Přejít k hlavnímu obsahu
Ladbuch | Foto: archiv projektu
Ladbuch | Foto: archiv projektu
Pavel Zelinka -

Hosté pomohli projektu Ladbuch natočit nejbarevnější ambientní album

Kytara a ambient. Spojení ve světě běžné, v domácích luzích a hájích poměrně velká vzácnost. Vítaným osvěžením na tomto poli jsou v posledních letech nahrávky projektu Ladbuch, který se v letošním roce spojil s řadou hostí, aby dohromady představili nahrávku Various Matters prezentující nesporný autorův rukopis v rozpětí od tichých, ambientních zátok až po poměrně energický minimalistický rock.

Tiché kytarové spády Ladislava Buchty zůstávaly po desetiletí známé pouze úzkému okruhu posluchačů. Jeho biografie zmiňuje iniciační zážitek v roce 1983, kdy autor navštívil v Opavě koncert tria Janota/Richter/Fidler. Od té doby se kroky kytaristy z Krnova k ambientu pravidelně vracely.

Je zajímavé, že ještě před pár roky ho veřejnost znala především jako protagonistu výrazně rockovějšího, písničkovějšího výrazu díky fungování v kapelách Mimostojící, Hovězí křídla, ale především Hasta Luego, se kterou v roce 2005 vydal u labelu Black Point jediné album.

V poslední době se autor znovu primárně soustředí na svůj sólový projekt Ladbuch. Díky péči labelu Blue Lizard records na veřejnost konečně dostala i řada nahrávek tohoto hudebně submisivního muzikanta.

Aktuální album představuje projekt Ladbuch v novém světle. Jak už název „& Guests“ naznačuje, co skladba, to spolupráce Ladislava s jiným muzikantem. Znovu dochází ke kreativnímu setkání se zpěvačkou a houslistkou Renátou Ulmannovou, se kterou se autorovy kroky protnuly už v před více než patnácti lety v kapele Hasta Luego. Z místní – myšleno krnovské – komunity dojde ke spolupráci se saxofonistou Pavlem Nálepou.

Pak už přichází na řadu kooperace s dalšími protagonisty labelu Blue Lizard, konkrétně s Tomášem Peřinkou, který vede svůj elektronický projekt Fish Don’t Like Milk, a na dvou skladbách spolu s Ladislavem pracoval šéf Blue Lizard a dlouholetý ambientní protagonista Michal Kořán (Kora Et Le Mechanix, M/Á/J, Orloj Snivců ad.).

Dokonce tři skladby přivedl Ladislav Buchta na svět s legendárním kytaristou a experimentátorem Pavlem Richterem. Spojením s dávným vzorem, který stál za téměř čtyřicet let starým iniciačním zážitkem, můžeme přirovnat k setkání otce se synem. Rozdílné přístupy i poměrně bohatá hudební minulost samotného iniciátora alba pak má za následek velmi barevné vyznění kolekce Various Matters.

Kytarový ambient není pouze o hlukových stěnách, případně o jemném akustickém vydrnkávání. To už nám předvedl před několika dekádami Pavel Richter. Smyčkování a prolnutí s variabilními samply a elektronikou vytváří neuvěřitelně široké pole působnosti.

A přesně takovým způsobem funguje album Various Matters. Není pouze další třičtvrtěhodinovou kulisou pro rozjímání nebo cvičení jógy, ale zcela plnohodnotnou hudební odnoží, která je zážitkem i při samostatném poslechu nebo v koncertní podobě.

Ladbuch tak nabízí „heavenly voices“ úvod Afternoon in the North s bezeslovným vokálem a jímavými houslemi Renáty Ulmannové, experimentální minimalistické soustředění na detail v následující Fountain s Fish Don’t Like Milk, fusion zamyšlení Random World s plnokrevným saxofonem Pavla Nálepy, ale také rockovou kodu The Twelfth in Heaven s Pavlem Richterem s výraznou rytmikou a hlučným gradováním, které může připomenout Ladislavovu rockovou minulost.

Co na desce jako hudebníci oceníte?

Velkým plusem desky je empatie, se kterou ústřední postava alba vstupuje do dialogu s hostujícími muzikanty. Spíše než že by nechal hosty ozvláštnit svou vlastní muziku, vychází jim na půli cesty vstříc a nechává skrze skladby výrazně promlouvat i jejich hudební jazyk.

Osmičku skladeb pak Ladislav Buchta zaštiťuje svým vlastním zasněným rukopisem, který jako červená stuha prochází celou kolekcí Various Matters. I v tom je Ladbuch podobný Pavlu Richterovi, který byl vždy schopen empaticky tvořit hudbu tak, aby z ní zářily osobnosti spoluhráčů. Není divu, že trio společných kompozic, z nichž každá míří z ambientního středu jiným směrem, můžeme pokládat za vrchol desky. Album částečně čerpá inspiraci z ambientně avantgardního podhoubí Briana Ena, Daniela Lanoise, Richarda Barbierieho nebo Cocteau Twins, jinak ale sebevědomě míří svojským způsobem po vlastních cestách.

Domácí ambientní scéna má díky novým jménům labelu Blue Lizard records po letech co nabídnout. Projekt Ladbuch je navíc zářivým příkladem toho, že i po letech hraní v regionálně vyloučeném přítmí má smysl v tvorbě pokračovat/nepřestávat. Díky tomu můžeme dnes my, posluchači, i prostřednictvím desky Various Matters sklízet sladké hudební plody.

Ladbuch & Guests - Various Matters

Ladbuch & Guests – Various Matters

Polí5, 2022, 45:37

80 %

Tagy ladbuch pavel richter michal kořán Recenze alb

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Pavel Zelinka
Jsem vystudovaný učitel zeměpisu, který nikdy pořádně neučil, bývalý skautský vedoucí, který miluje město, křesťan pořádající gotické koncerty. Láska k hudbě se nejprve zhmotnila na vlnách. Ve studentském Radio Strahov jsem nejprve vysílal a posléze ho 8 let vedl (od roku…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY