Hughes & Kettner Tubemeister 18 Twelve: osmnáctka, co neomrzí
Je to černé, modře to svítí a hraje to. Co je to? Tentokrát Hughes & Kettner Tubemeister 18 Twelve. Ano, jako příznivec aparátů Hughes and Kettner jsem byl rád, že jsem si mohl vyzkoušet nástupce slavné řady Tube 20. Jaké je?
Entrée
Jedná se o 18W lampové kombo (schválně nepíšu celolampové), mající 2 kanály (CLEAN/LEAD) se společným ekvalizérem. Dále tu máme mimo již zažité GAIN a MASTER pro každý kanál zvlášť a tlačítko LEAD BOOST, které nám ještě víc nakopne kanál LEAD. Nahoře se na nás ještě přes plexisklo smějí lampy, v trochu netradiční pozici a jako člověk, co má už pár elektronkových zesilovačů postavených, se mi tohle uložení lamp moc nelíbí. Nicméně vše funguje, jak má, a to už několik generací těchto aparátu, takže se asi obávám zbytečně.
Zezadu máme výkonovou brzdu POWER SOAK v tradičním pojetí tedy poskytující výkon 18W/5W/1W/vypnutý reproduktor. Dále tu najdeme výstup RED BOXu, který nám umožní nahrávat přímo z komba bez nutnosti použití mikrofonu. Klasické ovládání nám završuje ovladač pro REVERB a zdířky FX LOOP.
Co je tu trochu nezvyklé (tedy pro majitele jiných značek) je funkce TSC. Jedná se kontrolu automatického nastavení předpětí lamp. Do slotu vložíte trsátko a LED diody indikují, jak jsou na tom vaše koncové lampy z hlediska životnosti. Když LED diody nesvítí nebo blikají v podobném rytmu, je vše v pořádku. Když zůstane některá svítit nebo bliká rychleji než druhá je třeba lampy vyměnit.
Další takovou záhadou je jediná zdířka pro připojení reproduktoru, právě obsazená konektorem z interního reproduktoru, kterou lze samozřejmě vytáhnout a připojit externí reprodukotor o impedanci 8 až 16 Ohmů. Prostě jen tak bez nějakého přepínání.
Ouška už čekají...
Vcelku plný očekávání jsem nechal chvilku nažhavit lampy, zapojil kytaru (Cort M600) a dal všechny ovladače na 12 hodin. Přepnout Stand By a už se to k nám hrne: sametově jemný čistý zvuk s jemným nakreslením a na tak malé kombo pevné basy. Vcelku dost za to může uzavřená konstrukce komba. Rozsah zkreslení nám dává svobodu od ultra-čistého (trochu sterilního) zvuku až po křupavý Crunch.
Přepínám na LEAD kanál a typický H/K zvuk je tu. Tak jak jej známe třeba z posledních alb skupiny Olympic nebo od Bon Joviho. Když ještě sepnu tlačítko LEAD BOOST, zkreslení i hlasitost naroste a zvuk trochu zmohutní ve střeních frekvencích.
Zkreslení je tu opravdu dost a jediné 2 věci, co nás limitují, jsou: výkon a uzavřená konstrukce. Ta nám tady chce předvést valící se mostrum, ale tady to prostě nejde. Musíte stáhnout basy téměř na minimum, jinak je zvuk sám sebou zahlcován a začne se dusit. Na druhou stranu zvuk plný středů a zvonivých výšek vás protáhne téměř jakoukoliv houští, co vám druhý kytarista, basák nebo klávesák připraví. Takže to beru spíš jako ku prospěchu věci.
Cílová rovinka
Kdybych měl vytáhnout plusy a minusy, tak za mínusy bych zařadil:
- nemá Master Volume pro celý aparát (částečně je může nahradit POWER SOAK),
- POWER SOAK vcelku úspěšně krade výšky,
- moc přetlumená reprobedna.
Zato v plusech bych mohl psát román na pokračování. Snad jen ty nejvýraznější:
- jednoduché ovládání,
- funkce TSC,
- tlačítko LEAD POWER nám umožní vytáhnout se na sóla,
- možnost připojení 8 Ohmové bedny (už dnes není moc standardem),
- typický zkreslený zvuk,
- dvanáctipalcový reproduktor.
Za mě tedy spokojenost. Na aparáty Hughes & Kettner hraju většinu svého života a jen dočasně mě omrzel jejich jednoduchý zvuk. Do té doby než jsem zjistil, že právě tenhle zvuk se mi vlastně líbí a hezky se prosazuje ve kapele. U tohoto aparátu bych si ale asi vystačil docela dlouho...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.