Gallien Krueger Fusion S 800: má smysl hybridní zesilovač?
S novou sérií hybridních zesilovačů Gallien Krueger Fusion S přinesla firma Gallien Krueger tři kompaktní aparáty třídy D s lampou, nebo přesněji se třemi 12AX7, v předzesilovači, o výkonech 500, 800 a 1200 wattů. Špičkově vybavené zesilovače nabízí široké nastavení zvuku a skutečně plnohodnotný overdrive, který se prosadí i na pódiu.
Fusion S překvapí minimalistickým předním panelem, který však díky jednoduchému triku nabízí širokou variabilitou nastavení. Fusion S kombinuje tradičně čtyřpásmový ekvalizér a zabudovaný overdrive, nabízející lampové zkreslení, s dalšími možnostmi tvarování zvuku pomocí sdílených ovládání Bump, Contour, High cut a Presence, které jsou k dispozici stisknutím potenciometrů ekvalizéru.
Malý, ale dobře vybavený
Zesilovač je skutečně kompaktní, jak bývá u třídy D pravidlem. S hmotností 2,5 kilogramu (u 800 W verze) přichází obava o jeho robustnost, ale zdá se, že inženýři se o Fusion S v tomto směru postarali. Z boků aparátu jsou naznačeny kovové nárazníky, zepředu jej chrání vystupující madla. Na zadní straně hliníkového šasi je umístěn síťový spínač, linkový XLR výstup s přepínačem uzemnění a volbou pre/post, zdířky pro sluchátka a Aux In, vstup ladičky, vstup pro footswitch spínající overdrive, jacky efektové smyčky a dva paralelně zapojené Speakony s přepínačem impedancí v konfiguracích 4 nebo 8, 4+4, 4+8 ohmů.
Co s „flaškama“?
Zesilovač jsem testoval v kombinaci s reproboxem Gallien Krueger Neo 410, osazeným čtyřmi desetipalcovými reproduktory. S rovnými korekcemi, takříkajíc na zahřátí, zesilovač hraje relativně „rovně“, s moderním nádechem, nižší středy ustupují výškám, ale basy jsou pevné a čitelné. Upozadění nižších středů se zásadně mění potenciometrem High cut, který připomíná tónovou clonu baskytary. Jedná se o jednu z voicingových funkcí aparátu, která opravdu masivně rozšiřuje paletu dostupných zvuků. Díky High cut, Bump, Contour a Presence dokáže aparát zapadnout do široké škály hracích stylů.
Co se týče hybridní povahy aparátu, na čistý zvuk bych upřímně nechtěl hledat rozdíly mezi Gallienem a jiným aparátem třídy D, který se lampami pochlubit nemůže. Za to při zapnutí overdrivu, kterému je jedna ze tří 12AX7 dedikována, už má zvuk skutečně osobitý charakter. Od nejnižších úrovní, kdy je ta lampová „načuřenost“ spíše cítit z reakce na impulzy, vycházející z baskytary, až k vyšším úrovním, kde by jeden přísahal, že za ním na reproboxu leží 30 kilo celolampy, je zvuk skutečně delikátní. Plný a tlustý, i když s rozpoznatelným nádechem moderny. Dokud nezačnete kroutit dalšími potenciometry.
Verdikt
Kompaktní rozměry, nízká hmotnost, zvuk, který překvapí svou plností a široká možnost jej dodatečně tvarovat, to jsou kvality, na které už jsme si u zesilovačů třídy D s pulzními transformátory zvykli. Stále se však jedná o relativně novou technologii, která i v budoucnu ještě přinese nové prvky. Gallien Krueger s řadou Fusion S vsadil na hybridní zesilovač se třemi elektronkami 12AX7, z nichž jedna je přímo určená pro zabudovaný overdrive. Přiznávám bez mučení, že lampy v předzesilovači na mne v první chvíli neudělaly dojem. Na zvuku byl pro mne rozdíl nepatrný. To však neplatí pro lampové zkreslení, které Fusion S nabízí. Zabudovaný overdrive je většinou fórový doplněk, který je fajn na cvičení, ale na koncertní využití to moc není. Raději si kupte stompbox, který tu práci odvede lépe a dá se s ním pracovat. V případě Fusion S je však právě overdrive tím pièce de résistance, který odlišuje tuto řadu od konkurence. A vzhledem k cenovce (800wattová verze stojí téměř 34 tisíc) je to významný odlišující prvek, protože aparát stojí v cenové hladině prémiových značek, jako jsou Aguilar nebo Glockenklang.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.