Přejít k hlavnímu obsahu
Banner
Banner
Nakopne nás streamingová mánie? Foto: pexels.com
Nakopne nás streamingová mánie? Foto: pexels.com
Martin Hošna - Pá, 11.01.2019 - 11:45

Hudební revoluce 2019? Tichá streamingová mánie nás může nakopnout

Rok 2018 přinesl jeden zásadní obrat v hudebním průmyslu: lidé si masově oblíbili streamingové služby a poslouchání hudby přes internet se stalo přirozenou cestou, jak si zpestřit hudební rozhled. Nemám pochyby o tom, že tenhle trend bude pokračovat dál. Jak na to reagují umělci doma i ve světě?

Zapomeňme na torrenty, Uložto, YouTube a další, z dnešního pohledu zastaralé platformy, které umožňovaly uživatelům, jak zdarma a nejrychleji přijít k novým singlům nebo deskám. Stejně jako film zachvátila mánie produkce Netflixu, kde uživatel za pár kaček měsíčně sleduje nabídku luxusních seriálů a může se vykašlat na nabídku „oranžových Ulic“ českých kanálů, i v hudbě si konečně můžeme vyslechnout v nejlepší kvalitě oblíbené skladby. Aplikace Spotify, Tidal, Deezer nebo SoundCloud zná již každý a nahrazuje jimi pirátské servery s mrzkou kvalitou.

Zmiňované služby totiž přinesly vysokou technickou kvalitu poslechu, prakticky totožnou s kvalitou hudebního CD, a chtějí v tomhle trendu nadále pokračovat. Pro hudebního fajnšmekra jen a jen dobrá zpráva. Např. služba Tidal Masters nabízí v rozlišení 96 kHz / 24 bit okolo 50 miliónů skladeb, které lze poslouchat pomocí chytrého telefonu prakticky kdekoliv. Spotify je v Česku nejrozšířenější streamingová služba, která na konkurenční Tidal reaguje poněkud pozvolna, co se týká kvality reprodukce, nicméně globální čísla rostou závratnou rychlostí – atakují hranici 170 miliónů uživatelů. Již nyní se vážně spekuluje, že obrovský nárůst streamingu přinese opravdovou digitální revoluci, která by mohla připomenout boom CD na přelomu 80. a 90. let minulého století.

Reprodukční revoluce by mohla nastat i u nás, což připustil i David Koller na Festiwallu 2018: „Technologie jsou takový, jaký jsou, a hrajou celkem dobře. Myslím ale, že co se přetavilo do mp3, se vrátí zase nazpět. Rychlost se zvyšuje a časem budeme hledat čtyřiadvacetibitové nahrávky. Když se nahrává na 192 kHz, systém, co používám nejvíc, je to fakt precizní dynamickej zvuk a přehrávače na něj nestačí. Vím, že Neil Young má server, kam dává vysokorychlostní nahrávky, a podle mě mají budoucnost.“

Na rostoucí zájem o lepší poslech reagují i samotní umělci – služba Tidal je dítětem rappera Jay-Z. Pro Spotify nahrávají prvoligové i druholigové hvězdy nové skladby, které streamují okamžitě do světa. Přestože se zdá, že vysoce výnosné to není – za jedno přehrání se pohybuje autorský honorář v řádech haléřů – největší stars si nemůžou stěžovat. Pokud Rihanna měla v roce 2015 miliardu streamů, vydělala na tom 8 milionů dolarů.

Streamingové služby můžou zapříčinit ale i další trendy, které by mohly být vítanou změnou na české alternativní scéně. V nárůstu homogenizovaných playlistů by mohli umělci mimo hlavní proud jen vydělat na své „anonymitě“, povzbuzovat se ve své streamingové subkultuře a sdílet hudbu s fanoušky právě hlubšími a recipročními způsoby. Nezávislí hudebníci mají šanci využít technologii k tomu, aby svoji vizi a vášeň zprostředkovali skrze ambiciózní projekty. A co víc, nejen v českých hudebních luzích a hájích, ale i za hranicemi. Typickou ukázkou je např. elektronická hudba – streamingové hvězdy se vynořují ze Sibiře, Soulu, Kapského města. Svou streamingovou slávu takhle získalo např. duo Bedouin se svým desert soundem a spousta dalších.

Tato tichá předzvěst revoluce by zkrátka mohla uspět u hudebních tvůrců DIY.

Tagy streaming Spotify Deezer Tidal SoundCloud prognóza
Hudba mě provází celý můj život, snad proto, že ji beru jako „univerzální řeč“ všech. Miluju jakoukoli, která útočí na solar, a je jedno, jestli je to lidovka, hard rock, grind core nebo jazz. minulost: • v zajetí klasické hudby až do dospělého vysokoškolského věku, houslo...
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY