Přejít k hlavnímu obsahu
Jiří Pospíšil -

Hughes & Kettner Tubemeister 18 Twelve: osmnáctka, co neomrzí

Je to černé, modře to svítí a hraje to. Co je to? Tentokrát Hughes & Kettner Tubemeister 18 Twelve. Ano, jako příznivec aparátů Hughes and Kettner jsem byl rád, že jsem si mohl vyzkoušet nástupce slavné řady Tube 20. Jaké je?

Entrée

Jedná se o 18W lampové kombo (schválně nepíšu celolampové), mající 2 kanály (CLEAN/LEAD) se společným ekvalizérem. Dále tu máme mimo již zažité GAIN a MASTER pro každý kanál zvlášť a tlačítko LEAD BOOST, které nám ještě víc nakopne kanál LEAD. Nahoře se na nás ještě přes plexisklo smějí lampy, v trochu netradiční pozici a jako člověk, co má už pár elektronkových zesilovačů postavených, se mi tohle uložení lamp moc nelíbí. Nicméně vše funguje, jak má, a to už několik generací těchto aparátu, takže se asi obávám zbytečně.

Zezadu máme výkonovou brzdu POWER SOAK v tradičním pojetí tedy poskytující výkon 18W/5W/1W/vypnutý reproduktor. Dále tu najdeme výstup RED BOXu, který nám umožní nahrávat přímo z komba bez nutnosti použití mikrofonu. Klasické ovládání nám završuje ovladač pro REVERB a zdířky FX LOOP.

Co je tu trochu nezvyklé (tedy pro majitele jiných značek) je funkce TSC. Jedná se kontrolu automatického nastavení předpětí lamp. Do slotu vložíte trsátko a LED diody indikují, jak jsou na tom vaše koncové lampy z hlediska životnosti. Když LED diody nesvítí nebo blikají v podobném rytmu, je vše v pořádku. Když zůstane některá svítit nebo bliká rychleji než druhá je třeba lampy vyměnit.

Další takovou záhadou je jediná zdířka pro připojení reproduktoru, právě obsazená konektorem z interního reproduktoru, kterou lze samozřejmě vytáhnout a připojit externí reprodukotor o impedanci 8 až 16 Ohmů. Prostě jen tak bez nějakého přepínání.


Ouška už čekají...

Vcelku plný očekávání jsem nechal chvilku nažhavit lampy, zapojil kytaru (Cort M600) a dal všechny ovladače na 12 hodin. Přepnout Stand By a už se to k nám hrne: sametově jemný čistý zvuk s jemným nakreslením a na tak malé kombo pevné basy. Vcelku dost za to může uzavřená konstrukce komba. Rozsah zkreslení nám dává svobodu od ultra-čistého (trochu sterilního) zvuku až po křupavý Crunch.

Přepínám na LEAD kanál a typický H/K zvuk je tu. Tak jak jej známe třeba z posledních alb skupiny Olympic nebo od Bon Joviho. Když ještě sepnu tlačítko LEAD BOOST, zkreslení i hlasitost naroste a zvuk trochu zmohutní ve střeních frekvencích.

Zkreslení je tu opravdu dost a jediné 2 věci, co nás limitují, jsou: výkon a uzavřená konstrukce. Ta nám tady chce předvést valící se mostrum, ale tady to prostě nejde. Musíte stáhnout basy téměř na minimum, jinak je zvuk sám sebou zahlcován a začne se dusit. Na druhou stranu zvuk plný středů a zvonivých výšek vás protáhne téměř jakoukoliv houští, co vám druhý kytarista, basák nebo klávesák připraví. Takže to beru spíš jako ku prospěchu věci.

Cílová rovinka

Kdybych měl vytáhnout plusy a minusy, tak za mínusy bych zařadil:
- nemá Master Volume pro celý aparát (částečně je může nahradit POWER SOAK),
- POWER SOAK vcelku úspěšně krade výšky,
- moc přetlumená reprobedna.

Zato v plusech bych mohl psát román na pokračování. Snad jen ty nejvýraznější:
- jednoduché ovládání,
- funkce TSC,
- tlačítko LEAD POWER nám umožní vytáhnout se na sóla,
- možnost připojení 8 Ohmové bedny (už dnes není moc standardem),
- typický zkreslený zvuk,
- dvanáctipalcový reproduktor.

Za mě tedy spokojenost. Na aparáty Hughes & Kettner hraju většinu svého života a jen dočasně mě omrzel jejich jednoduchý zvuk. Do té doby než jsem zjistil, že právě tenhle zvuk se mi vlastně líbí a hezky se prosazuje ve kapele. U tohoto aparátu bych si ale asi vystačil docela dlouho...

Tagy Hughes & Kettner

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

profil
Na kytaru hraju od roku 1999 a prošel jsem několika více či méně průraznými skupinami jako Nexu.s, Black Hand... Aktuálně hraju ve skupině Rebelia. Rad si poslechnu skupiny jako Null Positiv, Arch Enemy, Dream Theater, Arakain, Linkin…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY