Přejít k hlavnímu obsahu
Dino Cazares
Dino Cazares
Leon -

Ibanez DCM100: sedmistrunka kytaristy z Fear Factory

Kytarista Dino Cazares, známý drtič podladěných riffů kapel Fear Factory, Divine Heresy a Brujeria, se rozhodl rozšířit svůj už tak početný arzenál nástrojů Ibanez. Výsledkem jeho spolupráce s japonským výrobcem je signovaný sedmistrunný model Ibanez DCM100, který jsem díky ochotě svého kamaráda měl možnost vyzkoušet.

Korpus nástroje, jehož kontury vycházejí z populární série RGD, je vyroben z mahagonu, krk s reverzní hlavou je javorový s plátem odolné bubingy pro lepší stabilitu, o kterou se stará také titanová výztuha KTS. Pohodlný profil DCM se sílou 19 mm na prvním a 21 mm na dvanáctém pražci byl sice vyroben podle Cazaresových požadavků, ale podle mého se příliš neliší od osvědčených profilů sedmičkové řady Ibanez.

Palisandrový hmatník s radiusem 430 mm je osazen 24 pražci jumbo s orientačními značkami poloh netradičně umístěnými ve spodním části mezi strunami "e" a "h". Vzhledem k podladění má kytara prodlouženou menzuru 673 mm (26.5 palce) a v továrně je standardně nastavena do ladění 1D, 2A, 3F, 4C, 5G, 6D, 7A.

Mechanika v elegantním odstínu Cosmo Black sestává ze sedmi ladicích strojků od renomované firmy Gotoh, zamykacího nultého pražce a tremola Ibanez Lo-Pro Edge 7 se sníženým profilem, jenž pravé ruce umožňuje dostatek pohodlí i při hraní rychlejších pasáží.

Cazaresova signatura je vybavena aktivním kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan Retribution, disponujícím pevnými basy a vysokým výstupem. Šachtu pro 9V baterii najdeme na zadní straně korpusu. Ovládání sestává pouze z jednoho potenciometru hlasitosti, ale v tomto případě méně znamená více.


Jak to hraje?

Mahagonové tělo se ve zvuku projevuje nosnými, masivními středy, díky kterým se Ibanez v kombinaci se zkresleným kanálem hlavy Marshall JCM 2000 Dual Super Lead a kabinetem ESH 4x12, osazeným reproduktory Celestion Vintage 30, bez potíží prosadil ve zvuku kapely. Velmi pozitivní dojem ve mně zanechal humbucker Retribution a to nejsem zrovna horlivým zastáncem aktivních snímačů. Jak jsem naznačil už v předchozím textu, snímač je dostatečně silný na to, aby byl schopen dostat i z méně zkresleného zvuku zesilovače slušně saturovaný high gain s dlouhým sustainem.

I při vyšším nastavení potenciometru gain na Marshallu byl zvuk přehledný, se stále konkrétními a jasně konturovanými basy, na čemž se podle mého názoru také příznivě podílí prodloužená menzura.Humbucker dobře reagoval na práci s ovladačem hlasitosti na kytaře a dynamika se mi subjektivně (neměl jsem možnost přímého srovnání na identickém nástroji) zdála přirozenější než je tomu např. u aktivů EMG 81/85. Na sóla jsem použil předřazený Super Overdrive Boss SD1 s gainem na cca 9h. a ani v tomto případě nebylo kytaře co vytknout - zvuk dostal sevřenější charakter, hezky vystoupily vyšší středy a tón šel výborně za rukou.

Zamykatelné tremolo Ibanez Lo-Pro Edge 7 fungovalo spolehlivě, kytara se nerozlaďovala ani při razantnějším používání páky a tremolo se vždy vracelo do původní polohy. Jak je u nejvyšší řady systémů Ibanez Edge zvykem, hřídel se do mechaniky pouze zacvakne a v šachtě rotuje na dvou nylonových kroužcích, takže na rozdíl od některých tremol se závitem nedochází k viklání páky.

Celkové dílenské zpracování je na velkou japonskou jedničku - bezchybně začistěné pražce, přesně vycentrovaný (vůči korpusu) a nastavený krk s příjemným matným povrchem, všechny šrouby jsou pečlivě dotaženy a elegantní lak je bez jediné kosmetické vady. Po lehkém přenastavení oktáv kytara výborně ladila po celém hmatníku. Prostě kvalitní nástroj pro náročnější sedmistrunné rockery.

Snad jediné, co mně na Ibanezu DCM100 trochu vadilo, byla absence krkového snímače, ale pokud hrajete většinou těžkotonážní podladěné party, kde by použití kulatějšího krkového humbuckeru bylo zvukově mnohdy spíše kontraproduktivní, tak to této skutečně povedené kytaře asi odpustíte.

Ibanez DCM100 je určen především pro moderní, razantní styly, kde se asi nejlépe uplatní delší menzura a silný, aktivní humbucker. Nástroj je vyráběn v decentní vínově červené barvě a kromě servisních klíčů a dalších doplňků je dodáván i s pevným pouzdrem.

Tagy Ibanez

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY