a zároveň čistě, konkrétně a průrazně.

Neodymiové reproduktory, které občas mohou být až příliš ostré, v případě použitých Eminence zajišťují čitelný zvuk ve vyšších středech, který ale přehnaně necinká a nezvoní dokud nevytočíme výšky na zesilovači. Jeho ekvalizér opravdu není jen na okrasu a disponuje příjemným záběrem a tedy dělá zesilovač překvapivě všestranným nástrojem. Pokud by byly tradiční korekce málo, potenciometry Bass a Treble skrývají push-pull funkci zapnutí Deep pro zvýraznění basů či Bright pro zvýraznění výšek.


A to jsme teprve u prvního kanálu – opravdovou lahůdkou je pak druhý, zkreslený kanál, který nejen že disponuje vlastním dedikovaným ekvalizérem, ale je obohacen také o parametrické nastavení středů, oddělené push-pull funkce Deep a Bright, ale zejména detailní možnost nastavení zkresleného zvuku skrze kombinaci potenciometrů Gain a Blend, tedy úrovně zkreslení a přimíchávání čistého zvuku. To zajistí zvukovou variabilitu a jistotu, že i při nastavení vysokého gainu a agresivního zvuku nepřijde hráč o basové frekvence.

Pokud by se tato variabilita skrze oddělené ekvalizace obou kanálů, široké možnosti nastavení barvy zvuku a libovolného míchání zkresleného a čistého zvuku zdála nedostatečná, zadní panel pak skrývá mimo vstupu pro nožní přepínač a výstupu pro ladičku také výstup z preampu a vstup do powerampu pro možné kombinace s jinými preampy, možnosti vyvedení zvuku předzesilovače pro nahrávání a podobné praktické možnosti, které rozšiřují možnosti. Menší kritika je ovšem na místě také – nastavení parametrického ekvalizéru středů na zkresleném kanále není příliš jasné, jelikož panel neobsahuje informace o rozsahu posunu frekvencí a můžeme se tedy soustředit pouze a jedině na své ucho.

Fender tedy vytvořil moderní, lehký, výkonný a všestranný zesilovač s parádně promyšleným zkresleným kanálem a širokými možnostmi, který kombinuje tradiční estetiku starých zesilovačů s konceptem pulzního Class D zesílení. Tento přívětivě naceněný zesilovač vám tedy záda ani peněženku nezlomí. Doporučení výrobce spárování s Bassman NEO bednami je také opodstatněné a nové Fender kabinety nabízí konkrétní zvuk neodymiových reproduktorů bez nepříjemných a zbytečně ostrých výšek, jedná se o skutečně ideální kombinaci. Zdá se tedy, že Bassman je zpět a díky 500T již není pouze luxusem pro boháče.

Tagy Fender

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY