
Jak nahrát album jako reality show?
Deset sobot, deset písní, jedno album – Když klikou točí klaun nevznikalo jen tak. Naše kapela bOŽÍ mUKA se rozhodla udělat z nahrávání reality show a pustit fanoušky přímo do procesu – pod tlakem času, před kamerou a s nekompromisním producentem. Jak vypadalo deset měsíců hudební „mučírny“ ve studiu? A co všechno se během natáčení pokazilo, zachránilo a (ne)plánovaně objevilo?
Poslouchejte, povím vám příběh
Krátce po covidu jsem se přidal ke kapele bOŽÍ mUKA jako basák. Začali jsme koncertovat a natočili EP Na správný cestě. Kamil měl v šuplíku dost písniček ve stádiu „akordy a pravda“ na to, aby šlo pomýšlet i na Velkou Desku.
Jednou, v hodině mezi zkouškou a hospodou, přišla řeč na to, jak se k takhle Velké Věci postavit. Zaranžovat, natočit, naučit, hrát, tečka, žaves? Nebo naučit každou zvlášť, otřískat na koncertech, nakonec vysypat na desku? Nevěděli jsme.
Náhle se zablesklo, země se zachvěla, z duhy vykoukl jednorožec a povídá:
„Kluci! Zkuste kromě natáčení písniček ještě natáčet, jak ty písničky natáčíte!“
Potřásl hlavou, zaržál, duhově si uprdl a zmizel.
To jsme nemohli brát na lehkou váhu – takové rady nepřicházejí každý den. V hospodě jsme ten nápad s kapelou důkladně rozžvanili, dvakrát se pohádali, třikrát málem rozpadli a nakonec zahájili desetiměsíční martyrium s názvem Mučírna v nahrávacím studiu.
Mučírna v nahrávacím studiu
To funguje takhle: každý měsíc vezmeme jednu písničku a dotvoříme ji z podoby napůl živého, napůl MIDI dema do formy, která může mezi lidi – to vše během necelého víkendu ve studiu.
Producent Vítek Maršálek produkuje jako o život, muzikanti pod jeho vlídným, leč pevným vedením nahrávají své party, ty jsou vzápětí dychtivě pohlceny přístroji nahrávacího studia Aluna. Neviditelná Evička Dandová s kamerou vše dokumentuje:
- Jak se zvučí bubny?
- Jak nahrát basu?
- Proč si basáci vaří polévku ze strun?
- Co se stane, když po basákovi chcete, aby nahrával na jiný nástroj než ten Jeho Nejmilovanější?
- Proč se kytarové kombo nahrává na 183 mikrofonů, zatímco pianino jen na 6?
- Proč mít pianino naladěné a co to znamená doopravdy naladit kytaru?
- Jak moc je výsledný zvuk kytary ovlivněn materiálem trsátka či bottlenecku?
- Jak hrát na kytaru s prsty ufiklými hoblovačkou?
- Jaký význam má banán či Vincentka pro praktikujícího vokalistu?
- Jak se liší nahrávání „naživo“ od nahrávání „po stopách“?
- Co vlastně dělá producent a proč má v povinné výbavě katanu?
- Za co u všech všudy bere zvukař takový strašný prachy?
- K čemu je MIDI?
Víkend skončil, ale práce ještě ne – písničku je třeba smíchat a zmasterovat, opatřit lyric videem a uveřejnit. A dokument? Sestříhat a uveřejnit. To se tak zhruba stihne do dalšího natáčecího víkendu.
A než stihneš říct „krleš“ nebo „kam jsem do $#%^ zase dal to trsátko“, je o deset měsíců později a celá Mučírna minulostí.
Natočeno, smícháno. Co dál?
Stojíme před stejnou otázkou jako na začátku – co dál? Jednorožec nikde, takže je to jen na nás.
Pojmenovat desku? Známá poučka „když nevíš, vytrhni něco z textů“ nás vede k názvu Když klikou točí klaun.
Dohodnout se, jak desku vydat? Sami nebo přes vydavatele? Fyzické nosiče, nebo jen nuly a jedničky? Kolik za to vlastně chceme utratit? Má to vůbec cenu? Důkladné rozžvanění v hospodě přináší výsledek: sami / digitálně / málo / má.
A teď už jen pár drobností – naučit se písničky hrát naživo, začít je hrát na koncertech, sestavit finální podobu desky, vyrobit obal, umístit na sítě, natočit promo…
Jak jste k natáčení svého alba přistoupili vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.