Hlody z hudebky #3
Malí adepti na budoucí hudební hvězdy teď mají prázdniny a na hudební nástroje i pracně nabyté vědomosti nejspíš sedá prach. My si ale můžeme připomenout výběr jejich vtipných hlášek z uplynulého školního roku stráveného z velké části v online režimu. Proč není dobré u kytary svačit? A jak se mezi akordy může vloudit „ponorka“?
Lekce klavíru, vyučující mluví o barvě tónu.
- Žák zděšeně: Tam jsou ještě nějaký jiný barvy než černá a bílá?
- Vyučující: Chceš se naučit toho Harryho Pottera, jak jsi mi kousek melodie už hrála po sluchu?
- Žákyně (10 let) apaticky: Ne.
- Vyučující překvapeně: Proč?!
- Žákyně: Protože to neumím.
Debata s tatínkem divoké devítileté žákyně.
- Vyučující: Vase dcera pořád říká, že noty a stupnice potřebovat nebude. Úplně vidím sebe v jejím věku. Byla jsem stejná.
- Rodič: Jé, vážně? Já si pořád říkám, že se chová jako děsnej spratek. Tak jestli z ní vyroste něco jako vy, máme ještě šanci.
- Žákyně: A jak starý je tohle piáno?
- Vyučující: Asi tak ze 60. let 20. století.
- Žákyně ukazuje na kresbu dřeva na vrchní desce: A to se pozná podle tadytěch letokruhů?
- Vyučující: Tak jaképak používáme druhy mollových stupnic? (míněna aiolská, harmonická a melodická)
- Žák: Přírodní, melodická a erotická.
- Vyučující: A to „m“ nebo „mi“ je u té značky proto, že anglicky je moll „minor“.
- Žákyně (9 let) se zasní uprostřed hry akordu s rukou na klavesách: Minor, minorka, ponorka, koupil ji pan Hovorka... Jakej že to mám hrát ten akord? Já to ztratila... Aha, tady jak jsou ty klávesy teplý.
- Vyučující: Koukej, nejen že takhle z toho klavíru vydoluješ krásnej ton, ale budeš u toho mít i krásný ruce.
- Žák (11 let) si skepticky prohlíží své ruce: No, po těch litrech anti-covid dezinfekce tězko.
Malému kytaristovi něco rachtá uvnitř nástroje.
- Vyučující: To ti tam spadlo trsátko?
- Žák zasněně: Nevím...
Následuje akce „vyklepej z kytary poklad“ a z nástroje vypadne jakási součástka z kindervajíčka a sto let starý zaprášený medový cereální kroužek.
- Žákyně (9 let): Já nemůžu cvičit moc často. Mě by ta písnička omrzela.
- Vyučující: Některý pravidla v hudební teorii se nedají vysvětlit uplně logicky. Prostě se to tak během staletí ustálilo a my se to musíme naučit. To máš jako tvrdý a měkký „i“ ve slově „být“.
- Žákyně (10): Ale tam to má logiku, abysme poznali, jestli někdo JE, nebo jestli někdo někoho zmlátí.
U přijímacich zkoušek.
- Vyučující: A nechceš si vybrat nějaký jiný nástroj než klavír?
- Žák: Ne, já umím jen na klavír.
- Vyučující: Nezrychluj pořád. Kam tak spěcháš?
- Žákyně (9 let): Na vlak. Jedeme dneska do Krkonoš.
Další nálož (nejen) dětské logiky ve výuce hudby najdete ve facebookové skupině Hlášky žáků hudebních škol.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.