Filmové večery přinesly zasněnou spolupráci Sufjana Stevense a Angela De Augustine
Dvojice amerických písničkářů Sufjan Stevens a Angelo De Augustine využila lockdown ke sledování svých oblíbených filmů. A aby nešlo pouze o pasivní zábavu, po zhlédnutí bijáků stvořili ke každému audiovizuálnímu zážitku vždy jednu písničku. Tak vznikla deska A Beginner’s Mind, která rozhodně potěší příznivce něžnější, písničkovější tváře žánrově neukotveného Stevense.
Sufjana Stevense řada fanoušků současné nezávislé hudby zná. A to jako tvůrce bombastických, mimořádně jímavých, melodických alb, která míří po území Spojených států (Michigan, Illinois), do vesmíru (Planetarium) nebo do speciálního světa vánočních písni (Songs for Christmas). Vedle toho ale byl schopen připravit niterné desky reagující na nejbližší rodinné příslušníky (Carrie & Lowell nebo Aporia), případně odplout do niterného avantgardního světa na pomezí alternativy a komorní klasiky (Convocations nebo The Decalogue).
Angelo De Augustine naopak na hudební scénu vstoupil teprve před sedmi roky. Poslední dvě desky (Swim Inside the Moon a Tomb) vydal na labelu Asthmatic Kitty, vedeném právě Stevensem. Aby ne, oba muzikanti shodně vyznávají introvertnější pojetí songwritingu, podpořené podobně zabarvenými, spíše chlapeckými vokály. Na internetu najdeme hned několik záznamů jejich společných vystoupení. Že v letošním roce vydávají oba pánové společné album, není ve světle těchto faktů zas takovým překvapením.
Asi by Angelo se Sufjanem vydali dříve nebo později společnou desku tak či onak. Pandemické zmrazení života však této tendenci vytvořilo ideální příležitost. Angelo, jinak obyvatel slunné Kalifornie, mohl bez jakýchkoliv pracovních závazků trávit měsíc v kuse s newyorským rezidentem Stevensem. Jejich denní režim byl po celý měsíc neměnný – společné sledování oblíbených filmů a následné jamování.
Jaké bijáky umělci sledovali, to prozrazují samotné písničky. Najdeme mezi nimi řadu thrillerů nebo hororů jako například Mlčení jehňátek, Hellraiser III: Peklo na Zemi, Noc oživlých mrtvol nebo Věc. Dvojice se ale pobavila i sledováním komedie Ona to musí mít, fantasy ságami Návrat do země Oz nebo Mad Max a nevynechala ani dramata jako Nebe nad Berlínem nebo Vše o Evě. Ke každému filmu pak Američané přistupovali jinak. Jednou ho vzali jako základ pro přemítání psychologického charakteru, podruhé se snažili z filmu vydestilovat obecnější, sociální nebo až filozofické téma.
Jeden příklad za všechny je track Cimmerian Shade podaný očima vraha Jame Gumba alias Buffalo Billa. „Mnoho autorů má citové vazby k postavám, které svoří. Ale v tomto případě mě zajímalo, jak se postava cítí, když je stvořena. Ve svých představách jsem dával vědomí výtvoru někoho jiného. Píseň je v podstatě dialogem mezi stvořením a stvořitelem, který se snaží najít pochopení pro některé ze stejných otázek, jaké si klademe my sami o existenci, svobodné vůli a osudu, a o tom, zda nám někdo nebo něco tam venku naslouchá nebo se o nás zajímá,“ prozradil Angelo De Augustine.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
Hudebně můžeme A Beginner's Mind považovat za introvertní kolaboraci, a to přesto, že deska se tak často věnuje hudebnímu zpracování poměrně drsných filmových zážitků. Tím, že oba muzikanti byli v denním kontaktu, je většina skladeb dobře promíseným těstem nápadů jich obou – sloka je nápadem jednoho, refrén pak druhého. Navíc si muzikanti takto pomáhali nejen po hudební, ale i textové stránce.
Výsledkem je čtrnáctka kratších skladeb postavených primárně na akustické kytaře, hlasech a decentních přihrávkách klavíru nebo elektroniky. Pouze v ojedinělých případech jako u Lady Macbeth In Chains nebo singlové Back To Oz přijde na řadu i regulérní rytmika. Na mysl se vkrádá přirovnání k niternějším Sufjanovým deskám Seven Swans nebo Carrie & Lowell, letošní kooperace ale nemá tak fatální vyznění. Jako byste s kamarádem po zhlédnutí filmu stále ještě pluli na vlně prožitých emocí, a v následné diskuzi se dostali i k mnohem obecnějším tématům. Nejsou tu a tam podobné večery nečekaně podnětné?
A Beginner's Mind se zřejmě stane albem, které se bude ztrácet v přítmí Sufjanových zásadnějších desek. Na druhou stranu spolupráce s blízkým De Augustinem stále drží vysoko nasazenou laťku Stevensovy diskografie. Koncept písniček inspirovaných filmy je tichou řekou, který nestrhne posluchače na první poslech, o to pevněji si jeho pozornost ale získá při opakovaném poslechu. Třeba takto zasáhne (d)uši Sufjanovy nebo Angelovy hudby neznalých filmových fanoušků. Ty stálé pak zklamat nemůže.
Sufjan Stevens & Angelo De Augustine – A Beginner's Mind
Asthmatic Kitty/PIAS, 2021, 45:29
74 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.