Godin A4 Ultra je jako Belmondo
Kanadská společnost Godin je proslulá nejen svými akustickými nástroji, ale také svou řadou hybridních kytar, jejichž funkce udivují a překvapují leckteré odborníky z řad hudebníků. Jednou z této řady je i čtyřstrunná poloakustická bezpražcová baskytara Godin A4 Ultra Natural SG Fretless.
Při prvním pohledu na tento nástroj si možná řeknete – a ne neprávem – že to je docela ošklivá baskytara. Nutno říci, že konstruktéři Godinu se s tvarem těla moc nepárali a vytvořili cosi, co připomíná lehce slisovaný dreadnought s výřezem. Ale jak známo, ani Belmondo nebyl žádný krasavec, a přesto ho lidé milují. Stejně tak se vám to může přihodit i s touto baskytarou.
Samozřejmostí pro tyto nástroje je kvalitní textilní obal v khaki barvě, šitý přesně "na tělo" baskytary. Ačkoliv jde o pololubovou baskytaru, nečekejte žádné velké odlehčení oproti klasické elektrické baskytaře. Tělo Godin A4 Ultra je dvoukomorové a je zhotoveno ze stříbrného kanadského javoru s masivním smrkovým topem, který dodává kytaře pevný a jasný tón. Tento dvoukomorový design navíc výborně odolává vazbám a rušivým rezonancím z pódiových reproboxů. Šroubovaný krk je javorový s ebenovým hmatníkem. Hmatník má na horní hraně vyznačeny nejen intervaly, ale i pozici pražců, což je velmi praktické pro orientaci. Menzura vychází na 840 mm v pražcové i bezpražcové verzi. Šířka nultého pražce je 38mm v bezpražcové verzi. Masivní mahagonová kobylka s oddělenými výřezy pro struny používá stejný systém uchycení strun jako akustická kytara.
Daleko nejzajímavější je ovšem systém snímání zvuku a jeho distribuce. Krom klasického jackového výstupu pro piezo najdeme na boku kytary také výstup pro magnetický snímač, a nakonec 13ti-pinový výstup do kytarového (v tomto případě baskytarového) syntezátoru či počítače, s možností jeho ovládání přímo z nástroje! A4 Ultra používá dva typy snímačů zároveň – klasický podkobylkový piezo snímač a magnetický singl Lace Sensor. Přičemž je na hráči, zda zvolí jeden, druhý nebo oba dva snímače, mezi kterými navíc lze volit poměr.
V horní části těla najdeme sofistikovaný ovladač zvukového výstupu. Skládá se z dvou tlačítek (UP a DOWN) pro ovládání syntezátoru (při zapojení 13pin výstupu), mezi kterými najdeme přepínač středového pásma (700/1200 Hz). Vedle je v řadě umístěno pět slide potenciometrů, odshora: Guitar volume pro ovládání hlasitosti, ekvalizační potenciometry Treble-Mid-Bass, a Synth volume pro ovládání hlasitosti na syntezátoru (počítači). Při zapojení akustického nebo 13pinového výstupu slouží Guitar volume jako balance mezi signálem z piezo a magnetického snímače. Sestavu doplňují otočné potenciometry pro hlasitost a tónovou clonu, umístěné na horní hraně těla.
Co se týče možností nastavení zvuku, je tento hybrid téměř nedostižný jakýmkoliv jiným nástrojem, a to nejen v této třídě. Konstruktéři Godinu se totiž nechali inspirovat kultovním kytarovým syntezátorem Roland GR-1 a s pomocí společnosti RMC Pickups vytvořili modifikovanou verzi snímacího systému RMC Polydrive, vytvořenou a testovanou na míru pro tuto sérii hybridních kytar pod názvem Multiac. Ta je neustále zdokonalována a vylepšována. Otázkou zůstává, zda takto sofistikovaný systém není celému nástroji spíše na škodu. Samotné hraní je nicméně velmi pohodlné, hlazené tovární Flatwoundy dobře kloužou po hmatníku a vytvářejí skvělé slidy, které budí dojem plně akustické hry.
Bezpražcová A4 nebo A5 Ultra se výborně hodí zejména pro jazzmany, bluesmany a alternativní hudební žánry, pražcová i do rocku a tvrdší muziky. Harcovníci studiového nahrávání pak jistě ocení široké možnosti nastavení zvuků pohodlně a rychle jedním prstem na samotné kytaře, což u akustických a elektroakustických baskytar bývá většinou tvrdým oříškem. Každopádně, tento hybrid je opravdu výjimečný kousek, který je nejen ochoten, ale hlavně schopen, vám splnit všechna vaše tajná "zvuková" přání.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.