Gibson HP635W: síla ušlechtilé jednoduchosti
Žádné okázalé zdobení, žádný prvoplánový luxus... pouze krása kvalitního dřeva a důraz na co nejlepší zvukové vlastnosti. To je základní charakteristika elektroakustické kytary Gibson HP635W.
Jak to vypadá?
Tvarově i konstrukčně se jedná o klasický dreadnought s výřezem, který je osazen elektronikou L.R.Baggs Element se snímačem umístěným pod kobylkou a jediným ovladačem Volume, skrytým pod hranou ozvučného otvoru. Vstup pro jack se nachází v rolně na řemen, nic tedy neruší celistvost a elegantní křivky lubů. Rezonanční deska kytary je vyrobena z výběrového smrku Sitka, luby a zadní deska jsou z masivního ořechu. Krk je javorový a nese hmatník z materiálu Richlite (kompozitní materiál imitující eben). Ze stejného kompozitu je i kobylka, nultý a sedlový pražec jsou z umělé kosti.
Na hmatníku nalezneme 20 pražců a menzura nástroje je 648 mm. Ladící mechaniky Grover Mini Rotomatics fungují dle očekávání bezchybně a ladění drží spolehlivě. Kytara na první pohled působí jednoduchým (skoro až obyčejným) dojmem, ovšem její krása a síla se skrývá především v detailech a samozřejmě v dokonalém zvuku – o tom ale až později.
Hlava nástroje nese pouze stříbrné logo Gibson a klasický plastový zvoneček kryjící výztuž krku. Orientační značky na hmatníku jsou také "obyčejné" perleťové tečky, lemování těla a krku je rovněž strohé a decentní. Velmi decentní je i lemování rozety a vrchní desku opatřenou nitrocelulózovým lakem před razantními zásahy vašeho trsátka chrání želvovinový pickguard. Zmíněná strohost a decentnost zdobení, ale nakonec ve výsledku dokonale funguje a kytara má díky tomu své specifické kouzlo. Výrobce osazuje kytaru továrními strunami o síle 0.12, můžeme tedy směle hrát.
Jak to hraje?
Krátce řečeno... je to paráda! Velmi barevný zvuk, plný a sytý v basech, konkrétní a průrazný ve středech a zvonivý ve výškách. Kombinace smrku a ořechu poskytuje teplý, příjemný tón. Obrovská dynamika nástroje a dlouhý sustain pak dělají ze hry skutečný požitek. "Dvanáctky" struny perfektně sedí hře akordových beglajtů, rychlejší prstovou techniku ale už trochu "nestíhají" a tomuto hernímu stylu by určitě slabší struny prospěly. Kvalitní 0.10 nebo 0.11 by jistě rozehrály i další rejstříky, které nástroj bezesporu má. "Dvanáctky" sice hrají silně a hlasitě, ale občas trochu přehlušují sami sebe, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že kytara má trochu tenčí tělo, než bývá u dreadnoughtu zvykem. Zvuk se ale určitě ještě trochu změní, neboť celomasivní nástroj přeci jen potřebuje nějaký ten čas na rozehrání a "dotažení" ke konečnému zvuku. Dohmat je pohodlný, kytara perfektně ladí v oktávách i polohách. Profil krku dobře sedí v ruce a ani po několika hodinách hraní nikde nic netlačí, nepřekáží ani nebolí.
Co se elektroniky týče, tak snímač L.R.Bags svou práci odvádí znamenitě – a ani na chvíli mi nechyběla možnost nějaké širší úpravy zvuku. Jediný ovladač Volume naprosto stačil a v případě nějaké nutkavé potřeby nakroutit nějaký jiný zvuk, než je přirozený a pouze zesílený zvuk nástroje, bohatě postačí korekce na zesilovači. Ani obavy ze zpětné vazby nejsou na místě, žádnou jsem v průběhu testu nezaznamenal.
Závěr
Psát zde o špičkovém zpracování je v případě kytar Gibson trochu zbytečné a tak jen doplním, že za svých bezmála čtyřiačtyřicet tisíc dostáváte skvěle znějící nástroj s ušlechtilým rodokmenem, který nedává svou cenu najevo přemírou luxusního zdobení a vybavení, ale sází na elegantní jednoduchost a nadprůměrně dobrý zvuk. A jako třešničku na dortu dostanete ke kytaře i luxusní kufr.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.