Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Gladiátor se železným srdcem: Laney Ironheart IRT120H

Britská značka Laney, patřící neodmyslitelně do velké čtyřky anglických výrobců zesilovačů (Marshall, Vox, Laney a Orange), působí na světovém trhu s hudebními nástroji už hezkou řádku let. Majitel společnosti Lyndon Laney (původně baskytarista) založil firmu Laney Amplification v roce 1967 a dobrá pověst jeho aparátů se v době překotného hudebního kvasu rychle rozšířila po celých britských ostrovech. Začátkem 70. let si výrobky z dílny v západoanglickém West Midlands našly cestu také na zámořskou hudební scénu, kde v té době byla po zesilovačích britské provenience velká poptávka.

V průběhu více než čtyřiceti let existence firmy si zesilovače s logem Laney oblíbila řada špičkových muzikantů – v současné době jsou to například Tony Iommy z Black Sabbath, Rich Ward – kytarista ze Stuck Mojo, Daniel Linde (HIM), kytarový kouzelník Mattias IA Eklundh nebo úderná dvojka Adam Dutzkiewicz a Joel Stroetzel z našlápnutých Killswitch Engage.

Nynější portfolio firmy čítá velkou řadu kytarových a basových zesilovačů, kabinetů a komb – já jsem měl možnost si zahrát na vlajkovou loď série Ironheart, stodvacetiwattovou celolampovou hlavu Laney IRT120H.

Popis

Šasi zesilovače vyznává převážně černou matnou barvu – kromě koženky je v tomto odstínu vyveden také přední a zadní panel, ochranné rohy, potenciometry, madla i obě kovové sítě chránící elektronky a trafa. O to víc kontrastněji a přehledněji působí bílé popisky a rysky knobů a jednoduché logo Laney s bílým fontem.

Ironheart 120 je tříkanál a tomu samozřejmě odpovídá i osazení předního panelu, který je vizuálně rozdělen dvěma paralelními řadami potenciometrů. Zcela vlevo je umístěn vstupní konektor, horní řada ovladačů začíná on/off přepínačem pre-boost, následuje potenciometr pro ovládání stejné funkce a červená ledka informující o aktivaci boostu. Pro Lead kanál je vyhrazen knob Gain, klasické basy, středy a výšky jsou vybaveny funkcí pull (Bass Deep, Mid Shift, Treble Shift), to znamená, že po vytažení jednotlivých potů se nabídka equalizace rozšiřuje o další možnosti. V případě basů se aktivují další spodní frekvence, Mid Shift umožňuje posun do nižších středů a Treble Shift hezky zakulace výšky v případě použití kytary s ostřejšími singly. Ovládaní Leadu uzavírá knob hlasitosti daného kanálu.

Spodní řada ovládacích prvků je určená pro čistý a rhythm kanál se společnými tónovými korekcemi. Nalevo najdeme dvoupolohový switch přepínající mezi oběma mody, za ním je volume pro čistý zvuk, zelená ledka pro tento kanál, ovladač gainu u volby Rhythm, trojice knobů basy, středy, výšky, opět s funkcemi pull shift a hlasitost kanálu Rhythm.

Pravá část hlavního panelu je osazena přepínačem Lead – Clean/Rhythm s dvojicí led diod a následují čtyři potenciometry zařazené ke koncové sekci aparátu. První pot s označením Dynamics ovlivňuje chování, barvu tónu a rychlost odezvy koncového stupně v basovém spektru. Ovladač Tone je určen pro korekci vyšších středů, funkci potenciometru Reverb asi není třeba popisovat a posledním knobem Watts nastavujeme celkovou hlasitost koncového zesilovače. Zcela vpravo jsou umístěny přepínače Standby a Power s dvojicí červených diod.

Na zadním panelu Ironheartu nalezneme vstup pro síťovou šňůru, pojistku 1A, přepínač mezi typem koncových lamp EL34/6L6, return a send efektové smyčky s třípolohovým přepínačem (vypnuto, 0dB a -10dB), vstup pro čtyřcestný footswitch Laney FS4-IRT (pětikolík DIN, přepíná jednotlivé kanály, Reverb a Boost) a dvojici stereo vstupů jack pro připojení klasických footswitchů jako např. Laney FS2 apod. Pro připojení beden slouží celkem pět výstupů s možností zapojení 1x4ohm boxu, 1x8ohm, 1x16ohm nebo 2x8ohm a 2x16ohmových kabinetů.

Zesilovač je osazen čtyřmi předzesilovacími triodami ECC83 (první Hi Grade, zbytek Selected) a stejným počtem ručně vybíraných koncových lamp 6L6 TAD (Tube Amp Doctor - nadstandardně kvalitní elektronky s minimální mikrofoničností a stabilním výkonem), což svědčí o velmi pozitivním přístupu výrobce k této modelové řadě. Výkonové elektronky 6L6 lze zaměnit za typ EL34, viz. přepínač na zadním panelu. Zvláštností tohoto modelu je toroidní napájecí trafo, což by mělo mít dobrý vliv na snížení šumu.


Zvuk

Už z designu a konfigurace prvků na předním panelu je patrné, že Laney Ironheart IRT 120H je určen především vyznavačům razantnějších hudebních směrů. Z toho důvodu jsem jej rovnou zapojil do boxu Marshall Mode Four 4x12, osazeného 100 wattovými reproduktory Celestion K100.

Kanál Clean

Ještě před vlastním popisem čistého zvuku tohoto zesilovače musím předeslat, že mám lehkou nedůvěru ke clean kanálům high gainových multikanálových aparátů. Už několikrát jsem při zkoušení tohoto typu zesilovačů narazil na omezené zvukové kvality u cleanu. Dost často je to zřejmě daň za snahu o maximálně variabilní koncepci aparátu, jenž by podle výrobců měl sice zvládat spoustu zvukových poloh, ale ne vždy jsou si jednotlivé kanály kvalitativně rovny.

O to víc mě překvapil Ironheart po zapnutí clean modu a zapojení staršího strata Hamer se singly Lindy Fralin a kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan Screaming Demon. Takhle masivní a frekvenčně vyvážený čistý zvuk jsem z vícekanálového high gain aparátu už dlouho neslyšel.

Při aktivovaném krkovém singlu šel z bedny mohutný, konkrétní a plný zvuk, který mi vzdáleně připomínal sound starého Hiwattu kříženého s Voxem. Výborná dynamika, exceletní headroom a absolutně pevné basy bez známky blátivosti.

Při kombinaci singlů krk/střed se v celé kráse ukázala funkčnost pull modu u potenciometru výšek a možnosti knobu Dynamic. Pouze s touto dvojicí korekcí bylo možno nastavit velkou paletu použitelných zvuků a to i v případě použití humbuckeru – tady samozřejmě více vylezly středy a basy neměly v porovnání s krkovým singlem takovou čistotu, ale k tomu není kobylkový humbucker většinou primárně určen. Dalším příjemným překvapením byla aktivace Pre-boostu, který signál ideálně nakopnul a především u singlů dostal zvuk další dimenzi. Tak tohle se Laneymu opravdu povedlo.

Kanál Rhythm

Od lehkého crunche po hodně saturované zkreslení. To je věta, kterou bych charakterizoval tento kanál. Stejně jako mod Clean, tak i Rhythm ctí charakter nástroje, zvuk je pevný, čitelný, barevný a s velkým objemem.

Decentně nakreslené zvuky fungují dobře se singly i humbuckery, střední úroveň zkreslení pokryje škálu počínaje blues, popem až po hard rockové riffy. Aparát dobře reaguje na práci s volume potem u kytary - při potlačené hlasitosti můžeme zabrousit do světa funku nebo fusion a se silnějším humbuckerem, gainem někde za polovinou dráhy, mírně staženými středy a s pomocí malého nakopnutí Pre boostem se dostáváme do teritoriálních vod beglajtů Metallicy.

Velkou variabilitu lze v případě frekvenčních úprav dosáhnout využitím Pull Shiftů v kombinaci s potenciometrem Tone a zařazením Pre boostu. Díky posledně jmenovanému je možné si více pohrát i s nastavením Gainu. U podladěných a sedmistrunných kytar bych byl opatrnější při volbě míry zkreslení v kombinaci s Bass Deep. Pokud to s oběma korekcemi přeženete, může se vytratit konkrétnost zvuku.

Kanál Lead

Tady se dostáváme ke zvuku, který bych nazval termínem "nukleární" – množství zkreslení je obrovské, už při Pre boostu a Gainu na polovinu jsem měl pocit, jakoby se do zvukového řetězce zapojil ještě Tube Screamer, ale bez ořezaných basů a placatých výšek. Oproti předchozímu kanálu má Lead více středů a méně vyšších frekvencí.

I u extrémního zkreslení pracuje celá equalizační sekce na výbornou, jednotlivé noty v sólech jdou hezky za rukou, power akordy mají razanci, potřebný objem a tah a bez námahy se prosazují v kapele.

Aparát má průrazné basy, hezky nabíhá do zpětné vazby a sustain je dlouhý s přirozeným dozníváním. Škoda, že jsem neměl možnost vyzkoušet hlavu také s kabinetem osazeným Celestiony Vintage 30, mám pocit, že by mu to slušelo.

Stejně jako u podobně koncipovaných high gain zesilovačů je dobré si dát pozor (u Lead i Rhythm kanálu) při nastavování Gainu v závislosti na basech, méně v tomto případě znamená více. Laney hraje zcela použitelně i v základním nastavení všech korekcí na polovinu.

Plus

zvuk, variabilita, korekce, velkým překvapením je i čistý kanál, výborný digitální reverb, srozumitelně navržené ovládací prvky, funkce Pre boost, možnost využití lamp EL34/6L6, footswitch v ceně, rozumná váha, skvělý poměr cena/výkon

Minus

efektová smyčka není vypínatelná footswitchem, pro někoho možná společné korekce pro Clean a Rhythm kanál

Laney Ironheart IRT120H rozhodně není jen aparátem pro metalisty, je to dobře navržený a zpracovaný zesilovač, disponující velkou variabilitou a poctivým lampovým zvukem. Sériová efektová smyčka si rozumí s krabičkami i rackovými multiefekty a navíc je tu i volba bypass. Vzhledem k výše popsanému mi cena zesilovače, která se v Česku pohybuje okolo 19 000 Kč, přijde více než adekvátní.

Nechci nikomu radit na co by měl nebo neměl hrát, ale pokud budete mít možnost si někde Ironhearta vyzkoušet, tak toho využijte, je to (aspoň podle mého názoru) hodně velká porce muziky za poměrně slušné peníze.

Tagy Laney Laney Ironheart IRT120H

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY