Godin Session Black Burts SGRN snese i extrémní hi-gain
Kromě hokeje a jistých reklamně omílaných léčivých přípravků Kanada světu dala také kvalitní, pečlivě zpracované a z hlediska technologie snímání zvuku nezřídka až revoluční kytary. Firmu Godin založil v roce 1972 kytarista a konstruktér Robert Godin jako továrnu vyrábějící kytarové komponenty pro nejrůznější zavedené značky. Od roku 1982 se však věnuje výhradně vlastním nástrojům a do rozvětvené rodiny Godin dnes patří i značky Norman, Seagull, La Patrie, Art & Lutherie a Simon & Patrick. Firma si ve světě kytar záhy vydobyla slušné renomé a na rozdíl od mnoha jiných firem nikdy nedala ani malou část své výroby na pospas asijské pásové produkci a své nástroje stále vyrábí toliko v Kanadě a USA. Nástroje Godin sice díky tomu spadají cenově spíše do střední a vyšší cenové třídy, ale zase za své peníze dostáváte prvotřídní kvalitu a také jedinečný, ušlechtilý zvuk i vzhled. A že to s těmi cenami vůbec nemusí být až tak závratné, dokazuje modelová řady kytar Godin: Performance Series. Kytary z této řady si zachovávají vysokou kvalitu zpracování, jsou vyráběny z velmi kvalitních materiálů a to co je činí cenově dostupnějšími je pouze osazování firemními snímači a hardwarem, narozdíl od luxusnějších řad, na kterých najdeme např. snímače EMG či Seymour Duncan a kupříkladu mechaniky Wilkinson. Že ovšem ani tento fakt neubírá kytarám z této řady na vynikající kvalitě a hratelnosti si povíme na následujících řádcích...
Jak to vypadá?
Popisovat kytary Godin je tak trochu oříšek, neboť většina modelů vždy pouze vychází z nějaké určité předlohy (Stratocaster, Telecaster, Les Paul apod.), ale také téměř vždy obsahuje i nějaký osobitý prvek, který tyto nástroje činí okamžitě rozpoznatelnými v záplavě typově podobných kytar. Godin Session tedy tvarově vychází ze Stratocastera, který má ovšem v podání Godinu lehce štíhlejší tvary a o něco málo delší horní roh, díky čemuž kytara ještě lépe sedí na těle hráče a nikam nepřepadává. Tělo je vyrobeno z kanadské lípy a nese elegantní matnou povrchovou úpravu označovanou jako Black Burst (v tomto případě se jedná o lehce transparentní černý lak pod kterým se dá spíš jen tušit, než vidět kresba dřeva). Ta kontrastuje s bílým, třívrstvým a lehce stylizovaným pickguardem na kterém jsou osazeny dva single snímače Godin GS-1.
Humbucker Godin je připevněn na tělo kytary, stejně jako pětipolohový přepínač snímačů a potenciometry Volume a Tone. Toto netradiční uspořádání je dalším specifickým prvkem, který odlišuje tuto kytaru od podobných strato-klonů a působí pro někoho možná trochu nezvykle až roztříštěně, ale na druhou stranu - proč ne? Tremolo je jednozvratné, rovněž firemní a v továrním osazení se třemi pružinami (čtvrtá je přiložena v gigbagu) funguje naprosto bez problémů. Potenciometr Volume má plynulý a lehký chod a jeho umístění přímo vybízí k hraní tzv. houslových tónů. Potenciometr Tone má také lehký chod, ovšem na můj vkus až příliš, což vzhledem k tomu, že zároveň funguje jako push/pull přepínač je trochu problém, neboť budete-li si chtít rozepnout cívky humbuckeru, můžete si lehce rozhodit nastavení tónové clony. Ale to už je jen puntíčkářský detail.
Jak jsem právě uvedl, cívky humbuckeru se dají rozpojit a tím můžeme mít rázem kytaru rázem osazenou třemi singly...tudíž zvukové spektrum této kytary je velmi bohaté. Pojďme se podívat na krk... Ten je vyroben z javoru a je přelakován hebkým matným lakem, díky čemuž je pohyb po něm veskrze příjemný. Hmatník je palisandrový a je osazen 22 pražci. Vše dokonale zabroušené, začistěné, vyleštěné, radost hrát. Nultý pražec má šířku 42,8mm. Krk má profil mělkého C, k tělu je přišroubován a menzura kytary činí 648mm. Jediné místo na kytaře lakované tvrdým lakem je hlava (konkrétněji její přední strana, zadní je matná stejně jako krk a je na ní vyraženo sériové číslo nástroje). Kytara je osazena mechanikou Godin, která je stejně jako veškerý hardware chromovaná, chodí lehce a i při razantnější hře či použití páky tremola spolehlivě drží ladění.
Jak to hraje?
Každý kdo měl někdy v ruce nějakou kytaru Godin mi jistě dá za pravdu, že v jejich zvuku je cosi specifického, podle čeho se dají poznat třebas i se zavázanýma očima. Není to sice tak charakteristický sound, jakým oplývají kupříkladu kytary Fender či Gibson, ale přesto jsou dobře rozpoznatelné. Je to do jisté míry určitě dáno tím, že tyto kytary jsou vyráběné zkušenými profesionály, kteří nástroje vyrábějí s láskou a věnují jim dostatečnou péči nejen při počátečním výběru materiálů, ale po celou dobu výrobního procesu. A když se kvalitní materiál setká s kvalitním zpracováním a pečlivostí, výsledek nemůže být jiný než dobrý, rozpoznatelný zvuk. Nejinak je tomu i u této kytary. Už při vybalení z (mimochodem velice luxusního a celkově velmi pěkného) gigbagu, který je v ceně kytary, si vás kytara získá nejen svým netradičním vzhledem a sympatickou váhou (cca stejnou jako běžný Stratocaster), ale i svým plným a bohatým zvukem již při hraní nasucho. Po zapojení do zesilovače se o vytříbeném zvuku jen znovu přesvědčíte.
Všechny tři snímače mají vyvážený zvuk a dobře se doplňují. Při rozpojení humbuckeru sice nedocílíme tak úplně typický zvuk Stratocastera, ale o to myslím ani firmě Godin nejde. Ostatně, kdo hledá zvuk Stratocastera, může si koupit originál... Godin nabízí svůj specifický zvuk (tím nemyslím horší nebo lepší) a ten zde bezpečně nalezneme. Osobně se mi nejvíc líbil zvuk humbuckeru a také jeho spojení se sousedním singlem. I při hraní na rovné korekce ekvalizéru byl zvuk bohatý, konkrétní a použitím ekvalizace se už jen vylepšoval a ještě více dobarvoval. Opravdová paráda ovšem nastala při přepnutí z kanálu Clean na kanál Crunch. To jsem lezl blahem po zdi... :-) Nádherný nakřáplý, ale přitom stále čitelný zvuk, ideální nejen na doprovod, ale i na bluesová či bluesrocková sóla. Tlustý, táhlý tón, jdoucí pěkně za rukou, umocněný lampovým zesilovačem... skutečná lahůdka.
Skoro se mi ani nechtělo kazit tuhle nádheru přidáváním gainu, nicméně tahle kytara není jen do jednoho žánru a musím říct, že i našlápnutý gain ji nerozhodil a kytara by se rozhodně ve světě "těžkého kovu" neztratila. Ani extrémní hi-gain nebyl pro kytaru tak úplně nestravitelný, nicméně pro žánr vyloženě vyžadující takový zvuk bych asi volil přeci jen jiný nástroj. Jinak si kytara skvěle rozumí jak s lampovým (to především), tak i s tranzistorovým zesilovačem a její využití je skutečně široké. Snad vyjma zmíněných extrémních odnoží metalu se kytara blýskne v jakémkoliv stylu a vy s ní...
Závěr
Říká se, že firma Godin své zaměstnance velmi dobře platí a to hned z několika důvodů... Jednak aby jí zkušení kytaráři a jiný odborný personál neutíkali ke konkurenci a jednak proto, že ví, že dobře ohodnocený pracovník podává mnohem lepší výsledky a odvádí vysoce kvalitní práci. A v případě Godinu se to asi 100 % vyplácí, neboť na jejich nástroje je radost hrát i pohledět. Vše je dokonale zpracované, funkční, s osobitým zvukem a navíc dělané s láskou... prostě Godin.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.