Iron & Wine našel dostatek síly pro pozitivní indie folkovou nálož
Na sedmou řadovou desku Sama Beama, alias Iron & Wine, jsme si museli chvíli počkat. Ale trpělivé čekání se vyplatilo. Album Light Verse je znovu jemné pohlazení na pomezí folku, rocku a country. Pohoda a vyrovnanost sálající z nové desky Američana je všudypřítomná.
Když vypukla kovidová pandemie, řada muzikantů získala silný inspirační zdroj a extra čas na natáčení nového materiálu. Ne tak Sam Beam. „Cítím se požehnaný a vděčný, že jsme s většinou mých přátel a rodinou prošli pandemií relativně bez úhony, ale onen čas mne paralyzoval jako skladatele. Byl jsem vystresovaný nejistotou a pocitem strachu ve společnosti. Poslední věc, o které jsem chtěl psát, byl COVID. Tenhle pocit mne svazoval celé dva roky,“ přiznal autor v promo materiálech.
Cesta do normálu začala v Memfisu, kde Sam s přítelem a producentem Mattem Ross-Spangem nahrál několik coververzí americké country legendy Lori McKenny pro EP jednoduše nazvané Lori. Dalším krokem byl návrat na pódia. Nejprve sólově na krátkém turné s názvem Back To Basics, na které navázaly plnokrevné koncerty s Andrew Birdem. Během něj kovidové uhranutí definitivně skončilo. Zpěvák už cestou domů skicoval texty nových skladeb a rezervoval studio na nahrávání desky, která dostala název Light Verse.
Ačkoliv Sam Beam žije se svou rodinou v Severní Karolíně, pro nahrávání novinky se spojil s muzikanty z Los Angeles. Konkrétně se jednalo o klávesáka Tylera Chestera, baskytaristu Sebastiana Steinberga, kytaristu Davida Garza, houslistu Paula Cartwrighta a rytmické šamany Griffina Goldsmithe, Beth Goodfellow a Kyle Cranea. Celá sebranka nejprve rozbila tábor ve Waystation studiu Grammy ověnčeného producenta a studiového Dave Waye, aby následně 24členný smyčcový orchestr natočil do tří skladeb své party v nedalekém Silent Zoo Studiu.
Letos 49letý autor v rozhovorech přiznává, že název desky Light Verse vzešel z procesu tvorby alba, kdy se cítil, jako by vyšel z tunelu do osvětlené krajiny. Dokonce s velkou nadsázkou o sedmé řadovce mluví jako o prvním komediálním albu Iron & Wine. Posun od temného vyznění předchozí sólové desky Beast Epic nebo následného EP Weed Garden je zřetelný, i když ani v jinak pozitivně laděných kompozicích se Sam neubrání momentům skepse nebo smutku. Jistá lehkost a uvolnění je primární náladou, která z letošní dlouhohrající kolekce sálá.
Co vás na desce jako muzikanty zaujme?
Uvolnění přineslo do úsporného rukopisu Iron & Wine nečekaně velkou porci poťouchlých aranžérských nápadů. Hned úvodní You Never Know nabourávají volnomyšlenkářské tahy smyčců, naprosto nezvyklá linka bendža a akustické kytary. Album pokračuje akusticky nekonvenčním kouskem Anyone's Game s psychedelickým sólováním houslí Paula Cartwrighta, které si berou slovo i v baladické Taken By Surprise. Naproti tomu duet All In Good Time s hostující Fionou Apple je hlubokou poctou bluesovým kořenům americké populární hudby.
S postupujícím poslechem posluchače dříve nebo později obejme vše pohlcující atmosféra Light Verse, která posluchače vytrhne z každodenního „rytí držkou v zemi“, a nechá mu pocit jistého nadhledu nad pozemským pachtěním. Iron & Wine je jasným důkazem, že rocková hudba nemusí být pouze poháněna vztekem. Nemusí být pouze vzpourou proti zaběhlým pořádkům. Naopak, může být i oslavou okamžiku, zhmotněním radosti a momentální vyrovnanosti. Bez patosu a přehnaných gest autora, který zároveň přiznává, že ani v jeho životě vždy vše nešlo podle představ (viz přelévání nálad v téměř sedmiminutové Tears That Don't Matter). Pokud se potřebujete uklidnit, nové album Iron & Wine by pro vás mohlo být dobrým tipem.
Iron & Wine – Light Verse
Sub Pop; 43:00, 2024
85 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.