Děti z projektu Bojovat srdcem

Jak jsem porotcovala v soutěži o nejlepší hudební design

Porotcování nepatří k mým hlavním a častým aktivitám: na 6. ročníku Megaton Fashion Show jsem takovou práci dělala vlastně poprvé. Už jen vybrat tři autory nejlepšího merche z celkem třiašedesáti byl úkol věru nelehký. Tím víc, že mezi přihlášenými nebylo nic, co by se mi opravdu nelíbilo.

V grafice se dnes už cítím jako ryba ve vodě, ale v rámci odborné poroty oceňovat práci druhých pro mě byla škola. Favoritů jsem každopádně měla víc, přičemž největší dojem na mě udělali autoři, kteří svému výtvoru dali nějakou hloubku a zasadili ho do celkového kontextu. Jako třeba Aleš Fulín, jehož originální a jemná grafika tak perfektně ladí s hudbou Zrní. Obojí vnímám tak trochu jako z jiné dimenze. Nebo Tomski&Polanski, jejichž booklet CD pro duo Calm Season jakoby vyprávěl pohádkový příběh.

Velkou roli u soutěžících hrál také nápad. Vymyslet něco, co překvapí, co je nepřehlédnutelné a co nikdo jiný nemá. To se povedlo Filipovi Černému s naprosto geniálním obalem na debutové CD Skinny Joe Line, vyrobeného z kusu špalku. A velice pěkný byl také booklet pojatý jako prohlídka galerie umění (tak to dopadá, když má někdo hudební i výtvarné nadání a umí to dobře spojit), kterou má na svědomí výtvarník a muzikant Jan Go ve spolupráci s Danem Kurzem.

Dalším pro mě zajímavým autorem byl Daniel Hermann a jeho grafické ztvárnění „automatu na lásku“ pro kapelu ZakázanÝ ovoce, a podobný design kapela použila i na jednu z vydražených kytar. Někdy ale taky stačí opravdu málo: žádné složitosti ani výtvarné nadání... a pěkný booklet kapely Lola běží byl na světě, tedy ten s těmi mouchami od Anti Beobachtung a Jakuba Jakubce.

Dobrých autorů bylo mnoho a do užšího výběru se na základě hlasování jednotlivých porotců dostalo jen deset nejlepších. Z těch se pak dalším hlasováním vybíral absolutní vítěz, kterým se k mé radosti stal Aleš Fulín. Z hlasování veřejnosti se dále radoval Mejla, jehož booklet pro jeho domovskou kapelu Vypsaná fiXa získal 462 hlasů a v sekci Plakát 2014 se vítězem stal Martin Hampel s 411ti hlasy. Cenou za nejlepší merchandising pak veřejnost vyhodnotila skateboard Garand Brand od designera Jakuba Rafaela.


A samotný průběh slavnostního vyhlášení 22. ledna v Lucerna Music Baru? Program pro více než šest stovek návštěvníků zahájila metalová kapela Nostromo s Danem Kurzem, který se účastnil i soutěže, za mikrofonem. Sklidila mezi lidmi velký úspěch, jenže já na ně asi nemám to správné metalové ucho. Mě osobně zaujaly hlavně neuvěřitelně talentované děti z tanečního projektu Bojovat srdcem, ostatní návštěvníky ale určitě i další účinkující, SMRTISLAV a ZakázanÝ ovoce.

Předávání vydražených kytar a dalších hudebních artefaktů jsem ještě stihla, módní přehlídka mi ale kvůli focení bohužel utekla. Tím podstatným pro mě ovšem už předtím bylo zjištění, že kvalitního merche a obecně vizuálů je mezi českými muzikanty víc než dost. Výstavu soutěžních návrhů probíhající od 1. února v Rock Café při návštěvě Prahy proto každopádně doporučuju nevynechat...

Autorka je grafička Frontmana a Kytary.cz