Foxgear 100W Series test: upgrade vašeho živého analogového zvuku?
Pro Frontman je Foxgear je už stará známá firma. S jejími butikovými značkami Gurus nebo Baroni se zde potkáváme docela pravidelně. A proto přišel čas se podrobněji podívat na zoubek i zajímavé novince – čtyřem analogovým mini zesilovačům ze série Foxgear 100.
Tyto čtyři doslova žhavé (viz dále) Foxgear novinky sdílejí stejný konstrukční koncept. Malá robustní krabička s podsvícenou skleněnou čelní plochou (to už je u Foxgear/Gurus/Baroni poznávací znamení). Mini zesilovač v tomto případě znamená opravdu kompletní zvukové řešení, protože italští designéři dokázali do rozměrů, vašim pedalboardům velmi přátelských, narvat nejen plně analogový preamp s třípásmovými korekcemi, ale i až 100 W koncový zesilovač a k tomu ještě analogový speaker simulátor Varicab. To znamená, že teoreticky vám stačí z téhle krabičky poslat signál do kytarové bedny nebo dokonce jenom XLR kabelem zvukaři a může být vymalováno!
Jsou logickými vývojovými pokračovateli výše zmiňovaných lampových preampů Gurus, hybridních 150 W podlahových zesilovačů Baroni a také dřívějších 45 nebo 55 W miniaturních zesilovačů Foxgear (na oficiálních stránkách výrobce jsou sice nazývány miniamps, ale jsou ještě menší než 100W serie). Foxgear uvádí. že série 100W je prostorově úsporná a skladná jako digitální zesilovače či modelingové pedály, ale fungují na plně analogové bázi poskytující dostatek dynamiky, razance a autenticity, takže máte v rukou skutečný zesilovač. Jsou navrženy na půdorysech čtyř slavných značek Marshall, Fender, Vox a Hiwatt. Reklamní popisy je možné blíže nastudovat na firemních stránkách nebo samozřejmě v článku pro Frontman.cz. Pojďme se na tyhle mini zázraky podívat v praxi.
Foxgear mini Clean
Dovolil jsem si TW-100, V-100 a HW-103 spojit do jedné skupiny, protože mají dost podobný projev lišící se jenom charakterem emulovaných předloh.
Fender Twin neboli americký zvuk, jak se často zjednodušeně nazývá, je známý doslova z tisíců světových nahrávek. Vox AC30 asi zase nejčastěji vzbudí asociaci na britské klasiky The Beatles nebo Queen. A k tomu je zde trochu méně známý Hiwatt (Pink Floyd nebo The Who) s typicky nekompromisním až tvrdým projevem.
Zvuk Fender cleanu mám v uchu dostatečně (používám jej jako svůj čistý zvuk z lampového preampu Salvation Audio už dlouhá léta) a na Hiwatt preamp jsem dělal spoustu ukázek a točil jednu celou desku nominovanou na Anděla. V-100 jsem dokonce porovnával s originálním kombem Vox AC30, takže můžu potvrdit, že je to slušný čistý zvuk, jenž se ve všech třech variantách zvukově blíží svým předlohám. Samozřejmě jsem nečekal, že by je mohly plně nahradit, ale s přehledem použitelné a inspirativní čisté zvuky to jsou. Píšu „čisté“, protože zůstavají hodně čisté i při maximálním gainu a nějaké zkreslení je nutné doplnit další krabičkou.
Foxgear mini Drive
M-1959 neboli Foxgear Marshall je už trochu z jiného soudku a má zkreslení dostatek. Na základech Gurus Doubledeckeru nebo Foxgear Plex55 dostáváme další britskou klasiku.
A jak tedy zajímavé vlastnosti Foxgear 100W sérii správně využít? Základní varianta je samozřejmě klasická cesta krabička plus bedna. Hlasitost je více než dostatečná (100 W do 4 Ohmů). Dále můžeme přidat přímou cestu z preampu (direct switch) zvukaři nebo do svého IR speaker loaderu (jako jsem to zkoušel já) anebo jako nahrávací dry signál do zvukové karty k dalšímu zpracování. Tam pomáhá ground/lift přepínač, který mi pomohl s brumem. Trochu matoucím detailem je, že při standby (kdy ještě není zapnutá ekvalizační sekce a nehraje ani koncový zesilovač) pořád prochází signál XLR výstupem (když není ztlumený). Vyzkoušel jsem samozřejmě i Varicab do full range monitoru.
Je o mně známo, že nejsem velký příznivce analogových speaker simulací – a ani jinak vizuálně velmi efektní a uživatelsky příjemný Foxgear Varicab to bohužel nezměnil. Možnost plynule měnit různé EQ křivky z různých boxů, reproduktorů a mikrofonů vypadá sice lákavě a jednoduše, ale výsledek není srovnatelný s reálným kytarovým boxem ani s takzvanými impulsy (dnes už standardní digitální IR technologií). Varicab bych použil například na nouzové dohrání koncertu, ale jinak bych osobně zvolil jinou cestu.
Samozřejmě důležitost kvality spekar simulátoru roste spolu s gainem. Pro čistý zvuk to až tak podstatné není, a tam i Varicab plní svoji funkci dostatečně. Doporučil bych pouze v příští verzi použít pro XLR výstup místo cannonu kombinovanou zdířku jack/XLR pro univerzálnější připojení ve všech situacích. Jak hrají všechny čtyři miniampy v různých situacích, názorně ukazuje následující pestré video:
Velmi bych zdůraznil a podtrhl varování z manuálu, že je třeba VŽDY! připojit přiložený adaptér nejprve do krabičky, a až potom do sítě. Já jsem se ve víru testování a neustálého přehazování jednou dopustil omylu a byl „odměněn“ mocným jiskřením, které naštěstí nikomu ani ničemu nezpůsobilo újmu. V další verzi bych důrazně doporučil přidat vypínač on/off na krabičku, protože ve víru koncertního adrenalinu nebo překotného festivalového chystání riziko podobné chyby výrazně narůstá.
S ohledem na právě proběhlé novoroční veselí přidám i jeden humorný detail. Jestliže jste vybalili obsah, pak prázdnou krabičku sami znovu neotevřete (jestli tedy nemáte rozpětí prstů jako basketbalista... Zatížená efektem a zdrojem se spodní část vysune pěkně pomalu sama, ale u prázdného obalu tahle gravitační přitažlivost nefunguje. Mně jednotlivé krabičky musela pomoct otevřít moje žena. Čtyřikrát...
Určitě tento nový Foxgear produkt za velice příznivou cenu (vzhledem k tomu co všechno nabízí), vyzkoušejte. Třeba to bude zrovna pro vás ten pravý upgrade vašeho živého analogového zvuku.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.