Přejít k hlavnímu obsahu
V hospodě jsme ten nápad s kapelou důkladně rozžvanili, dvakrát se pohádali, třikrát málem rozpadli a nakonec zahájili desetiměsíční martyrium s názvem Mučírna v nahrávacím studiu. | Foto: archiv bOŽÍ mUKA
V hospodě jsme ten nápad s kapelou důkladně rozžvanili, dvakrát se pohádali, třikrát málem rozpadli a nakonec zahájili desetiměsíční martyrium s názvem Mučírna v nahrávacím studiu. | Foto: archiv bOŽÍ mUKA
Dominik Sauer -

Jak nahrát album jako reality show?

Deset sobot, deset písní, jedno album – Když klikou točí klaun nevznikalo jen tak. Naše kapela bOŽÍ mUKA se rozhodla udělat z nahrávání reality show a pustit fanoušky přímo do procesu – pod tlakem času, před kamerou a s nekompromisním producentem. Jak vypadalo deset měsíců hudební „mučírny“ ve studiu? A co všechno se během natáčení pokazilo, zachránilo a (ne)plánovaně objevilo?

Poslouchejte, povím vám příběh

Krátce po covidu jsem se přidal ke kapele bOŽÍ mUKA jako basák. Začali jsme koncertovat a natočili EP Na správný cestě. Kamil měl v šuplíku dost písniček ve stádiu „akordy a pravda“ na to, aby šlo pomýšlet i na Velkou Desku.

Jednou, v hodině mezi zkouškou a hospodou, přišla řeč na to, jak se k takhle Velké Věci postavit. Zaranžovat, natočit, naučit, hrát, tečka, žaves? Nebo naučit každou zvlášť, otřískat na koncertech, nakonec vysypat na desku? Nevěděli jsme.

Náhle se zablesklo, země se zachvěla, z duhy vykoukl jednorožec a povídá:

„Kluci! Zkuste kromě natáčení písniček ještě natáčet, jak ty písničky natáčíte!“

Potřásl hlavou, zaržál, duhově si uprdl a zmizel.

To jsme nemohli brát na lehkou váhu – takové rady nepřicházejí každý den. V hospodě jsme ten nápad s kapelou důkladně rozžvanili, dvakrát se pohádali, třikrát málem rozpadli a nakonec zahájili desetiměsíční martyrium s názvem Mučírna v nahrávacím studiu.

Mučírna v nahrávacím studiu

To funguje takhle: každý měsíc vezmeme jednu písničku a dotvoříme ji z podoby napůl živého, napůl MIDI dema do formy, která může mezi lidi – to vše během necelého víkendu ve studiu.

Producent Vítek Maršálek produkuje jako o život, muzikanti pod jeho vlídným, leč pevným vedením nahrávají své party, ty jsou vzápětí dychtivě pohlceny přístroji nahrávacího studia Aluna. Neviditelná Evička Dandová s kamerou vše dokumentuje:

  • Jak se zvučí bubny?
  • Jak nahrát basu?
  • Proč si basáci vaří polévku ze strun?
  • Co se stane, když po basákovi chcete, aby nahrával na jiný nástroj než ten Jeho Nejmilovanější?
  • Proč se kytarové kombo nahrává na 183 mikrofonů, zatímco pianino jen na 6?
  • Proč mít pianino naladěné a co to znamená doopravdy naladit kytaru?
  • Jak moc je výsledný zvuk kytary ovlivněn materiálem trsátka či bottlenecku?
  • Jak hrát na kytaru s prsty ufiklými hoblovačkou?
  • Jaký význam má banán či Vincentka pro praktikujícího vokalistu?
  • Jak se liší nahrávání „naživo“ od nahrávání „po stopách“?
  • Co vlastně dělá producent a proč má v povinné výbavě katanu?
  • Za co u všech všudy bere zvukař takový strašný prachy?
  • K čemu je MIDI?

Víkend skončil, ale práce ještě ne – písničku je třeba smíchat a zmasterovat, opatřit lyric videem a uveřejnit. A dokument? Sestříhat a uveřejnit. To se tak zhruba stihne do dalšího natáčecího víkendu.

A než stihneš říct „krleš“ nebo „kam jsem do $#%^ zase dal to trsátko“, je o deset měsíců později a celá Mučírna minulostí.

Natočeno, smícháno. Co dál?

Stojíme před stejnou otázkou jako na začátku – co dál? Jednorožec nikde, takže je to jen na nás.

Pojmenovat desku? Známá poučka „když nevíš, vytrhni něco z textů“ nás vede k názvu Když klikou točí klaun.

Dohodnout se, jak desku vydat? Sami nebo přes vydavatele? Fyzické nosiče, nebo jen nuly a jedničky? Kolik za to vlastně chceme utratit? Má to vůbec cenu? Důkladné rozžvanění v hospodě přináší výsledek: sami / digitálně / málo / má.

A teď už jen pár drobností – naučit se písničky hrát naživo, začít je hrát na koncertech, sestavit finální podobu desky, vyrobit obal, umístit na sítě, natočit promo…

Jak jste k natáčení svého alba přistoupili vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz.

Tagy komunita Boží muka Mučírna v nahrávacím studiu

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dominik Sauer
Jsa občanským povoláním programátor, věnuji se hraní na baskytaru v kapele bOŽÍ mUKA, svému sólovému projektu „kinimot“ a v neposlední řadě živému zvučení v kulturním centru Kaštan.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY