How Music Works: jedna z nej knih o hudbě od Davida Byrna

Kniha How Music Works není žhavou novinkou a vyšla již v roce 2012, ale její obsah zůstává stále aktuální a to hlavně díky inteligentnímu, upřímnému a zároveň zkušenostmi bohatému vhledu Davida Byrna, zakladatele Talking Heads (1975-1991), držitele Oscara, Grammy, Golden Globe a člena Rock and Roll Hall Of Fame. Pokud tento článek čte nějaký nakladatel, tak bych ho chtěl tímto poprosit o české vydání této knihy. Mohla by mnoho tuzemských hudebníků obohatit o čerstvý pohled na hudbu a její fungování.

Kniha je souborem úvah ohledně tvůrčího procesu, antropologických a historických pojednání, částečnou biografií Talking Heads a Byrnovi sólové kariéry, ale také zde dostanete podrobná čísla a grafy ohledně prodejů desek a konkrétní příklady smluv s nahrávacími společnostmi. David Byrne není typickým rockerem ve stylu Axla Rose či Ozzyho Osbournea, takže v knize nenajdete pikantní příběhy z turné a čtenářsky vděčné historky z natáčení. Byrne je hudební intelektuál, kterého zajímá proces, jakým hudba vzniká, jakým se prezentuje a jak si lze uchovat zdravý rozum, finanční jistotu a uměleckou svobodu jako profesionální hudebník-umělec. How Music Works můžete číst klidně napřeskáčku, protože kapitoly nejsou řazeny chronologicky, ale podle témat. Byrne probere celkem v deseti kapitolách témata jako jsou: tvorba hudby, vliv technologie na hudbu (analogová i digitální éra), nahrávací proces, hudební spolupráce, byznys a finance, jak se tvoří hudební podhoubí a scéna, amatérské zapálení a končí úvahou, proč vůbec hudbu potřebujeme k životu.

Mě osobně dostala kapitola věnující se postavení nahrávacích společností po roce 2000. Nejenom, že Byrne jasně popíše celou krizi hudebního průmyslu, ale uvádí konkrétní příklady umělců a jejich smluv se společnostmi. Také vám poskytne tipy a návod, jaký způsob distribuce a marketingu je vhodný třeba pro vaší kapelu. Věděli jste, že například takový Seal, Michael Jackson nebo i The Ramones se dostaly v průběhu své kariéry do velkého zadlužení vůči svým domovským nahrávacím společnostem? Byrne detailně popisuje, jaká nebezpečí číhají na umělce podepisující tzv. 360° smlouvy, kdy Robbie Williams i Korn jsou vystaveni stejnému tlaku na umísťování reklamních předmětů do svých klipů a živých vystoupení. Díky internetu a on-line obchodům jako iTunes či Amazon ale můžete znovu nadobýt uměleckou svobodu. Nic ovšem není zadarmo. Byrne popisuje i úskalí vlastní "udělej si sám" distribuce a ne vždy může být sebe propagace a využívání sociálních sítí tou nejlepší cestou pro začínající kapelu. Jedno je ale jisté, už nepotřebujete za zadkem obří nahrávací společnost, abyste prosadili nového umělce či kapelu. Internet otevřel mnoho nových cest distribuce a propagace, které jsou světlým příslibem pro všechny aspirující hudebníky.

Pokud jste zvídaví hudebníci (a umíte anglicky) a nevěříte na vrtkavou Múzu a Štěstěnu, které políbí jenom vyvolené, tak How Music Works je kniha, po níž budete na mnoho věcí v hudbě a všemu kolem koukat jinýma očima.