Přejít k hlavnímu obsahu
David Dvořák - St, 12.02.2014 - 09:34

Godin Shifter 5: parádnice v bílých podkolenkách

Elektrickou baskytaru Godin Shifter 5 používám už bez mála rok – a přirostla mi skutečně k srdci. Dopředu tedy připouštím, že má slova nemusí být úplně objektivní. Prostě není to jenom "bezduchá parádnice v bílých podkolenkách", to dřevo vážně hraje.

Kanadského výrobce Godin, který stále vyrábí výhradně doma v Kanadě, případně montuje v USA, není třeba dlouze představovat. Tělo basy Godin Shifter 5 vychází z tvaru těla Fender Precision Bass a je vyrobeno z kanadské lípy s topem z vlnkovaného javoru. Krk je z jednoho kusu kanadského javoru (dle výrobce Rock Maple) a je k tělu přišroubován šesti šrouby. Hmatník má rádius 16“ a je z palisandru. Nástroj má menzuru 864 mm a 22 pražců. Tato basa není žádné pírko, váží 4,6 kg, a tak se při dlouhém hraní krapet pronese.

Šířka nultého pražce, který je vyroben ze syntetické kosti, je dle výrobce 44,5 mm; nevím, jakým způsobem se tento parametr přesně měří, protože ať měřím, jak měřím, stále mi vychází na nultém pražci 46 mm, ale jak říkám, možná mám jen špatnou metodiku. Rozteč strun na kobylce je dle mého měření 17 mm a na posledním 22. pražci je 15 mm. Profil krku mi ze začátku přišel trochu masivnější (tlustší) než například u baskytar Ibanez, ale ze zkušenosti mohu říci, že šlo jen o zvyk. Po pár hodinách hraní mi byl krk příjemný a pohodlný.

Hardware nástroje je chromovaný a konstrukčně kvalitní, to samé ovšem nemohu říci o povrchové úpravě. Na hardwaru se velmi rychle projevuje působení potu, které způsobí ztrátu lesku, zešednutí a oxidaci povrchu. Tento nešvar je znát hlavně na kobylce a potenciometrech, na ladících mechanikách jsem oxidaci nezaznamenal. Kobylka je docela masivním kusem kovu a umožňuje protažení strun standardně skrz kobylku, nebo skrz tělo, což ještě trochu vylepší sustain. Ladící mechaniky jsou klasické otevřené ala Fender a ladění drží velice dobře.

Povrchová úprava dřevěných částí je provedena opravdu velice pěkně. Tělo je lakováno lesklým transparentním lakem, pod kterým je velice pěkný vintage burst, v němž nádherně vyniká kresba topu z vlnkovaného javoru. Basa díky této úpravě vypadá opravdu luxusně. Krk je lakován standardně matným lakem, který nijak nebrzdí levou ruku. Hlavice je zepředu lakována lesklým transparentním a zezadu matným lakem stejně jako zbytek krku.

Takto Pepa Červinka z UJD vidí sestřičku Godin Shifter 4 Trans Cream...


Nástroj byl už z výroby dobře seřízený a hned po vybalení a naladění jsem na něj mohl začít rovnou hrát. Osazen je třemi pasivními single-coil snímači Godin, ve velikosti soap bar s AlNiCo magnety a velkými pólovými nástavci. Umístění snímačů je podobné jako na kytaře Fender Stratocaster. Takovéto osazení je u baskytar méně časté, ale velice zajímavé, dává totiž nástroji obrovské zvukové možnosti.

Zvuk se ovládá jedním společným volume potenciometrem, společným potenciometrem tónové clony, který je v provedení push/pull a 5polohovým přepínačem. Je přitom znát, že Godin skutečně používá kvalitní materiály, protože basa výborně hraje, rezonuje a i na "sucho" je celkem hlasitá.

Použité snímače z dílny Godin mají docela pěkný zvuk a jejich signál je spíše slabší, ale možná i díky slabšímu signálu snímačů je ve výsledném zvuku znát skvělá práce, kterou na kvalitním dřevě ve firemních dílnách odvedli. Zvuk je dřevitější (opravdovější) a ne sterilní a syntetický jako u některých moderních elektronikou nabytých nástrojů.

Jak už jsem zmínil paleta zvuků je obrovská, 5polohový přepínač umožňuje pět různých zapojení snímačů a díky tónové cloně a její funkci push/pull ještě "bonusovou" šestou možnost. V 1. poloze (nejblíže ke kobylce) je zapojen pouze kobylkový snímač, ve 2. poloze jsou zapojeny kobylkový a prostřední snímač, ve 3. poloze hraje pouze prostřední snímač, ve 4. poloze jsou zapojeny snímače kobylkový a krkový, v 5. poloze jsou zapojeny snímače prostřední a krkový, no a poslední 6. možnost nastane, když necháte přepínač v 5. poloze (nejblíže ke krku) a k němu ještě vytáhnete (pull) potenciometr tónové clony. V ten okamžik se vytažením tónové clony se odpojí prostřední snímač a hraje pouze krkový snímač. Samozřejmě k těmto všem možnostem je stále k dispozici tónová clona.

Co se zvuku jednotlivých snímačů týká, tak kobylkový je pěkně konkrétní a připomíná kobylkový single z Jazz Bass. Prostřední snímač je něco mezi krkovým Jazz Bass snímačem a klasickým Precision Bass snímačem, silný, hutný, teplejší, kulatý a přesto konkrétní. No a krkový, ten dává nejkulatější, nádherně teplý, méně konkrétní zvuk. Je velice příjemný, tak trochu kontrabasový. Nejčastěji využívám právě kobylkový a prostřední snímač, případně jejich kombinaci.

Já osobně jsem si tuto Kanaďanku velice oblíbil a hraji na ni nejčastěji. Stejně jako všechno ostatní je i nástroj otázkou vkusu, ale pokud ještě nemáte jasnou představu o konkrétním nástroji, ozkoušejte i basičku Shifter od Godina…

Moje basička Moje basička
Tagy Godin Shifter 5 Godin
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY