Floex s Tomem Hodgem rozehráli novou, děsivější adventuru
Pryč jsou časy, kdy Floex skládal hudební kulisy hlavně pro snové světy s vlastními pravidly, v nichž hraje hlavní roli materiál: v Samorostu mech a dřevo, v Machinariu Stroje a strojky, v Creaks nábytek a stín a konečně v Papetuře papír. Na letošním Berlinale měl premiéru jeho nový film Je Suis Karl, který má do pohádky na míle daleko. Jedná se o politický thriller ze současnosti.
Úderný titulek má tři roviny. Jednak naráží na hlavního protagonistu, dále na útok islamistů na redakci Charlie Hebdo (2015) a do třetice také na Karla Marxe, přeneseně na studentské bouře, které v osmašedesátém zahájily „dlouhý pochod neomarxistů napříč institucemi“. Taktiku a image radikálního levicového studentstva si totiž zvolil také hlavní hrdina filmu – s tím rozdílem, že neomarxismus bere jako nadávku a snaží se vzkřísit fašismus. Mimochodem, Karlovo hnutí Re/generace má dva reálné předobrazy: nazi hipstery z hnutí Generace identity a fašistickou internacionálu Evropa národů a svobody, která ve shodě s filmovou realitou schůzovala v Praze (2017).
Co na desce jako hudebníci oceníte?
Pro Tomáše Dvoráka alias Floexe ale byla práce na filmovém soundtracku Je suis Karl revoluční z jiného důvodu. Ještě víc než na soundtracku k adventuře Papetura při ní využil software RAW Strings, který byl pro filmový sound design a dané téma doslova stvořený. Věrně napodobuje chování páskových efektů a na páskách založených záznamových médií. Místy je Floexův naivistický rukopis ještě k poznání – pokud sáhne po klarinetu a klavíru, aby navodil lehce sentimentální náladu (Distorted idea / Maxi in Prague Version). Celkový dojem je však přesně opačný. Floex asi ještě nesložil tak působivou, burcující, a přitom skličující, zvrácenou a nelidskou hudbu.
Svým způsobem Floex s Hodgem zase stavěli kulisy z určitého materiálu, tentokrát ale hrátky s novou úžasnou matérií chytají zlověstnější odstín. Máloco se tak lehce překroutí, pokřiví, přepíše nebo vymaže jako magnetofonový záznam – stejně tak jako skutečnost v xenofobním hoaxu na facebooku nebo v podání titulního antihrdiny. A v máločem se tak přesvědčivě zhmotňuje okřídlený úvod každého nenávistného bludu: „Sdílejte, než to smažou!“
Floex & Tom Hodge – Je Suis Karl
Minority Records, 2021, 43:42
soundtrack
80 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.