Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Kejmar -

Godin A4 Ultra je jako Belmondo

Kanadská společnost Godin je proslulá nejen svými akustickými nástroji, ale také svou řadou hybridních kytar, jejichž funkce udivují a překvapují leckteré odborníky z řad hudebníků. Jednou z této řady je i čtyřstrunná poloakustická bezpražcová baskytara Godin A4 Ultra Natural SG Fretless.

Při prvním pohledu na tento nástroj si možná řeknete – a ne neprávem – že to je docela ošklivá baskytara. Nutno říci, že konstruktéři Godinu se s tvarem těla moc nepárali a vytvořili cosi, co připomíná lehce slisovaný dreadnought s výřezem. Ale jak známo, ani Belmondo nebyl žádný krasavec, a přesto ho lidé milují. Stejně tak se vám to může přihodit i s touto baskytarou.

Samozřejmostí pro tyto nástroje je kvalitní textilní obal v khaki barvě, šitý přesně "na tělo" baskytary. Ačkoliv jde o pololubovou baskytaru, nečekejte žádné velké odlehčení oproti klasické elektrické baskytaře. Tělo Godin A4 Ultra je dvoukomorové a je zhotoveno ze stříbrného kanadského javoru s masivním smrkovým topem, který dodává kytaře pevný a jasný tón. Tento dvoukomorový design navíc výborně odolává vazbám a rušivým rezonancím z pódiových reproboxů. Šroubovaný krk je javorový s ebenovým hmatníkem. Hmatník má na horní hraně vyznačeny nejen intervaly, ale i pozici pražců, což je velmi praktické pro orientaci. Menzura vychází na 840 mm v pražcové i bezpražcové verzi. Šířka nultého pražce je 38mm v bezpražcové verzi. Masivní mahagonová kobylka s oddělenými výřezy pro struny používá stejný systém uchycení strun jako akustická kytara.

Daleko nejzajímavější je ovšem systém snímání zvuku a jeho distribuce. Krom klasického jackového výstupu pro piezo najdeme na boku kytary také výstup pro magnetický snímač, a nakonec 13ti-pinový výstup do kytarového (v tomto případě baskytarového) syntezátoru či počítače, s možností jeho ovládání přímo z nástroje! A4 Ultra používá dva typy snímačů zároveň – klasický podkobylkový piezo snímač a magnetický singl Lace Sensor. Přičemž je na hráči, zda zvolí jeden, druhý nebo oba dva snímače, mezi kterými navíc lze volit poměr.


V horní části těla najdeme sofistikovaný ovladač zvukového výstupu. Skládá se z dvou tlačítek (UP a DOWN) pro ovládání syntezátoru (při zapojení 13pin výstupu), mezi kterými najdeme přepínač středového pásma (700/1200 Hz). Vedle je v řadě umístěno pět slide potenciometrů, odshora: Guitar volume pro ovládání hlasitosti, ekvalizační potenciometry Treble-Mid-Bass, a Synth volume pro ovládání hlasitosti na syntezátoru (počítači). Při zapojení akustického nebo 13pinového výstupu slouží Guitar volume jako balance mezi signálem z piezo a magnetického snímače. Sestavu doplňují otočné potenciometry pro hlasitost a tónovou clonu, umístěné na horní hraně těla.

Co se týče možností nastavení zvuku, je tento hybrid téměř nedostižný jakýmkoliv jiným nástrojem, a to nejen v této třídě. Konstruktéři Godinu se totiž nechali inspirovat kultovním kytarovým syntezátorem Roland GR-1 a s pomocí společnosti RMC Pickups vytvořili modifikovanou verzi snímacího systému RMC Polydrive, vytvořenou a testovanou na míru pro tuto sérii hybridních kytar pod názvem Multiac. Ta je neustále zdokonalována a vylepšována. Otázkou zůstává, zda takto sofistikovaný systém není celému nástroji spíše na škodu. Samotné hraní je nicméně velmi pohodlné, hlazené tovární Flatwoundy dobře kloužou po hmatníku a vytvářejí skvělé slidy, které budí dojem plně akustické hry.

Bezpražcová A4 nebo A5 Ultra se výborně hodí zejména pro jazzmany, bluesmany a alternativní hudební žánry, pražcová i do rocku a tvrdší muziky. Harcovníci studiového nahrávání pak jistě ocení široké možnosti nastavení zvuků pohodlně a rychle jedním prstem na samotné kytaře, což u akustických a elektroakustických baskytar bývá většinou tvrdým oříškem. Každopádně, tento hybrid je opravdu výjimečný kousek, který je nejen ochoten, ale hlavně schopen, vám splnit všechna vaše tajná "zvuková" přání.

Tagy Godin A4 Ultra Godin

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tomáš Kejmar
Absolvent Střední průmyslové školy Strojnické v Praze, už od mládí tíhl k muzice. Hraje na kytaru, baskytaru a tenorové banjo. Od školní kapely se dostal až k tvorbě písňových textů (Denisa Kubová, Miluška Voborníková, David Král, Sunny..). Hrál v několika rokenrolových kapelá…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY