Přejít k hlavnímu obsahu
Hofmannův (ego)výlet, tentokrát po globální vesnici, je učebnicovou ukázkou hraní tzv. nad možnosti | Foto: Jiří Birke
Hofmannův (ego)výlet, tentokrát po globální vesnici, je učebnicovou ukázkou hraní tzv. nad možnosti | Foto: Jiří Birke
Jan Hamerský -

Hejty HH: Evžen Hofmann a technika pěti tónů a nedotaženého licku

Letos už jsme mohli vidět prdět Krajča do hlíny i do hrnce na TikToku. Navíc jsou to dva roky od RetroSpektivy. Je proto zcela na místě se jen pro jistotu zeptat, jestli teď, když hudba tak nějak celkově ryje držkou v zemi, kytarista kapely Kryštof Evžen Hofmann náhodou nenašel její nové dno. Klávesák z MYDY Jakub Svoboda alias Nèro Scartch totiž vynesl následující zprávu:

„Avizuji, že v těchto dnech dokončuji mé nové kytarové album, CD s názvem Kytarista po hvězdách. Bude k dispozici od 18. 11. 2020. Album je ještě odvážnější, s vlivy indické, arabské i vážné hudby. Fantazie opět pracovala na plné obrátky. Díky za případný zájem o CD. Pokud tak bude, napiš zde na email. Odešlu i s věnováním… jen uvést komu.“ (Evžen Hofmann, zpráva z 12. 11. 2020)

Dno Hofmann nahmatal už dřív. A teď nemyslím jeho želízka v ohni, wunderkinda, který v devítce hraje Star Wars, nebo Primitiva, jenž marimbu nakopl eurodiscem. Věhlas obojího beztak nepřekročí hranice Moravskoslezského kraje.

Loni však Evžen s manželkou Kateřinou natočili nahrávku mluveného slova a relaxační hudby Jóga Nidra – Cesta do nitra klidu. Jeho Svatost Dalajláma, který letos debutoval albem manter, by se od nich mohl učit. Než se posluchač dozví, jaký je další cvik, spíš upadne do hlubokého kómatu. Prý je to tak v pořádku.

Že o tomhle kousku taky slyšíte poprvé? Není to náhoda. Kytarista z Kryštofu se nejspíš od minula poučil. Pokud nejste ve správně naladěné bublince, ani se nevšimnete, že zrovna něco vydal. Kytaristu po hvězdách i Jógu Nidra si lze dost nestandardně objednat jedině v Hofmannově studiu Taurus Records a na tom samém místě jsou (alespoň prozatím) i dostupné jediné oficiální ukázky. Asi se nechce vystavovat dalším kybernetickým útokům na youtubu. Proč by jinak vypnul diskuzi pod RetroSpektivou?

Samozřejmě se nabízejí i jiná vysvětlení. Může se chránit proti pirátství, snažit se prosadit po vlastní ose bez spojitosti s Kryštofem anebo mít kontrolu nad prodeji nosičů. Jen ten odstup od Bandcampu a podobných přívětivějších streamingových služeb se k „dítěti digitální věku“ moc nehodí, zvlášť pokud hudební materiál je takový, jaký je.

Už při první seanci s Kytaristou po hvězdách mi okamžitě naskočil jiný guitar hero. Nebudu jmenovat. Nahoru ho na chvíli vytáhla známější kapela. Ještě loni děcka učil hrát na kytaru a v Militkém je tak jednu lekci před nimi. Ladičku do ruky nevezme, ale jinak je to odborník na slovo vzatý. Na otázku, jak to, že se ještě neprosadil, nachází stále nové odpovědi.

Nový Hofmannův (ego)výlet, tentokrát po globální vesnici, je opět učebnicovou ukázkou hraní tzv. nad možnosti; techniky pěti tónů, nedotažených licků a kolísajícího tempa. Tohle všechno navíc ještě zvýraznil použitými backing tracky – euro paletami: jsou ploché, fádní a dneska jimi kde kdo šperkuje kdejakou trendy pí_ovinu.

„Otíku, senzační film! Rumunskej! Máš lístek? To musíš vidět. (…) Je to trochu cestopisný a trochu erotický. Já bych na to šel ještě jednou, ale nemůžu. Musím se koukat na besedu o hovězím dobytku. Ten můj křáp zas nějak neukazuje.“ (Vesničko má středisková)

Kdokoliv jiný, kdo by se pustil do podobných nadlimitních sól a tvářil se při nich jako spasitel hudby, by ostatním muzikantům byl tak akorát k smíchu. Bohužel Hofmannův věhlas se neomezuje jen na okruhy kamarádů a pokrevního příbuzenstva. V jeho prospěch hraje údajně zdravý selský rozum: „Když s Kryštofem vyprodává haly a vyhrává Anděly, snad ví, co dělá.“

Neví, nedal si říct a než by strávil trochu dobře míněné kritiky a naučil se ctít své limity, raději se obklopí ještě početnějším stádem obdivovatelek a obdivovatelů. A ještě hůř, teoreticky nikdo a nic ho nenutí vyjít z téhle skvostné izolace. Tam, kde Hofmann s Kryštofem úřadují, se nedonese, že císař je nahý. Spíš jim tam nový, neotřelý outfit pochválí. To samo o sobě je víc zneklidňující zjištění, než že si Hofmann myslí, že nešikovné prsty a nenaladěnou kytaru spraví komp a boží gear. Nebo že kytarista kdysi celkem sympatické kapely chvílemi víc než obchodníka s deštěm připomíná prodavače hrnců.

Tagy Hejty Honzy Hamerského Evžen Hofmann Retrospektiva Kryštof Kytarista po hvězdách

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY