Přejít k hlavnímu obsahu
„Zakázané či ztracené“ nahrávky fiktivní kapely, kterou postihne démon, baví svou plánovanou zvráceností stejně jako celý film. | Foto: Screen Studio 666
„Zakázané či ztracené“ nahrávky fiktivní kapely, kterou postihne démon, baví svou plánovanou zvráceností stejně jako celý film. | Foto: Screen Studio 666
Martin Hošna -

Grohlova láska k metalu na Dream Widow nerezaví

Film Foo Fighters Studio 666 sice nenaplnil komerční očekávání a ani kritika jím nijak okouzlená není, alespoň ale díky němu vznikla fiktivní kapela Dream Widow, pod kterou není podepsaný nikdo jiný než Dave Grohl. Po tanečním období přichází z tábora Foo Fighters další zářez, který zní o poznání přirozeněji než předchozí kejkle Dee Gees.

Ve stínu náhlého odchodu bubeníka Taylora Hawkinse se diskografie Foo Fighters na Spotify rozrostla o další desku, kterou jen leckteří rádioví fanoušci FOO's odkojení Learn To Fly skousnou. Kapela Dream Widov není ale žádná tuctová metalová parta nebo pokračování Grohlova projektu Probot. S ním má ale nakonec společného mnoho. Tehdejší spolupráce odhalila Davea jako milovníka undergroundových velikánů jako Celtic Frost, Cathedral, Venom nebo Napalm Death.

V případě ípíčka Dream Widow se škatulka black metal plní zatraceně výbornými riffy, podladěnými sóly, špinavou rytmikou i neskutečným řevem a vrčením. „Zakázané či ztracené“ nahrávky fiktivní kapely, kterou posedne démon, jsou o poznání rychlejší, naštvanější a lépe zkomponované než na Probot, víc baví svou plánovanou zvráceností –⁠ stejně jako celý film, během něhož spolykáte hektolitry piva a levné pizzy.

Devadesátisekundový vrčivý otvírák Encino zní jako rané skladby Slayer včetně kvílivého sóla, jen aby náhle přichystal půdu pro další zářez Cold, v němž kytary a basy drtivě a pomalu ničí ušní bubínky. Tekoucí studená rudá krev je doslova hmatatelná. Klouzavé tóny a oslnivá sóla připomínají zlatou éru thrash metalu na konci 80. let minulého století. V písni The Sweet Abyss se zlověstný vokál nečekaně objeví, jako by peklo samo vyplivlo Grohlovu partu, aby natočila tu pravou groove metalovou hymnu s podmanivým melodickým refrénem. Skladba Angel With Severed Wings cválá v rytmu kytarové symfonie Iron Maiden, další Come All Ye Unfaithful nebo pomale zlověstná Becoming zase nezapřou barevné instrumentace grungeových devadesátek či zuřivé dupání v rytmu Pantery. Finále Lacrimus dei Ebrius, které zaznělo i ve filmu Studio 666, je pozoruhodná skladba vyžadující opakovaný poslech. Historie metalu se v ní odkrývá v každém taktu od doomových počátků až po progresivní technické sólování v duchu Chucka Schuldinera (Death). Závěr v podobě strašidelných akustických mollových akordů je dokonalou tečkou za tímto ztřeštěným výletem.

Co na desce oceníte jako muzikanti?

Grohlova láska k hudbě je pověstná. Žádný hudební žánr mu není cizí, umí ho naopak posunout ještě o kousek dál. Je až k nevíře, že rockový matador neustále čelí výzvám, jak budoucnost rockového mainstreamu pomalu a jistě měnit. Jedno je ale vždy jisté. Většina Grohlových nápadů a nových písniček má mladistvý elán. Dream Widow tvoří kromě multiinstrumentalisty Grohla klávesák Oliver Roman a kytarista Jim Rot (Fireball Ministry). Z členů Foo Fighters, kteří jinak umírají ve filmu vražednou Grohlovou démonickou silou, přispěl jen klávesák Rami Jaffee v závěrečné Lacrimus dei Ebrius. Dohromady vytvořili nejbláznivější hudební fláky (March of the Insane) plné dupajích kopáků, kyselých kytarových riffů a démonických vokálů, za něž by se ani Devin Townsend nestyděl. I kdyby Dream Widow bylo jednorázovým marketingovým tahem, ostudu rozhodně neudělalo.

Dream Widow

Dream Widow – Dream Widow

Roswell Records, 42:31

Doom/thrash/black metal

90 %

Tagy Foo Fighters Dave Grohl black metal thrash

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Martin Hošna
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslové…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY