Gibson: když něco rozeberem, tak leda buldozerem
Na elpíčko nechal přidělat robotické kolíky, jeho napodobováním riskujete žalobu a stvořil překombinovaný Firebird X, aby jich pak stovky nechal přejet bagrem. Odchod kontroverzního ředitele Henryho Juszkiewicze toho příliš nezměnil. Gibsonu je vzhledem k některým jeho krokům, stejně jako bezradnému DC Comics válcovanému Marvelem, pořád hodně těžké fandit. Pojďme se k poslední kontroverzní události ještě jednou vrátit.
Záběry housenkového pásu přejíždějícího po neprodejných nástrojích samozřejmě nepořídil nikdo z PR oddělení a nepochází ani z interní dokumentace. Záznam vynesl dnes už bývalý zaměstnanec BJ Wilkes. Podle něj společnost neprodejné křápy zničila, aby je mohla odepsat z účetních knih ještě před koncem fiskálního roku.
Společnost se hájí, že „izolovanou várku Firebirdů X z let 2009 až 2011 nešlo zachránit kvůli poškozeným a nebezpečným součástem, nemohla je nijak využít a zničila je přiměřeně.“ V tomto jí ještě Wilkes přitakává. „Kvůli spoustě kazů nemohla být dřeva (ořech a javor, pozn. aut.) využita jinak. Je to příšerná kytara plná softwaru na úrovni Windows 98.“ V této souvislosti server Music Radar připomněl vedle autotuneru především podivně se chovající snímače, matoucí soustavu přepínačů a Bluetooth.
Jde tedy o dvojí mrhání. Vedení vyplýtvalo časem špičkových odborníků na ležák, který úplně ignoruje kontext značky Gibson a je především mizerně udělaný a zbytečně složitý. Přitom tento zmetek není důsledkem ani ne tak neschopnosti inženýrů jako spíš arogance managementu, který ani vlastním vývojářům nevěřil, že jako vždy odvedou skvělou práci a zjevně ani jejich profesi nerozuměli. Navíc součásti Firebirdu X nelze ani jinak zužitkovat. Tohle bolí. Velkolepá zkáza stovek zánovních kytar je spíš zástupný problém.
Wilkes však na hospodaření Gibsonu kritizuje něco úplně jiného. „Viděl jsem, jak kvůli drobným vadám nechal denně rozřezat deset, dvacet ES kytar s finišem, které byly připravené k expedici.“ Nikdo si nedovolil dát jim relic úpravu, věnovat je charitě nebo je předělat na jiné nástroje, protože se bál ztratit práci. Toto je prý ve společnosti silně zakořeněné.
Na to konto nový „džínový“ ředitel James „JC“ Curleigh oznámil, že obnoví nadaci, která daruje tisíce kytar školám a charitám za třicet milionů dolar. Pro začátek údajně po následujících tisíc dní věnuje jednu kytaru denně. Přitom všechen výtěžek společnost plánuje dát na hudbu, aby Gibson „dostál závazku vracet (společnosti) něco nazpět, podporovat podfinancované hudební vzdělávací programy, posilovat hudební kulturu a podporovat tvorbu hudby.“
Ať už se jedná o skutečný obrat ve firemní politice, nebo (pravděpodobněji) pokus zvrátit uniklým videem podpořený negativní mediální obraz Gibsonu, je brzy na jakékoliv závěry a nezbývá než zmíněných tisíc dní počkat. Až po uši zadlužený Gibson z nejhoršího pořád ještě není venku. A (bez ohledu na 40% podíl na světové produkci hudebních nástrojů), jestli dál jeho vedení bude přehlížet názor svých vlastních inženýrů, ani hned tak nebude.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.