Hudebníci a Facebook

Hudební průmysl je mrtvý, ať žijí sociální sítě! I tak by se dala popsat situace, která se nyní odehrává na poli průmyslu zábavy a naděje, poeticky nazvaného hudební. Tvrdé manažery a talentové hledače nahrávacích společností nahradily YouTube a Facebook hvězdy.

Pokud trochu rozumíte počítačům a jste začínající hudebník, vaše možnosti jsou v podstatě neomezené. Můžete si doma vlastními silami nejenom nahrát desku, ale k ní i vyrobit webové stránky, propagaci na všech možných sociálních sítích, natočit si sám klip a zařídit po mailech celosvětové turné. A to vše bez potřeby někam se trmácet, pohodlně z gauče vašeho obývacího pokoje, pardon, chtěl jsem říci nahrávacího studia/zkušebny/kreativní kanceláře.

Vše zní až moc idylicky... někde tu musí mít háček. Samozřejmě, můžete si snadno natočit vlastní desku a hudbu, ale největší problém dnešních začínajících hudebníků je propagace. Jak se proboha prosadit na neuvěřitelně přesyceném hudebním trhu?

Jednou z odpovědí může být chytré využívání sociálních sítí. My si dneska povíme pár tipů ohledně v ČR (a myslím, že zatím i ve světě) nejpopulárnějšího lidského fóra, a tím je bezesporu Facebook.

Nemusíte si hned zakládat oficiální profil

Máte hodně přátel na Facebooku, ale oficiální stránky vaší kapely Hrubá Záplata mají ušmudlaných 126 LIKE? Jak je to možné? Vždyť jste poslali pozvánku k "olajkování" všem svým 3285 přátelům. I kdyby vám dal LIKE každý třetí, tak to musí být víc a to nemluvě o tom, že pozvánku k LIKE poslali i vaši spoluhráči z kapely a ti mají také pár tisíc přátel.

Pokud jsou vaše výsledky takto tristní, je možná lepší odložit propagaci vaší nově vzniklé kapely na dobu, kdy budete mít nějaký zajímavý obsah (oficiální video, bootleg z koncertů, turné, natáčení desky, atd.). Nejčastější problém oficiálních FB stránek nově vzniklých kapel je právě nedostatek zajímavého obsahu a zbrklá propagace v podstatě prázdného profilu s jednou fotkou a nějakým nabubřelým prohlášením typu "smršť riffů, drtivá basa, nadzvukové kopáky, charismatický frontman, epické refrény, atd."


Komunikace

To je obor, na kterém musíme všichni a neustále tvrdě pracovat. Divili byste se, jak málo lidí umí doopravdy komunikovat a to nejenom na sociálních sítích. Má vaše kapela co říct? Máte fanoušky, kteří dychtivě čekají na vaši novu desku, či si to jenom myslíte? Váš způsob komunikace je ovlivněný vaším publikem.

Kapela, která má statisíce nadšených fanoušků si může dovolit strohé hlášky nebo i blbosti typu "love you all", ale pokud máte pár LIKE a skoro nikdo vás nezná, tak nebudou fungovat silácké výroky, "ftípky", banality či láskyplné výlevy, jak byli všichni po vašem koncertě skvělí (těm třem lidem napište radši osobně).

Ideální je zpočátku udržet obsah neutrální a co nejvíce informovat o dění v kapele, o vašich plánech, koncertech, nahrávání ve studiu, prostě takový deníček ze života kapely (či interpreta). Chce to nějaký čas, než vás lidé začnou brát vážně a uvěří, že jste, za koho se vydáváte. Nepřehánějte, nelžete, nevymýšlejte si. Ztratíte tak hned od počátku důvěryhodnost a lidé se k vám už budou stavět vždy s odstupem. Angličané říkají přiléhavé: "Walk your talk".

Pozvánky

Čert je vem! Denně jste zavaleni desítkami, či stovkami pozvánek na všechny možné akce. Zamyslete se, máte vůbec čas se všemi zabývat? Většina pozvánek se totiž tvoří stylem – kruci, zítra hrajem, sbastlím rychle FB pozvánku a pošlu to všem přátelům. Bang, bang! No jo, ale když máte koncert v Kočkopsech a většina vašich přátel je z Prahy, tak je jasné, že se z nich nikdo nebude trmácet na vaši akci. Máte ale nějaké přátele v okolí Kočkopsů? Dejte si tu práci a zjistěte si, kde se vaši FB přátelé vyskytují (kde bydlí, pracují a studují) a roztřiďte si je do skupin podle místa bydliště. Vaše pozvánky budou mít větší dopad a váhu a možná vám tak na koncerty opravdu začnou chodit i lidé z FB.

Dvakrát měř a jednou řež

Neboli, zamysli se alespoň dvakrát, než něco pošleš do virtuálního světa. Ušetřete svět banalit, negativních výlevů, tisíckrát sdílených vtipů, fotek vašich dobrot a domácích mazlíčků a podobného virtuálního odpadu. Sdílejte a vysílejte do světa něco, co vám opravdu leží na srdci, co vás baví, co vás naplňuje štěstím a hrdostí. To platí nejenom pro hudebníky a kapely, ale pro všechny lidi, kteří se účastní naší velké globálně-internetové komunikace.

Tagy: