Hendrixův "amp guru" Dave Weyer
V nabídce americké aukční síně J. Levine Auction & Appraisal se čas od času objevují rarity, které se nějakým způsobem otiskly do historie moderní hudby. Mezi tento druh exponátů se řadí i custom kvákadlo a méně známý typ zesilovače, patřící koncem šedesátých let k důležitým součástem zvukového řetězce kytarové legendy Jimiho Hendrixe.
Původně basový aparát Guild Thunderbass a wah Vox V846 byly podle Hendrixových požadavků v té době modifikovány vývojářem Davem Weyerem, jehož zkušeností a erudice si cenil mimo jiné i Eric Clapton, Neil Young, kapely Crosby, Still & Nash, Ike and Tina Turner, Vanilla Fudge a mnoho dalších hvězd éry asi největšího hudebního kvasu v dějinách rockové muziky, kdy se začínala naplno projevovat dominance zkresleného zvuku el. kytary.
Renomovaný designér Dave Weyer začínal svou profesní kariéru jako technik u firmy Thomas Organ Co., kde měl na starost produkty Vox. A byla to šťastná volba, protože se díky tomu seznámil s inženýry Bobem Hovelandem a Bradem Plunkettem z mateřské společnosti Warwick Electronics, díky kterým získal nejen cenné rady, ale také přístup k velmi kvalitním a těžce dostupným součástkám jako byla např. toroidová mikrotrafa nebo nízkošumové tranzistory s vysokým proudovým ziskem.
Poté, co značka začala koketovat s tehdy začínajícími tranzistorovými zesilovači a zaměstnavatel neměl zájem o produkci inovovaných efektů, se Weyer přemístil do Los Angeles a přijal pracovní nabídku Johna Sanderse, šéfa firmy West Coast Organ and Amplification Service, kde mu byl umožněn další profesní růst a experimentování s různými typy zapojení obvodů. Řadu nabytých vědomostí tak mohl následně využít i při speciálních zakázkách, jakými byly i modifikace Hendrixova gearu.
Hendrixův wah Vox 846 "Sepulveda" byl Weyerem poprvé upravován v roce 1969 a to speciálně pro dnes už notoricky známý koncert ve Woodstocku, kam si Jimi přivezl také bílého Stratocastera osazeného ručně vinutými snímači od tehdy téměř neznámého Seymoura Duncana.
Modifikace Voxe s novým toroidem, indukční cívkou TDK a tranzistory Motorola, jenž nahradily levné typy Fairchild, spočívala především ve zvýšení vstupní části obvodu, eliminaci šumu pomocí pečlivě vybíraných kondenzátorů a ostřejšímu náběhu modulační vlny. Po ročním koncertování prošel tento wah další úpravou a po následném testování mělo následovat finálnímu doladění, ke kterému ale z důvodu Jimiho náhlého úmrtí (18. září 1970) už nedošlo.
Kvákadlo, které je nyní nabízeno v aukci, se i po více než 40-ti letech dochovalo ve zcela identickém stavu v jakém bylo po poslední Jimiho šňůře - na čelní straně šasi chybí logo značky, na spodní straně je stále stará nálepka "West Coast" a uvnitř je viditelný lehce vybledlý Hendrixův podpis. Takto modifikovaných Voxů vlastnil Jimi asi dvacítku, ale popisovaný model "Woodstock" byl jeho nejoblíbenější.
Weyer se také podílel na úpravách Jimiho celolampového dvoukanálu (samostatné vstupy a korekce) Guild Thunderbass, jenž náležel do kytaristova studiového i pódiového arzenálu především v raném období jeho kapely Experience a po přestavbě jej nadále používal spíše jako preamp v kombinaci se stowattovými aparáty.
Další Hendrixovou specialitou z Weyerovi dílny byl prototyp fuzzu (zpočátku ještě bez footswitche) založeném na slavném modelu Arbiter Fuzz Face. Dave Weyer tuto úpravu popisuje v jednom z rozhovorů z konce devadesátých let:
"Jimi miloval Arbiter Fuzz Face, ale používal jej spíše k vytvoření většího objemu tónu než jako klasický fuzz, takže moje modifikace se týkala změny průběhu zkreslení s více průraznými středy a lehkém posunu frekvenční charakteristiky. Starší verze Fuzz Face samozřejmě hrály konkrétně pouze do určitého bodu, pokud se potenciometry vytočily za polovinu dráhy, tak zvuk ztrácel na konkrétnosti a dynamice, což Jimimu, který tento efekt využíval spíš jako preamp/boost s menší porcí gainu a často i staženou hlasitostí na kytaře, příliš nevyhovovalo."
"Po vyzkoušení prototypu mi Hendrix přinesl bednu s asi dvaceti Arbitery a kromě modifikace požadoval, abych u nich vyměnil i ostatní komponenty, takže efekty dostaly nové potenciometry, jacky, kabeláž atd. Důvodem kompletní přestavby byla nespolehlivost tehdejších Arbiterů, kterou Jimi řešil tím, že na turné vždy vozil hromadu fuzzů a pokud některý přestal fungovat, tak jej prostě hodil do připravené krabice a vzal si jiný."
Dave Weyer se svým novátorským a nekompromisním přístupem k řemeslu s důrazem na maximální kvalitu stal v tomto oboru jedním z pionýrů, v jejichž stopách dnes kráčí např. Brian Wampler (efekty Wampler Pedals), Robert Keeley (Keeley Electronics), Reinhold Bogner, Dave Friedman a další butikoví malovýrobci špičkového muzikantského nářadí.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.