Ibanez FRIX6FDQM: supertele ze série Iron Label
I tradiční výrobce superstratů Ibanez čas od času překvapí a nabídne odlišný typ kytar. Ibanez FRIX6FDQM-BMG tvarově vychází z telecastera, ale vzhledem k tomu, že spadá do série Iron Label, je více než jisté, že k nějakému country „pidlikání“ tahle kytara stvořena nebyla.
Jak to vypadá?
Přestože kytara je inspirována tvarově telecasterem, a to včetně nezvykle mělkého a zaobleného spodního rohu, další podobnosti s legendárním modelem už nečekejte. Hlava je typicky ostrá a rychlý, pohodlný krk Nitro Wizard s ebenovým hmatníkem a čtyřiadvaceti Jumbo pražci je přímo předurčen pro bleskurychlou hru. Tělo kytary je vyrobeno z exotického dřeva nyato a k němu přilepené vrchní dýhy z obláčkového javoru. Spolu s lesklou povrchovou úpravou a barvou, výrobcem označovanou jako Black Mirage Gradation, pak kytara působí nadmíru elegantně. Zamykací mechaniky Gotoh se ve spojení s kobylkou Gibraltar Standard II postarají o bezchybné a stabilní ladění.
O zvuk se stará dvojice pasivních snímačů DiMarzio Fusion Edge, ovládaných pomocí třípolohového přepínače a jediného potenciometru Volume. Snímače navíc disponují možností rozepnutí cívek a dosažení single coilového zvuku. Kytara je určena především vyznavačům tvrdších stylů, vše další by tudíž bylo už jen na překážku. Prostě jen zapojit a volume doprava...
Jak to hraje?
Nasucho má kytara velmi vyvážený zvuk, což je pro pro vyšší řady Ibanez v podstatě pravidlem. Sustain je díky strunám taženým skrz tělo velmi slušný a ani v nejvyšších polohách na hmatníku tón „neumírá“ zbytečně rychle. Po zapojení do zesilovače se okamžitě naplno projevil silný výstup snímačů s výraznými středy. To sice není úplně ideální co se týče čistého zvuku, ale tahle kytara byla beztak stvořena pro hi-gain, kde jsou výrazné středy naopak plusem. Snímače hrají hodně konkrétně, nezahlcují se, humbucker u kobylky je správně dravý a nabroušený, ale není zbytečně „ukřičený“. Krkový snímač je o poznání nabasovanější a hutnější, což jej předurčuje spíše pro sólovou hru. Po rozepnutí cívek sice nedostaneme úplně typický „singlový“ zvuk stratocasteru nebo telecasteru, ale máme k dispozici další zajímavou barvu a zejména v mezipoloze, při které hrají oba snímače dohromady, se do zvuku dostalo charakteristické cinkání; zvuk tak byl pro jemnější doprovody jako stvořený.
Snímače jsou velmi dobře vyladěné. Po celou dobu, co jsem měl kytaru k dispozici, jsem ani jednou nepocítil absenci tónové clony. Sice by asi nabídla o nějakou tu zvukovou variaci navíc, ale v tomto případě mi přišlo obzvláště pravdivé, že méně je někdy více. A bez tremola jsem se také v pohodě obešel.
Závěr
Ibanez FRIX6FDQM-BMG je povedený a zvukově nadupaný superstrat zabalený do telecasterovského hávu, což z něj činí nástroj nepřehlédnutelný. Zvukově se jedná o nástroj určený zejména pro tvrdší muziku, ale díky možnosti rozpínání cívek se jeho využitelnost přeci jen trochu rozšiřuje. Cena nástroje se pohybuje lehce pod dvaadvaceti tisíci korunami, což je za dobře zpracovaný a zvukově povedený nástroj jistě přijatelné.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.