Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Kejmar -

Ibanez SR 5000E OL: Prestižní mahagonová kráska

První, co vás na SR 5000e ze série Prestige zcela jistě zaujme, je její vzhled. Tvar těla a krku se v podstatě neliší od ostatních "obyčejnějších" modelů série Soundgear, která se vyrábí již přes 25 let, zato zpracování je na velice vysoké úrovni. Tělo je sendvičově lepené ze tří kusů, ve složení wenge-mahagon-wenge, a výsledné zabroušení vytváří – spolu s matnou olejovou barvou – krásný a efektní vzhled, který doplňuje štíhlý krk s menzurou 864 mm. Průchozí krk s titanovou výztuhou je k tělu šroubovaný, a je podélně lepený z pěti kusů dřeva – kombinace wenge a bubingy mu zajišťuje optimální tuhost.

Atraktivní vzhled podtrhuje leštěná mosazná mechanika a dělená kobylka typu Mono Rail. Dvojice pasivních snímačů Bartolini USA Custom SRB je decentně ukryta pod elegantním černým plastovým krytem, ve stejné barvě jsou vyvedeny i ovládací prvky snímačů – dva potenciometry pro hlasitost a balanci, a čtyři menší pro ekvalizaci – Treble, Mid, Mid Q a Bass. Posledním prvkem je malý stříbrný přepínač pro aktivaci ekvalizeru. Jediné, co by se dalo japonskému výrobci vytknout, je zpracování potenciometrů pro hlasitost a balanci, které jsou v podstatě jen gumové odlitky s otřepy. Také ekvalizační ovladače nepůsobí nijak excelentně, spíš jako ze starého tranzistoráku. Otvor pro kabelový jack je umístěn šikmo u kraje v přední desce.

Elegantní a pevný skořepinový case je v této cenové relaci již standardně samozřejmostí, stejně jako praktický kapesní nůž se šroubováky a imbusy pro běžnou údržbu nástroje.

Hra samotná je pro každého baskytaristu opravdovým potěšením. Úzký a štíhlý krk je lehce dostupný z jakéhokoliv úhlu, a je vhodný i pro menší ruce. I poslední, dvacátý čtvrtý pražec je lehce dostupný na všech čtyřech strunách. Dohmat je díky rádiusu 305 mm velice příjemný a přesný i ve vyšších polohách, pro lepší orientaci jsou malé perleťové značky umístěny i na levém okraji hmatníku. Zpola zapuštěné humbuckery (zaoblené ve stejném poloměru jako celý hmatník) pak umožnují i volnější hru, dobře se slapuje, ale i příznivci opřeného palce na nich naleznou dostatečnou oporu.

Již při hře nasucho má tento Soundgear opravdu velice znělý zvuk, ve srovnání s nižší řadou modelů Ibanez – konkrétně s mojí SRX 300. Při zapojení do aparatury jsem ocenil lehkou zarážku na potenciometru balance, která je cítit při otáčení přesně v polovině mezi oběma snímači. Při vypnutém ekvalizéru působí zvuk lehce "suchým" dojmem, ale po jeho aktivaci již lze pracovat se širokou škálou nastavitelných zvuků – od hutného dunivého, přes kovově zvonivý až po tenký jazzový. Také knoflíky ekvalizéru mají středovou zarážku.

Celkový dojem z SR 5000e Prestige je velice pozitivní. Je to baskytara pro zkušenější hráče, v podstatě jakéhokoliv stylu muziky. Pokud jednou "sedne" do ruky, nebudete už chtít jinou. Celý koncept byl vytvořen s ohledem na maximální pohodlí hudebníka, a je to opravdu hodně znát. Ve spojení s decentním a nevtíravým designem je to jeden z nejlepších baskytarových kousků tohoto japonského výrobce.

Jedním z nejznámějším "ibanezáků" je Steve Vai. Pořád mu to hraje parádně...

Tagy Ibanez

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tomáš Kejmar
Absolvent Střední průmyslové školy Strojnické v Praze, už od mládí tíhl k muzice. Hraje na kytaru, baskytaru a tenorové banjo. Od školní kapely se dostal až k tvorbě písňových textů (Denisa Kubová, Miluška Voborníková, David Král, Sunny..). Hrál v několika rokenrolových kapelá…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY